۰ نفر

در گفت‌و‌گو با اقتصاد‌آنلاین مطرح شد:

اثر تصویب آیین نامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی

۱۰ دی ۱۳۹۸، ۱۱:۰۵
کد خبر: 406016
اثر تصویب آیین نامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی

یک کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تصویب آیین نامه افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها بیان کرد: با توجه به این موضوع که شایعه تصویب این موضوع از مدت‌ها قبل در بازار بوده است، بخش زیادی از شرکت‌ها در چند وقت اخیر تحت تاثیر این موضوع شاهد رشد قیمت سهام خود بودند.

اقتصاد آنلاین - فائزه زمانی؛ افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها یکی از روش‌های افزایش سرمایه ‌است که این شیوه روی عملکرد شرکت‌ها و حجم بدهی سهام‌داران اثرگذار نیست و تنها باعث بزرگ‌نمایی دارایی‌های شرکت می‌شود. روز گذشته شاهد انتشار خبر به تصویب رسیدن افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ شرکت‌ها بودیم که این قانون در صورت تصویب در هیات وزیران لازم الاجرا است.

در همین راستا علیرضا کدیور، کارشناس بازار سرمایه در این خصوص بیان کرد: شرکت‌ها درحال حاضر دو دسته اند: دسته‌ی اول از شرکت‌ها از اواخر سال گذشته تا کنون افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی را پشت سر گذاشته‌اند، در مقابل شرکت‌هایی که خارج از دسته‌مذکور قرار دارند نیز با توجه به این‌که پیش از به تصویب رسیدن این موضوع شایعه آن در بازار به طور قوی وجود داشت؛ با رشد قیمتی در سهام خود مواجه بوده‌اند و در حالت کلی می‌توان گفت این موضوع روی بازار سهام و قیمت سهام شرکت‌ها تا حد زیادی اثر خود را پیش از به تصویب رسیدن این لایحه گذاشته است.

وی افزود: انتظار می‌رود شرکت‌هایی که این افزایش سرمایه را پشت سرگذاشته اند؛ زین پس شاهد رشد قابل توجه در قیمت سهام خود نباشند.

کدیور در رابطه با نوسانات و افت و خیز‌های بازار سرمایه در چند هفته اخیر عنوان کرد:

با توجه به اینکه ما همچنان شاهد ورود نقدینگی به بازار سهام هستیم؛ انتظار می‌رود تا زمانی که این جریان ادامه دار باشد شاهد رشد شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها باشیم.

وی تصریح کرد: نکته حائز اهمیت این است که هم اکنون قیمت عمده سهام‌های شرکت های بورسی و فرابورسی حبابی است و برای یک سری از سهم‌ها نیز دیگر به لحاظ بنیادی توجیهی برای رشد قیمت بیش‌تروجود ندارد؛ اما تا زمانی که روند ورود نقدینگی به بازار رخ دهد دماسنج بورس نیزپتانسیل رشد بیش‌تر را نیز خواهد داشت.

کدیور در پایان بیان کرد: به نظر من این نقدینگی‌ای که در حال حاضر وارد بازار شده است، کاملا ناشی و بدون تحلیل است و با توجه به این نکته انتظار می‌رود درآینده شاهد رشد بیش‌تر سهام شرکت‌های کوچک‌تر باشیم.