۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رشد نزدیک به 2هزار واحدی شاخص کل/ افت ۱۷درصدی ارزش معاملات کل بورس تهران

۲۸ آبان ۱۳۹۸، ۱۴:۴۱
کد خبر: 395712
رشد نزدیک به 2هزار واحدی شاخص کل/ افت ۱۷درصدی ارزش معاملات کل بورس تهران

نماگر بورس تهران، در چهارمین روز هفته ۰.۶۵ درصد رشد کرد و در میانه‌های کانال ۳۰۴هزار واحدی متوقف شد، اما نکته قابل ذکر در جریان معاملات روز جاری تاثیر مثبت و قابل توجه نمادهای گروه بانکی بر دماسنج بود.

اقتصادآنلاین - میلادعبداللهی؛ معاملات بازار سهام در چهارمین روز هفته رشد قابل توجهی را پشت سر گذاشت، نکته قابل ذکر، همچنان حمایت محسوس حقوقی‌ها از بازار است که به رغم مشکلات اینترنتی، نمادهای بزرگ بازار توانستند تاثیر شایانی در رشد نزدیک به 2هزار واحدی شاخص کل و رسیدن به ارتفاع 304هزار واحدی را داشته باشند. در میان نمادهای تاثیرگذار، بانکی‌ها همچون: «وبملت»، «وبصادر»، «ونوین» و «وتجارت» در مجموع توانستند 300 واحد نماگر بورس تهران را ارتقا داده و درمقابل گروه پالایشی که طی دو سه روز گذشته متاثر از جو روانی حاکم برای افزایش قیمت بنزین با استقبال درخوری از سوی معامله‌گران مواجه شدند، امروز توفیق آنچنانی کسب نکردند و نمادهای آن‌ها از قبیل «شبریز»، «شبندر» و «شتران» با تحمیل افت 140 واحدی، مانع از رشد بیشتر دماسنج شدند.

نکته قابل تامل آن است که حجم معاملات بازار سهام طی دو روز گذشته کاهش یافته است و بسیاری از کارشناسان بر این باورند،که این مسئله بیش از هر موردی متاثر از ترس معامله‌گران و نوعی ریسک‌گریزی در بازار سرمایه است، اما در مقابل تحلیل‌گران معتقدند قرمز شدن بازار در روزهای قبل صرفا بر اساس یک جو روانی منفی بود که به نظر در ادامه راه، سهام بنیادی بازار مستعد رشد بیشتر خواهند بود و اخبار چند وقت اخیر تاثیر منفی چندانی را به بازار سرمایه تحمیل نخواهد کرد.

درمیان گروه‌های معاملاتی، بیشترین بازدهی با 5درصد به ذغال‌سنگ  رسید و در مقابل بیشترین زیان نیز به نام فرآروده‌های نفتی ثبت شد، این در حالی است که در میان صنعتی‌ها نیز فلزات اساسی ، بانک‌ها با حجم معاملات قابل توجه وپس از آن خودروسازی توانستند رتبه‌های اول تا سوم را از آن خود کنند.

گفتنی است؛ ارزش کل معاملات امروز بورس تهران، با 17 درصد افت در مقایسه با روز گذشته، به بیش920 میلیارد تومان  رسید و ارزش معاملات خرد هم 764 میلیارد تومان ثبت شد؛ از طرفی خالص خرید اشخاص حقیقی نیز 66 میلیارد تومان بود.

در فرابورس نیز آیفکس توانست همپای شاخص کل بورس تهران با رشد قابل توجه 55 واحدی به ارتفاع 3921 واحد برسد و در میان نمادهای فرابورسی ذوب و زاگرس با بیشترین تاثیر مثبت شاخص کل را 10 واحد ارتقا دادند، به علاوه ارزش معاملات فرابورس در چهارمین روز هفته بیش از 570 میلیارد تومان و ارزش معاملات خرد هم با رقم 382میلیارد تومان به ثبت رسید که این رقم نشانگر  افت 20 درصدی در مقایسه با روز گذشته است.