۰ نفر

یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

دلایل رشد و توسعه بازار سرمایه/ درحال‌حاضر نباید نگران خروج پول از بازار باشیم

۱۸ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۰۰
کد خبر: 400520
دلایل رشد و توسعه بازار سرمایه/ درحال‌حاضر نباید نگران خروج پول از بازار باشیم

مینا یوسفی کارشناس بازارسرمایه با اعلام دلایل رونق بازار سهام و متغیرهای موثر داخلی و خارجی ، وضعیت چند صنعت بزرگ را بررسی و تحلیلی تکنیکال از شاخص ارائه کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ مینا یوسفی کارشناس بازار سرمایه درباره رکورد شکنی دیروز شاخص که برای اولین بار قادر به عبور از نیمه کانال 332 هزار واحدی شده گفت: این روزها با همراهی چند عامل موثر ، بازار سرمایه شرایط مثبتی را  سپری می کند.

رفع نگرانی‌ها از تحقق سناریوهای بدبینانه از بودجه 99 دولت در سال بعد که در آن  افزایش چشم گیر قیمت برق و گاز و آب و... هم انتظار می رفت و می توانست اثرات منفی بر بهای تمام شده شرکت ها در برخی صنایع بگذارد که محقق نشد.

در این میان با بررسی جزییات لایحه بودجه سال آینده، مشخص شد دولت بهره مالکانه و حقوق دولتی معادن را 86 درصد افزایش داده و از 1500 سال جاری به 2800 میلیارد تومان سال آینده رسانده که در وهله اول به نظر برای شرکت های معدنی حاضر در بورس و فرابورس چندان خوشایند نیست . اما در نگاهی متفاوت تر از آنجایی که این مبلغ درصدی از فروش محصولات این گروه از شرکت ها بوده به نظر می رسد حقوق و بهره مالکانه سال جاری حدود ۳ هزار میلیارد تومان باشد.

وی افزود: بنابراین برآورد دولت بابت بهره مالکانه سال 99 هم صرفا یک تخمین محافظه کارانه از بودجه سال جاری خواهد بود و نشان می دهد تغییر محسوسی در درصد های محاسبه بهره مالکانه تا بدین جا ایجاد نکرده است. به علاوه قیمت های فعلی سهام این گروه هنوز رشدی نکرده و از صنایع تورمی بازار عقب هستند.

با رشد و همراهی بازارهای جهانی فلزات پایه در ماه اخیر از کف های حمایتی قوی به همراه رشد نفت ناشی از توافق اوپک پلاس برای کاهش 503 هزار بشکه‌ای سقف عرضه ، تحرکات مثبتی در گروه های فلزات اساسی و اخیرا پترو پالایشی رخ داد که در پیش بینی قبلی نیز به همراهی نمادهای بزرگ شاخص ساز برای ثبت پیک های بالاتر شاخص اشاره شده بود.

یوسفی در ادامه بیان کرد: سهام گروه بانکی هم این روزها بسیار مناسب داد و ستد می شوند و گزارش های فراتر از انتظار بانکی ها و بحث های تجدید ارزیابی برخی نمادهای گروه در کنار حمایت های معتبر و جا ماندگی صنعت از رشد اخیر بازار دست به دست هم داد تا این گروه هم مورد توجه بازار این روزها واقع شود و انتظار ادامه تحرکات مثبت در این گروه غیر واقع نباشد.

افزایش انتظارت تورم ناشی از افزایش قیمت بنزین نیز شرایطی مهیا کرده تا صنایع پایین دستی و حمل و نقلی و گروه های کوچک تر بازار باز هم مورد توجه قرار گیرند و با فراز و فرودهای در مسیر افزایش قیمت بمانند.

در بازار های موازی نیز ، مسکن و طلا چشم انداز صعودی دارند اما با شیب بسیار ملایم تر . لذا فعلا" نباید نگران خروج پول از بازار بود. ولی برای دلار که همچنان با روند صعودی همراه بوده و دیروز هم به 13500 تومان رسید به نظر می رسد مجددا" به قیمت های 12000 و 12500 بر گشت کرده و مدتی تثبیت شود. همین رشد اخیر ارز نیز سبب رونق معاملات رینگ صنعتی و پتروشیمی بورس کالا شده که باز تاثیر مثبتی را در بازار داشته است.  

وی ادامه داد: در بازارهای جهانی هم وقایع موثری رخ داده و ترامپ وعده افزایش 15 درصدی تعرفه جدید بر 160 میلیارد دلار کالای چینی داده که باید دید 15 دسامبر (24 آذر) تعرفه‌ها اعمال خواهد شد یا به تعویق خواهد افتاد.

خطر اعمال تعرفه بر مصرف‌کنندگان آمریکایی تأثیر منفی خواهد گذاشت و برای اقتصاد چین با توجه به وضعیت فعلی ، چندان مناسب نیست. نکته بسیار مهم این است که هفته گذشته آمار اشتغال آمریکا به بالاترین حد طی 50 سال اخیر رسید . این رویداد نشان از آن دارد که جنگ تجاری تأثیر زیادی بر اقتصاد آمریکا نداشته و این چین است که باید تلاش بیشتری برای توافق داشته باشد. با توجه به اطمینان ترامپ از بازار کار، احتمال اعمال تعرفه نیز وجود دارد.

با این همه شاخص کل با اتمام ریز موج 4 میان مدتی از 5 ریزموج صعودی موج 3 بزرگ تر و شروع ریز موج 5 از 3 ، شاهد تداوم رشد نقدینگی و افزایش حجم و ارزش معاملات است.