۰ نفر

مدیرعامل سابق بورس تهران مطرح کرد؛

بازار سرمایه محلی مناسب برای جمع آوری نقدینگی سرگردان/ برخورداری از شفافیت بالا، مزیت سرمایه‌گذاری در بورس

۲۱ آبان ۱۳۹۸، ۱۵:۵۰
کد خبر: 394044
بازار سرمایه محلی مناسب برای جمع آوری نقدینگی سرگردان/ برخورداری از شفافیت بالا، مزیت سرمایه‌گذاری در بورس

مدیرعامل اسبق بورس تهران ضمن اشاره به اینکه پولی وارد شده به بازار سرمایه می‌شود به سمت فعالیت‌های اقتصادی مولد حرکت می‌کند، گفت: دریافت بازدهی بالاتر نسبت به سایر بازارها و قابلیت نقدشوندگی دارایی‌ها را می‌توان از جمله مزایای بازار سهام دانست.

به گزارش اقتصادآنلاین، سمینار «بررسی قابلیت‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه» با حضور اساتید و کارشناسان حوزه بازار سرمایه با هدف فرهنگ‌سازی و آماده‌سازی افراد برای سرمایه‌گذاری آگاهانه، روز گذشته در دانشگاه الزهرا برگزار شد.

همچنین حسن قالیباف اصل مدیر عامل سابق شرکت بورس تهران در این جلسه با اشاره به توسعه مناسب بازار سرمایه در سال های اخیر گفت: مطرح بودن بازار سرمایه حتی در شهرهای کوچک نشان از این واقعیت دارد که خوشبختانه بازار سرمایه طی سال‌های اخیر توسعه و رشد بسیار خوبی پیدا کرده است، هرچند که باید در حوزه افزایش آگاهی در این زمینه تلاش بیشتری انجام شود.

او با اشاره به اینکه بازار سرمایه هم اکنون نیز مورد توجه اکثر افراد جامعه قرار گرفته است، افزود: در شهرستان‌های دور و کوچک نیز افراد تمایل دارند با این بازار آشنا شوند و مسئولان باید توجه ویژه‌ای به این مهم داشته باشند، تا مردم بتوانند به شکل مناسب وارد بازار سهام شوند. چنانچه این افراد وارد بورس شده و متحمل ضرر شوند پس از خروج از آن در بازارهای دیگر سرمایه‌گذاری خواهند کرد که این امر منجر به ایجاد تورم خواهد شد.

وی تصریح کرد: بازارسرمایه محل مناسبی برای جمع آوری نقدینگی سرگردان است و در مجموع عملکرد این بازار در کاهش تورم نقش به‌سزایی دارد.

کسب بازده بیش از تورم

مدیرعامل سابق بورس تهران افزود: در علم اقتصاد دو گونه سرمایه‌گذاری  داریم، در درجه نخست سرمایه‌گذاری مولد و سپس سرمایه‌گذاری کاذب، نوع دوم را می‌توان به عنوان سرمایه‌گذاری تلقی کرد که سبب تورم در بازار شده و افزایش قیمت‌ها را به دنبال خواهد داشت. 

وی در ادامه افزود: به اعتقاد من سرمایه‌گذاری در سایر بخش‌ها به گونه‌ای است که افراد فقط از طریق تورم منتفع خواهند شد؛ در مقابل پولی که وارد بازار سرمایه می‌شود به سمت فعالیت‌های اقتصادی مولد حرکت می‌کند. در حقیقت در اینجا مردم و سرمایه‌گذاران از عملکرد شرکت‌ها منتفع خواهند شد و نه از تورم.

قالیباف اصل درباره مزیت‌های بازار سرمایه گفت: از جمله مزیت‌های سرمایه‌گذاری در بورس می‌توان به مشارکت در سود و اداره شرکت‌ها، امکان سرمایه‌گذاری  با هر مبلغی، برخورداری از شفافیت بالای بازار سرمایه، دریافت بازدهی بالاتر نسبت به سایر بازارها و قابلیت نقدشوندگی بالای دارایی‌ها اشاره کرد.

مدیرعامل سابق شرکت بورس، همچنین جایگاه بازار سرمایه در بین بازارهای موازی در بازه زمانی میان‌مدت و بلندمدت را بررسی و تصریح کرد: در بازه زمانی 10 ساله (از ابتدای آبان 88 تا ابتدای آبان 89) بازار سرمایه بیشترین بازدهی (حدود 2382 درصد) را نسبت به بازارهای موازی از آنِ خود کرده است و البته این بازدهی بیش از میزان تورم است.

وی همچنین عملکرد بازار سرمایه را گزارش کرد و گفت: براساس آمار موجود، میزان کدهای سهامداری کشور 13.3 میلیون نفر است.

این کارشناس بازار سرمایه خبر داد: در سه سال گذشته رشد ارزش معاملات و رشد شاخص بورس به ترتیب حدود 925 درصد و 290درصد بوده و همچنین ارزش بازاری بازارسرمایه در حدود 1522 هزار میلیارد تومان است.

وی در ادامه تعداد شرکت های پذیرفته شده در بورس را طی سه سال گذشته 631 شرکت دانست.

نگاه بلندمدت در بازار سرمایه

او با بیان اینکه عرضه‌های اولیه در اقتصادهای در حال رشد انجام می‌شود، افزود: مطالعات نشان داده که عرضه‌های اولیه بازده اضافه برای سرمایه‌گذار دارد. از سویی برای شرکت مورد نظر هم بسیار خوب است و سبب بزرگ‌تر شدن آن شرکت خواهد شد. برای کسب و کارهای کوچک می‌توان از طریق سرمایه شخصی تامین مالی کرد اما برای انجام فعالیت‌های بزرگ، تامین مالی بیشتری نیز مورد نیاز است.

وی ادامه داد: در حقیقت می‌توانیم بگوییم که شرکت‌های سهامی عام مشکل تامین مالی را حل کنند. یک شرکت پذیرفته شده در بورس در سال موظف است تا 16 گزارش فعالیت و عملکرد خود را منتشر کند از این حیث می‌توان این بازار را از شفاف‌ترین بازارها در بین بازارهای موازی دانست.

حسن قالیباف اصل گفت: در بورس ریسک اعتباری به حداقل می‌رسد. چرا که شرکت‌ها بر اساس یک دستورالعمل سخت در بورس پذیرفته می‌شوند. شواهد و تجربه‌ها نشان می‌دهد، کسانی که در این بازار حوصله داشته و صبر کرده‌اند بازدهی خوبی را هم کسب کرده‌اند.

به گفته وی یک عده در اوج قیمت‌ها  وارد بازار شده و در افت قیمت‌ها  نیز از بورس خارج می‌شوند. در این بازار باید نگاه بلندمدت داشت. سهام سپر تورمی داشته و می‌تواند سرمایه‌گذار را مقابل تورم محافظت کند.

وی تاکید کرد: توصیه ما این است که افرادی که تجربه چندانی با بورس ندارند ازطریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری اقدام به معامله کنند.