۰ نفر

چند درصد کدهای معامله‌گری بازار سرمایه به زنان تعلق دارد؟

۳۰ آذر ۱۳۹۸، ۲۰:۳۱
کد خبر: 403622
چند درصد کدهای معامله‌گری بازار سرمایه به زنان تعلق دارد؟

بازار سهام با فاصله زیادی از بازارهای رقیب، تا 27 آذرماه امسال، 96 درصد بازدهی به‌همراه داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین، سیاوش رضایی در ایران نوشت؛ درحالی که در آخرین روز کاری سال گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 178 هزار و 659 واحد بود این رقم در روز 27 آذر با عبور از مرز تاریخی 350 هزار واحد به 350 هزار و 322 واحد رسید. این اختلاف حاکی از رشد 171 هزار و 663 واحدی شاخص در9 ماهه سال‌جاری است.

رکود بازارهای سرمایه‌گذاری رقیب همچون ارز، طلا، مسکن و بازده پایین بازار پول (سپرده‌های بانکی) از ابتدای سال تاکنون درکنار رشد قابل توجه بازار سهام، باعث شد تا سرمایه‌گذاران جدیدی پا به این بازار بگذارند.

 هرچند همچنان بازار سرمایه ایران با ظرفیت‌های واقعی خود فاصله زیادی دارد، اما رکود بازارهای سرمایه‌گذاری کاذبی مانند طلا و ارز موجب شد تا برخی از سرمایه‌گذاران به بازار سهام هم توجه کنند. رخدادی که به طور واضح درآمارهای رسمی کدهای سهامداری از ابتدا تا پایان آبان ماه جاری نمایان است.

صدور376 هزار کد سهامداری در 8 ماه

براساس آمار رسمی ارائه شده از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه تعداد 376 هزار کد سهامداری جدید در بازار سرمایه صادر شده است.

 با افزوده شدن این تعداد کد جدید، تعداد کل کدهای صادر شده در بازار سرمایه به رقم 11 میلیون و 218 هزار کد رسید. با توجه به اینکه سهامداران حقیقی سهم غالب درمیان سهامداران دارند، با یک محاسبه ساده می‌توان گفت که تنها نزدیک به 14 درصد از مردم ایران وارد بازار سهام شده‌اند. البته زمانی که سهامداران فعال را ملاک قرار دهیم، این سهم بشدت کاهش می‌یابد.

سهم زنان از بازار سهام

 درمیان سهامداران بورس، همواره مردان بیشترین سهم را داشته‌اند. اما در سال‌های اخیر به میزان قابل توجهی به تعداد زنان سهامدار افزوده شده است. طبق آمارهای شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تا پایان آبان ماه امسال تعداد کدهای سهامداری زنان از مرز سه میلیون کد گذشته است. از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه نیز 115 هزار و 700 سهامدار جدید زن به جمع سهامداران بازار سرمایه اضافه شدند.

با قرار گرفتن بازار سهام درکانون توجه سرمایه‌گذاران، زنان نیز به‌عنوان نیمی از جمعیت کشور فعال‌تر با این بازار برخورد کرده‌اند، به‌طوری که در هشت ماهه امسال بیشترین تعداد به کدهای سهامداری این بخش از جامعه افزوده شده است.

این درحالی است که همچنان مردان سهامدار با جمعیتی در حدود 8 میلیون و 218 هزار نفر همچنان سهم غالب را دراختیار دارند. بدین ترتیب سهم سهامداران زن از کل سهامداران به 26.7 درصد می‌رسد و مردان هم 73.7 درصد از کدهای سهامداری را دراختیار دارند.

 تنها 16 درصد سهامداران حقوقی‌اند

تنها 16 درصد از کدهای سهامداری بازارسرمایه متعلق به سهامداران حقوقی است و 84 درصد کدها برای حقیقی‌ها صادر شده است. طبق تازه‌ترین اطلاعات ارائه شده تا پایان آبان ماه امسال درمجموع از میان 11 میلیون و 218 هزار کد سهامداری، 95 هزار و 300 کد حقوقی صادر شده است. بدین ترتیب 11 میلیون و 122 هزار و 700 کد متعلق به سهامداران حقیقی است. با وجودی که تعداد کدهای سهامداری حقیقی بیش از 5 برابر حقوقی‌هاست، ولی سهم حقوقی‌ها در ارزش معاملات سهام به طور معمول بیش از 30 درصد است.

در هر ماه چند کد جدید صادر شد

بررسی تعداد کدهای سهامداری صادر شده در سال‌جاری به تفکیک ماه نشان می‌دهد که مهر ماه با 91 هزار کد، رکورددار بوده است. کمترین تعداد کدهای صادر شده نیز متعلق به آبان ماه است که 25 هزارکد دراین ماه صادر شده است. براساس این اطلاعات، از 376 هزارکد سهامداری که در هشت ماهه امسال صادر شده است، 55 هزار کد در فروردین ماه، 39 هزار کد در اردیبهشت، 23 هزار کد در خرداد، 34 هزار کد در تیر، 48 هزار کد در مرداد، 61 هزار کد در شهریور، 91 هزار کد در مهر و 25 هزار کد در آبان ماه صادر شده است.

10 درصد سهامداران فعال هستند

با وجودی که تعداد کل کدهای سهامداری صادر شده به 11 میلیون و 218 هزار فقره می‌رسد، اما زمانی که تعداد کدهای فعالی که خرید و فروش سهام انجام می‌دهند را درنظر بگیریم تنها 10 درصد کدها معامله می‌کنند و 90 درصد فعالیتی در بازار ندارند یا فعالیت بسیار محدودی دارند. برهمین اساس هنگامی که عرضه‌های اولیه صورت می‌گیرد، شاهد رکوردشکنی حضور سهامداران هستیم، اما در زمان‌های عادی تنها سهامداران حرفه‌ای هستند که در بازار خرید و فروش می‌کنند. هرچند برداشت‌های مختلفی از کدهای فعال وجود دارد و برخی حتی خرید و فروش در طول یک سال را هم در زمره کدهای فعال قلمداد می‌کنند، اما بررسی کدهای فعال در طول یک ماه نشان می‌دهد که تنها یک میلیون و 180 هزار کد در ماه آبان حداقل یک تا 10 معامله داشته‌اند. بدین ترتیب 10.5 درصد کدهای سهامداری فعال بوده‌اند. تعداد کدهایی که در یک ماه 11 تا 10 معامله داشته‌اند نیز به 163 هزار کد می‌رسد که تنها 1.45 درصد از کل کدها را شامل می‌شود.

آمارها نشان می‌دهد از ابتدای سال‌جاری افرادی که حداقل یک معامله داشته‌اند یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بوده‌اند که از این میان ۴۵۰ هزار نفر طی ۳۵ هفته گذشته حداقل هفته‌ای یک معامله داشته‌اند. همچنین هزار و 400 نفر از ابتدای سال بیش از هزار معامله انجام دادند که آمارها نشان می‌دهد که 92 درصد این افراد در سامانه سجام ثبت‌نام کرده‌اند. در یکسال اخیر دو و نیم میلیون نفر در سامانه سجام ثبت‌نام کرده‌اند.