۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رفت و برگشت شاخص کل بورس/ رکورد ارزش معاملات در یک روز شکسته شد

۲ دی ۱۳۹۸، ۱۶:۰۲
کد خبر: 404121
رفت و برگشت شاخص کل بورس/ رکورد ارزش معاملات در یک روز شکسته شد

بازار سهم در روز جاری با صعودی پرقدرت آغاز شد؛ ولی از اواسط بازار در حالی به روند خود ادامه داد که تنها در 2 ساعت پایانی، حدود 4هزار واحد از شاخص کل بورس تهران کاسته شد. بازدهی قابل توجه بازار در یک ماه گذشته و ریسک اتفاقات سیاسی و امنیتی در روزهای آینده در ضمن سیگنال منفی بازار در اواخر ساعات معاملات امروز

اقتصادآنلاین – مهدی فاضل؛ امروز شاخص کل بورس در حالی در رقم 359هزار و 365 واحدی بسته شد که ارزش بازار بورس تهران که دیروز از مرز 1300هزار میلیارد تومان عبور کرده بود، در پایان معاملات روز جاری همچنان بالای این مقدار باقی ماند؛ ولی معکوس‌شدن روند صعود پرشتاب شاخص کل در میانه ساعات معاملات و کاهش 4هزار واحدی آن تا پایان معاملات، تردیدها و نگرانی‌های معامله‌گران نسبت به روند بازار در روزهای آینده را افزایش داده است.

تا حدود ساعت 10:30 صبح دوشنبه، شاخص کل بورس تهران، با رشد بیش از 6500 واحد، از مرز 363هزار واحدی نیز عبور کرد؛ ولی پس از آن، شدت عرضه‌ها در نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز بورسی زیاد شد و در نهایت با ثبت 2644 واحد افزایش نسبت به روز گذشته، کمی پایین‌تر از 360هزار واحد بسته شد.

رکوردزنی ارزش معاملات خرد در بازار سرمایه

مجموع ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس در روز جاری از مرز 4900 میلیارد تومان گذشت تا رکورد بی‌سابقه‌ای از این منظر شاهد باشیم. نکته قابل تأمل معاملات امروز آن است که قدرت خرید از قدرت فروش معامله‌گران حقیقی کمتر بود و اشخاص حقیقی در مجموع رقم 21 میلیارد تومان از بازار خارج کردند. این مقدار اگرچه در مقایسه با اشل بازار ایران رقم ناچیزی است، ولی بایستی به این نکته توجه داشت که بعد از تاریخ 26 آبان، این اولین باری است که خالص خرید اشخاص حقیقی عددی منفی می‌شود که به نوبه خود می‌تواند هشداری برای سرمایه‌گذاران باشد. گفتنی است خالص ورودی اشخاص حقیقی به بورس و فرابورس در آذر ماه حدود 2309 میلیارد تومان بود که در مقایسه با مقدار آبان ماه (342 میلیارد تومان) افزایش قابل توجهی داشت.

دلار؛ محرک اصلی بورس در ماه گذشته

با ایجاد ناآرامی‌های ناشی از سهمیه‌بندی بنزین، نرخ دلار در آذرماه بیش از 10 درصد رشد را تجربه کرد که طبعاً در حالت طبیعی بایستی تأثیر مستقیمی روی فروش و سودسازی شرکت‌های مبتنی بر درآمد ارزی داشته باشد. همین موضوع در ماه گذشته سیگنال مثبتی به بازار داد و از ابتدای آذر تا به حال حدود 18 درصد به ارزش بازار بورس تهران اضافه شده است. البته نرخ ارز نیمایی 11200 تومانی که به تازگی برای شرکت‌های دلاری توسط بانک مرکزی ابلاغ شده است، شاید پایین‌تر از انتظارات معامله‌گران بازار سرمایه بوده باشد و نشان می‌دهد تیم همتی و همکارانش ارقام فعلی بازار آزاد را چندان مورد تأیید نمی‌دانند.

تکنیکال چه می‌گوید؟

نکته مهمی که می‌تواند علت برگشت امروز بازار را تا حدودی توضیح دهد، واکنش شاخص کل به مقاومت فنی و روانی 360هزار واحدی بورس است. به صورتی که با ورود شاخص کل به کانال 360هزار واحدی، واکنش برگشتی پرقدرتی را شاهد بودیم که در نتیجه، این رقم را  به عنوان معیاری مهم برای توانایی بازار جهت ادامه روند فعلی تبدیل می‌کند. البته برخی نیز ارزش بازار 1300 میلیارد تومانی را مقاومت مهمی برای روند فعلی بازار می‌دانند. اگرچه برخی همچنان به ادامه روند صعودی فعلی بازار خوشبین هستند، ولی برخی از تحلیلگران امکان ورود بازار به فاز اصلاح زمانی یا قیمتی را منتفی نمی‌دانند.

عدم‌اطمینان‌های سیاسی؛ چاشنی ترس بورس‌بازان

ناآرامی‌های پس از گرانی بنزین، موجب ریزش سهام برخی از گروه‌های بورسی در روزهای ابتدایی شد. ولی روند ادامه بازار نشان داد که حرکت بورس از ناآرامی‌ها جدا شده و کلیت بازار با افزایش قیمت دلار رشد کرد. آن‌چه اکنون برخی از معامله‌گران را در تردید فرو برده و نسبت به روزهای آینده بورس دچار شک و نگرانی کرده است، زمزمه مجدد بروز ناآرامی‌هایی همانند آن‌چه در ابتدای آذرماه شاهدش بودیم، در شبکه‌های اجتماعی و به صورت مشخص توییتر است که موجب شده برخی‌ها ترجیح دهند در شرایط فعلی سهامشان را نقد کنند. یکی از دلایل بالابودن ارزش معاملات در روز جاری می‌تواند این موضوع باشد. این نکته را می‌توان اضافه کرد که با توجه به سود خوبی که عاید بسیاری از فعالان بازار در این مدت شده است، شاید بسیاری از سرمایه‌گذاران به فکر سیو سود بیفتند و کارکردن در شرایط فعلی در بازار را مناسب ندانند.

در شرایط فعلی، آیا بازار ارزنده نیست؟

از ابتدای سال تاکنون، بازار کمی بیش از 100 درصد بازدهی داده است. اگرچه در برخی از گروه‌های صنعتی رشدهای غیرعادی و حبابی را شاهد بودیم، ولی به زعم بسیاری از تحلیلگران بنیادی، برخی شرکت‌ها همچنان پتانسیل رشد قابل توجهی در ادامه این روند بلندمدت خواهند داشت. افزایش قیمت نسبی کامودیتی‌ها در ماه‌های اخیر، رشد سودآوری گروه‌های بانکی و بیمه‌ای و تسعیر ارز مجدد آن‌ها و افزایش ارزش دارایی‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری و چندرشته‌ای صنعتی و معامله‌شدن آن‌ها در قیمت‌هایی پایین‌تر از ارزش خالص دارایی‌هایشان می‌توانند سیگنال‌هایی برای رشد بازار در میان‌مدت باشند. بنابراین نمی‌توان گزاره ارزنده‌نبودن را به کل بازار نسبت داد.

در نهایت، می‌توان گفت که با انتشار گزارش‌های ماهانه و در آینده‌ای نزدیک فصلی شرکت‌های بورسی و کاهش التهابات و ناآرامی‌های سیاسی، پیش‌بینی می‌شود که در مجموع روند مثبتی را برای ادامه حرکت بورس ایران شاهد خواهیم بود؛ ولی در کوتاه‌مدت، احتمال اصلاح زمانی یا قیمتی شاخص کل دور از ذهن نیست و اتفاقات سیاسی نیز عامل مهمی در روند روزهای آتی بورس ایران خواهد بود.