۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین مطرح شد؛

پتانسیل بالای بازار سرمایه در جذب نقدینگی/ نوسانات، قسمتی از ذات بازار است

۲۴ آذر ۱۳۹۸، ۱۷:۲۲
کد خبر: 402091
پتانسیل بالای بازار سرمایه در جذب نقدینگی/ نوسانات، قسمتی از ذات بازار است

یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص نوسانات و عملکرد مثبت بازار سهام طی داد و ستد‌های روز جاری گفت: بازار سهام پس از پشت سر گذاشتن یک دوره اصلاح، از آبان ماه علائم بازگشت از خود نشان داد و با توجه به این موضوع که تعداد زیادی از شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه پتانسیل بالایی دارند نقدینگی به سمت خرید سهام بازگشت.

اقتصادآنلاین - فائزه زمانی؛ پس از نوسانات چند هفته اخیر بازار سرمایه، در معاملات روز جاری نماگر از دقایق آغازین معاملات، با هزار و ۸۲۳ واحد رشد در کانال ۳۴۵ هزار و ۱۱۵ واحدی قرار گرفت؛ این روند صعودی کماکان تا رسیدن نماگر به قله ۳۴۶ هزار و ۷۳۸ واحدی ادامه دار بود اما در ادامه یک روند کاملا نزولی در پیش گرفت و شاخص در پایان داد و ستد‌ها  با  ۸۴۷ واحد رشد نسبت به روز گذشته در کانال ۳۴۴ هزار و ۱۳۹ واحدی قرار گرفت.

مهدی ساسانی کارشناس بازار سرمایه در رابطه با عملکرد بازار در روز جاری بیان کرد: بازار سهام از آبان ماه پس از پشت سر گذاشتن یک دوره اصلاح علائم بازگشت از خود نشان داد و با توجه به این موضوع که تعداد زیادی از شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه پتانسیل بسیار بالایی دارند نقدینگی مجددا به بازار سرمایه و خرید سهام بازگشت.

وی در خصوص روند حرکت بورس طی آذرماه گفت: طی ماه جاری روند حرکت بازار بسیار امیدار کننده بوده است، به علاوه باید توجه داشت بعد از اینکه بازار طی یک مدت روند صعودی را دنبال می‌کند و قیمت‌ها بالا می‌رود در ادامه برخی از سهام‌داران جهت کسب بازدهی در کوتاه مدت، اقدام به شناسایی سود می‌کنند که این امر کاملا طبیعی است و بازار باید با تمامی این نوسانات راه خود را ادامه دهد.

ساسانی افزود:همچنین بازار سرمایه در میان بازارهای رقیب کماکان پتانسیل سرمایه‌گذاری و جذب نقدینگی دارد؛ اگرچه ممکن است در مواردی شاهد روز‌هایی باشیم که بازار روند منفی یا خنثی در پیش بگیرد اما این نکته حائز اهمیت است که این موضوع هرگز باعث نخواهد شد چشم انداز میان مدت و بلند مدت بازار سرمایه خدشه دار شود. 

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با روند حرکت بازار سرمایه در سه هفته اخیر بیان کرد: در روز‌های گذشته شاهد رشد ارزش دلار بودیم که باعث شد گرایش افراد به سمت نهاد‌های رقیب بازار سرمایه افزایش یابد اما نقدینگی جایی بهتر از بازار سرمایه پیدا نکرد و بعد از استراحتی که بازار در مهر ماه و اوایل آبان داشت مجددا روند صعودی را در پیش گرفت.

ساسانی ادامه داد: در حال حاضر بازار سرمایه نیاز دارد قیمت‌های فعلی را دست به دست کند و خریداران جدید وارد بازار شوند و شاید این موارد نقش قابل توجهی در چشم انداز آتی بازار سهام داشته باشد. 

وی تاکید کرد: در مجموع روند کلی بازار در حال حاضر صعودی است با عنایت به این مساله که نوسانات قسمتی از ذات بازار است و پس از هر یک دوره  رشد در بازار، ممکن است شاهد اصلاح باشیم و پس از آن بازار مجددا برای رشد بیشتر آماده شود.

کارشناس بازار سرمایه در خصوص تاثیر موارد در نظر گرفته شده برای بازار سرمایه در لایحه بودجه ۹۹ گفت: یکی از موارد مطرح شده در لایحه بودجه ۹۹ که همانند سال گذشته مطرح شد بحث معافیت‌های مالیاتی است، بر این اساس بخشی از این معافیت‌ها به شرکت‌های موجود در بازار سرمایه مربوط می‌شود به این صورت که این دسته از شرکت‌ها از معافیت مالیاتی ۱۰ درصدی بهره می‌برند  و حذف نشدن این معافیت مالیاتی را می‌توان یک نکته مثبت تلقی کرد.

وی تصریح کرد: اما با توجه به ابهاماتی که در این زمینه در اخبار مختلف وجود دارد همواره در این موضوع شاهد شفافیت کامل نیستیم. 

ساسانی در خصوص اینکه چه گروه‌‌هایی در بازار طی ماه‌های آتی مستعد رشد بیشتر هستند، عنوان کرد: از نظر من  گروه‌های غیر دلاری می‌توانند بازدهی بالاتری را برای سهام‌داران خود به ارمغان بیاورند، چون دلار همواره در کنترل بانک مرکزی است و بعد از نوساناتی که دلار بین ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان داشت در نهایت با اقدامات کنترلی بانک مرکزی شاهد بازگشت دلار به ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان بودیم. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: این دست اقدامات نظارتی باعث خواهد شد شرکت‌های دلاری از رشدهای شارپ و قابل توجه بهره نبرند و روند متعادلی در پیش بگیرند و در مقابل می‌توان گفت در نماد‌های غیر دلاری با توجه  به اینکه جریان نقدینگی تعیین کننده روند سهم‌هاست می‌توان از نوسانات ایجاد شده سودهای بالاتری کسب کرد.