۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بازگشت شاخص کل به کانال 305هزار واحد/ بورس آذر ماه را سبز آغاز کرد

۲ آذر ۱۳۹۸، ۱۶:۳۷
کد خبر: 396718
بازگشت شاخص کل به کانال 305هزار واحد/ بورس آذر ماه را سبز آغاز کرد

شاخص کل بورس تهران، نخستین روز آذر ماه را با رشد ۰.۲۱ درصدی پشت سر گذاشت و همانند دو روز گذشته در کانال ۳۰۵ هزار واحد قرار گرفت. نکته قابل تامل در روز جاری علاوه بر کاهش حجم معاملات و بکارگیری احتیاط از سوی فعالان بازار سهام متاثر از مشکلات اینترنتی، افت گروه‌های فلزی و معدنی و تاثیرمنفی آن‌ها بر دماسنج بود.

اقتصادآنلاین - میلاد عبداللهی؛ معاملات بازار سهام در نخستین روز آذر ماه روند مثبتی را پی گرفت و به رغم عدم دسترسی کامل فعالان بازار به فضای مجازی، شاخص کل توانست با رشد بیش از 625 واحد، جایگاه خود را بار دیگر در میانه‌های کانال 305 هزار واحدی تثبیت کند، این در حالی است که بسیاری از کارشناسان بازار سهام، اختلال اینترنتی را یکی از عوامل موثر در کاهش حجم معاملات و بکارگیری جانب احتیاط از سوی سهام‌داران تلقی می‌کنند.

استقبال ازسهم‌های کوچکتر بازار از سوی معامله‌گران در جریان دادوستدهای روز جاری، زمینه‌ای را فراهم ساخت تا شاخص کل هم‌وزن نیز همانند نماگر بورس تهران با 836واحد معادل ( 0.21 درصد ) رشد همراه شود.

از سوی دیگر در میان نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل گروه‌های فلزی و معدنی نقش پررنگی داشتند، به‌طوریکه  «فولاد»، «فملی» و «کگل» در مجموع، افت نزدیک به 250 واحدی را به شاخص کل تحمیل کردند و در مقابل «پارس» بر خلاف سایر نمادهای گروه پتروشیمی با 233 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر دماسنج داشت.

لازم به ذکر است «حکشتی» که دومین نماد مثبت تاثیرگذار بر نماگر بود، دقایق ابتدایی با صف خرید 15 میلیونی همراه شد و «حریل» هم در پایان 0.54 درصد افت با قیمت 297 تومان کار خود را پایان داد.

گفتنی است در میان گروه‌های معاملاتی بیشترین بازدهی با 4.91 درصد به نام سایر معادن ثبت شد و همچنین بیشترین زیان هم با 3.31 درصد به گروه استخراج نفت تعلق گرفت.

ارزش کل معاملات بورس تهران در روز جاری 1256میلیارد تومان و ارزش معاملات خرد نیز با رشد (19 درصدی) در مقایسه با چهارشنبه هفته گذشته به 1001 میلیارد تومان رسید. خالص خرید حقیقی در جریان هم دادستدهای امروز هم نزدیک 27 میلیارد تومان ثبت شد.

در فرابورس چه گذشت؟

در فرابورس نیز آیفکس توانست همچنان روند صعودی خود را حفظ کند و در پایان نخستین روز هفته با رشد 4.47 واحدی همراه شد. در میان نمادهای فرابورسی پتروشیمی‌ها همچون«مارون» و «زاگرس»، بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند و افت نزدیک به 15 واحدی را بر دماسنج فرابورس تحمیل کردند. ارزش کل معاملات فرابورسی 2054 میلیارد تومان و ارزش معاملات خرد بیش 580 میلیارد تومان ثبت شد که این رقم نمایانگر رشد 50 درصدی در مقایسه با آخرین روز معاملاتی هفته گذشته است.