۰ نفر

معاملات گواهی سپرده سکه بورس کالا در گزارشی بررسی شد؛

رونق گرفتن بازار اوراق طلایی

۱۰ دی ۱۳۹۸، ۱۶:۰۳
کد خبر: 406110
رونق گرفتن بازار اوراق طلایی

آمارها نشان می‌دهد از زمان آغاز معاملات گواهی سپرده سکه در سال ۹۶ در بورس کالا تاکنون ۳۵۰۰ میلیارد تومان سکه در این بازار دادوستد شده است که نقش پر رنگی در کاهش تلاطم‌های بازار سکه و تورم‌های ناشی از آن داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از بورس کالا، اکنون با اضافه‌شدن انبارهای نگهداری ۴بانک ظرفیت معاملات در این بازار تا بیش از دوبرابر افزایش یافته است. از سال ۹۶ تاکنون با آغاز معاملات گواهی سپرده سکه در بورس کالا این بازار توانسته بخشی از عطش بازار را برای دادوستد سکه برطرف کند زیرا معاملات گواهی سپرده سکه به انجام معاملات فیزیکی مداوم نیاز ندارد. در این بازار سپرده گذاران می‌توانند از طریق دریافت گواهی سپرده سکه آن را به‌عنوان وثیقه بانکی ارائه کنند و حتی نگران نقد شوندگی و امنیت آن نباشند.اکنون با انبارهای جدید برای سپرده‌گذاری سکه ظرفیت‌های جدیدی به این بازار اضافه شده است.

۴ خزانه سکه

از ۲۳بهمن‌ماه ۱۳۹۶بازار معاملات گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالا با نماد معاملاتی انبار خزانه بانک سامان آغاز به‌کار کرد. درسال ۱۳۹۷نیز ۲بانک صادرات و رفاه به‌عنوان خزانه گواهی سپرده سکه طلا در بورس پذیرفته شدند. در آبان‌ماه امسال نیز بانک ملت به‌عنوان چهارمین بانک  وارد این بازار شد. با اضافه‌شدن انبارهای جدید بانک‌های صادرات، ملت و رفاه ظرفیت سپرده‌گذاری سکه در انبارهای این ۴ بانک، به ۹۰۰هزار سکه رسیده که از این مقدار هم‌اکنون ظرفیت ۵۰۰هزار سکه خالی باقی مانده و این امکان وجود دارد که حجم سرمایه‌گذاری در این بازار تا همین میزان افزایش یابد.

کاهش عطش بازار

بررسی آمار معاملات در بازارگواهی سپرده حکایت از آن دارد که از زمان شروع معاملات سکه در قالب این ابزار نوین مالی ۸میلیون و ۶۶۶هزار و ۷۰۰ورقه بهادار معادل ۸۶۶هزار و ۶۷۰قطعه سکه تمام بهار آزادی معامله شده که ارزش آن به ۳هزارو ۵۷۱میلیارد تومان می‌رسد؛ آماری که بر وجود پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بالقوه این بازار برای سرمایه‌گذاری روی سکه طلا دلالت دارد. حال آنکه اگر همین حجم معامله قرار بود به‌صورت فیزیکی و نقدی انجام شود، ممکن بود بازار نقدی سکه را ملتهب کند.  در بیان مزایای این ابزارمالی می‌توان گفت در این معاملات دارنده گواهی با نام، امکان معامله و نگهداری را دارد و به حمل و نگهداری سکه در منزل یا گاوصندوق نیازی نیست. ضمن اینکه تحویل فیزیکی سکه نیز درصورت درخواست دارنده آن به فاصله یک روز انجام می‌پذیرد،

بنابراین برای کسانی که می‌خواهند سکه را نگهداری کنند، این روش بسیار امن و بدون دغدغه‌های مرسوم، درباره احتمال سرقت است. همچنین، برای کسانی که می‌خواهند سکه را دائما خرید و فروش کنند نیز نیازی به دریافت و تحویل مستمر سکه نیست و صرفاً از طریق کارگزاری، حتی به‌صورت آنلاین می‌توانند به معامله سکه طلا بپردازند.

امنیت

از مهم‌ترین دغدغه‌های کسانی که بخشی از دارایی خود را به‌صورت سکه بهار آزادی نگهداری می‌کنند،   امنیت حمل و نگهداری سکه  یا پول حاصل از فروش آن در هنگام مراجعه و خروج از صرافی‌ها یا طلافروشی‌هاست. در این بین ایجاد بستری امن برای خرید و فروش سکه و انتقال پول مربوط به آن، از اهداف ایجاد بازار معاملات گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالا بوده است. معامله گواهی سپرده کالایی بدون نیاز به مراجعه فیزیکی فروشندگان انجام می‌پذیرد، بنابراین رفع نگرانی جعل و تقلبی بودن سکه دستاورد مهمی است. در زمان تحویل نیز سکه‌های اصالت سنجی شده در بانک تحویل داده می‌شود.

وثیقه مطمئن

یکی دیگر از مزایای گواهی سپرده کالایی، وثیقه‌گذاری آن برای اخذ تسهیلات کوتاه‌مدت از شبکه بانکی و مؤسسات مالی است که بستر قانونی این امر در دستورالعمل پذیرش انبار، صدور، معامله و تسویه گواهی سپرده کالایی؛ مصوب هیأت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار وجود دارد.

نقدشوندگی

با این وصف، می‌توان ادعا کرد مزایای سرمایه‌گذاری روی گواهی سپرده به‌مراتب بیشتر از ورود به بازار فیزیکی سکه است؛ زیرا اوراق گواهی سپرده سکه طلا در واقع حکم سکه طلا را به‌صورت فیزیکی دارد و هرگونه نوسان قیمت سکه روی گواهی نیز اثرگذار است. از طرفی نقدشوندگی بالا و معافیت مالیاتی از دیگر مزایای این نوع معاملات در بورس کالاست که سرمایه‌گذاران را به سمت خود جذب خواهد کرد و در مقابل، افراد با ورود به معاملات گواهی سپرده سکه دیگر نیاز ندارند برای خرید یا فروش، دارایی خود را حمل یا جابه‌جا کنند زیرا این گواهی‌ها بدون جابه جایی مداوم کالا، دادوستد می‌شود.