۰ نفر

یک کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد؛

صنایعی که سود با کیفیت‌تری می‌سازند، مستعد رشد بیشتر خواهندبود/ رشد بازار سهام ادامه‌دار است

۱۸ آبان ۱۳۹۸، ۱۲:۵۴
کد خبر: 393206
صنایعی که سود با کیفیت‌تری می‌سازند، مستعد رشد بیشتر خواهندبود/ رشد بازار سهام ادامه‌دار است

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار سرمایه بهترین نهاد برای سرمایه‌گذاری است، اظهار داشت: مجلس باید قوانینی را وضع کند که استمرار زیادی داشته باشد، به این معنی که دید بلند مدتی را برای سهام‌داران، به ارمغان آورد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سنا؛ مهدی لاری، کارشناس بازار سهام، در خصوص حرکت بازار در روزهای اخیر عنوان داشت:  هنوز هم به مردم توصیه می کنم بازار سرمایه را به عنوان بهترین و سودآورترین بازار، انتخاب کرده و با آموزش دقیق از طریق دوره های آموزشی، ریسک موجود، را کاهش داده و بدون هیجان وارد بازار شوند. در کنار این موارد می توانند به کمک شرکت های مشاور سرمایه گذاری و سبدگردان، از مزایای بازار سرمایه بهره مند شوند.

لاری در ادامه گفت: شاهد بودیم که طی شش ماه نخست سال تمام صنایع و شرکت ها، چه صنایع سود ساز و چه صنایعی که با مشکلاتی همراه بودند، با رشد قیمت سهام همراه شدند. اما پیش بینی این است که هر چه به پایان سال نزدیک میشویم، بیشترین رشد را در صنایع بنیادین و صنایعی که سود با کیفیت‌تری می سازند، شاهد خواهیم بود.

وی در ادامه بیان داشت: به این ترتیب مقداری از هیجانات بازار کاسته می شود. البته به طور قطعی برخی از خبرها مانند تجدید ارزیابی دارایی ها و خبرهای موقتی این چنینی می تواند رشدهای موقتی را برای بازار ایجاد کند اما پیشنهاد ما به سهام داران تازه وارد این است که به سهام شرکت های بنیادین و صنایع مادر وارد شوند تا بتوانند در فصل مجامع در سود این شرکت ها سهیم شوند.

این کارشناس بازار سرمایه، در خصوص تحولات بین المللی و تاثیرات آن بر بازارسهام خاطرنشان کرد: یک سال و نیم پیش که امریکا از برجام خارج شد، شوک تورمی به دلار و بقیه بازارها به طور موازی وارد شد. اما هم اکنون ریسک سیاسی به معنای خبر مشابه برجام وجود ندارد تا به ضرر بازار تمام شود . به جز اخباری که از تعرفه های تجاری کشورهای قدرتمند و کامودیتی محور منتشر می شود و می تواند بر نرخ های تمام شده و صادراتی شرکت ها اثرگذار باشد، اخبار دیگر بر بازار ما تأثیر خاصی نخواهد داشت.

لاری با اشاره به تمایل دولت و مجلس به تامین مالی از طریق بازار سرمایه بیان داشت: مهم ترین عملکرد بازار سرمایه تامین مالی است. با این که از سال های گذشته روش های تأمین مالی اقتصاد ما همچنان حول محور بانک هاست، در سال های اخیر تامین مالی از بازار سرمایه رشد قابل ملاحظه ای داشته است. در این بین، کمک مجلس در این حوزه می تواند از طریق تصویب قوانینی باشد که به تعرفه های نرخ های صادراتی و خوراک شرکت ها کمک حائز اهمیتی بکند.

وی ادامه داد: اما مهم ترین کمک مجلس این است که قوانینی وضع کند که استمرار زیادی داشته باشد به این معنی که به سهام داران، دید بلند مدتی برای سرمایه گذاری بدهد. سهامداران از این طریق می توانند برای طولانی مدت تحلیل داشته باشند. اگر در مجلس قوانینی داشته باشیم که امکان تصمیم گیری بلند مدت را به سهامدار اعطا کند بزرگ ترین کمک را به بازار سرمایه کرده ایم.

او در خصوص روند بازار طی شش ماه گذشته نیز گفت: در شش ماه گذشته حجم معاملات افزایش یافته  و سرمایه گذاران جدید به بازار وارد شدند که نشان از اشتیاق و استقبال به عرضه های اولیه دارد.  در این شرایط بهترین کار عرضه سهام شرکت های جدید و شناورتر کردن سهم های بنیادی است  تا به این ترتیب سرمایه گذاران تازه وارد علاوه بر عرضه های اولیه در دیگر سهام بازار نیز وارد شده و بازارهای موازی را برای ورود انتخاب نکنند.