۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

بورس، بازاری غیر مولد برای سرمایه‌گذاری/ صنایع خدماتی مستعد رشد بیش‌تر هستند

۱ دی ۱۳۹۸، ۱۷:۳۸
کد خبر: 403855
بورس، بازاری غیر مولد برای سرمایه‌گذاری/ صنایع خدماتی مستعد رشد بیش‌تر هستند

یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص شرایط کنونی بازار سهام گفت: در حال حاضر بورس تنها بازار غیر مولد برای سرمایه گذاری است. به علاوه پیش‌بینی می‌شود که در صنایع خدماتی فعال در بازار مالی مانند بانک‌ها تا انتهای سال جاری شاهد رشد بیش‌تری باشیم.

اقتصادآنلاین - فائزه زمانی؛ به دنبال روند مثبتی که بازار سهام طی چند هفته اخیر پشت سرگذاشته است طی معاملات روز جاری در دقایق نخستین معاملات با ۶۹۶ واحد رشد در کانال ۳۵۴ هزار و ۶۹۳ واحد قرار گرفت در ادامه نیز این روند صعودی ادامه دار بود و نماگر در نهایت با دو هزار و ۷۲۳ واحد رشد در کانال ۳۵۶ هزار و ۷۲۰ واحدی آرام گرفت. 

در همین راستا بهزاد گلکار، کارشناس بازار سرمایه، در خصوص وضعیت کنونی بازار سهام گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون قیمت دلار نسبت به ریال رشد نکرده است و افزون براین مورد، وضعیت و محیط سیاست خارجی نیز مساعد نبوده است اما با تمامی این موارد شاهد این  موضوع هستیم که بازار سرمایه بر خلاف این جریانات حرکت کرده و در حال طی کردن روند مثبت و روبه‌رشدی است . اخیرا فعالان بازار به دنبال این هستند که چون نسبت P/E کل بازار در کشورهای دیگر دو رقمی است، به همین دلیل بازار ما استحقاق رشد و آینده‌ی روشن را دارد.

وی افزود: تحلیل‌ها و پیش بینی‌هایی که سرمایه‌گذاران در کوتاه مدت نسبت به وضعیت اقتصادی و بازار سرمایه دارند از ضریب اطمینان تقریبا بالایی برخوردار است ولی اظهار نظر کردن در خصوص نسبت P/E بدون در نطر گرفتن مسائلی مثل میزان رشد اقتصادی و تقاضای کل در کشور به گونه‌ای کم اهمیتی به روند حرکت شاخص است و باید در کنار تجزیه و تحلیل شرایط اقتصادی در این خصوص اظهار نظر کنیم.

وی در خصوص بازدهی انواع صنایع در بازار سرمایه بیان کرد: اگر به طور خاص و جزئی نگاهی بر بازار بینداریم خواهیم دید در شرایط کنونی سود دهی در صنایع مادر با رشد مواجه نیست این در حالی است که در صنایع پایین دستی عکس این موضوع صادق است و می‌توان در این دسته صنعت بانکداری را مورد اشاره قرار داد .

گلکار در ادامه گفت: از نظر من  این موضوع که بازاردر شرایط کنونی به این میزان مورد رشد قرار گرفته است طبیعی نیست و این وضعیت خارج از هر نوع نظریه و تئوری اقتصادی است همچنین انتظار می‌رود تا پایان سال نیزشاهد روند صعودی متعادلی در بازار باشیم .

وضعیت بازار سهام در سال آینده

وی در خصوص روند حرکت بورس طی سال آینده گفت: وضعیت بازار سهام در سال آتی تا حد زیادی وابسته به موارد تصویبی در بودجه دارد، به علاوه این موضوع که کسری بودجه از چه محل هایی قابل تامین است نیز حائز اهمیت خواهد بود. در نهایت هر یک از موارد مذکور می‌تواند اثر منفی و نامطلوبی روی بازار سرمایه بگذارد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: طی رایزنی‌های صورت گرفته مشخص شده سال آینده امکان افزایش نرخ بهره بانکی وجود دارد. در این بین گفتنی است، عکس نسبت P/E  نشان دهنده بازدهی اقتصادی است که این نسبت همواره با نرخ انواع و اقسام اوراق‌ها مورد مقایسه قرار می‌گیرد؛ پس از انجام این قیاس مشخص خواهد شد جهت حرکت نقدینگی به سمت کدام بازار خواهد بود.

وی در ادامه بیان کرد: علاوه بر موارد فوق باید دید درباره ی مالیات بر انواع صنایع و همچنین مالیات بر سود بانکی در سال آتی چه تصمیمی گرفته خواهد شد، اما باید توجه داشت در حال حاضر به غیر از بازار سهام بازار غیر مولد(غیر تولیدی) دیگری برای سرمایه‌گذاری وجود ندارد و از نظر من بازار ارز نیز در شرایط مساعدی قرار ندارد و تا پایان سال رشدی نخواهد داشت .

وی در پایان در خصوص صنایعی که مستعد رشد بیشتر هستند اضافه کرد: همان گونه که اشاره شد طی ماه‌های آینده صنایعی که بیش‌تر با انواع خدمات سر و کار دارند( صنایع پایین دستی) و به عبارت دیگر صنایعی که محصولات تولیدی آن‌ها در چهار چوب تقاضای کل قرار دارد و برای مصرف داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند مستعد رشد بیش‌تر خواهند بود. همچنین چشم انداز صنایع خدماتی که در بازار مالی فعالیت دارند(مثل بانک‌ها) نیز مثبت خواهد بود.