۰ نفر

مدیر بازار اولیه سازمان بورس مطرح کرد؛

دو شرط مهم سازمان بورس برای واگذاری سرخابی‌ها از طریق فرابورس/باید صورت‌های مالی شفاف شوند

۱۳ آبان ۱۳۹۸، ۹:۳۰
کد خبر: 392127
دو شرط مهم سازمان بورس برای واگذاری سرخابی‌ها از طریق فرابورس/باید صورت‌های مالی شفاف شوند

مدیر بازار اولیه سازمان بورس در خصوص واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس اظهار داشت: نکته مهم برای واگذاری این دو شرکت ، شفافیت صورت‌های مالی، تعیین و تکلیف برند، دارایی‌ها و بدهی‌ آنها و نیز افزایش سرمایه این شرکت‌هاست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، علی بیگ‌زاده مدیر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار ، در مورد حضورش در جلسه با حضور وزیر ورزش که به منظور واگذاری دو باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس برگزار شده بود، گفت: براساس بند هـ تبصره 2 قانون بودجه 1398 کل کشور وزارت ورزش و جوانان مکلف است با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان خصوصی‌سازی حداکثر تا پایان شهریور 98 شرایط پذیرش دو شرکت فرهنگی ورزشی پرسپولیس و استقلال را در بازار پایه فرابورس فراهم کند. پس از پذیرش در بازار پایه فرابورس و عرضه 5درصد سهام هر یک از این دو شرکت جهت کشف قیمت، 51 درصد سهام آنها به صورت بلوکی و باقی سهام خرد عرضه می‌شود.

بیگ‌زاده افزود: جلسه با وزیر ورزش در مورد این تکلیف قانونی بود، اما نکته مهم برای واگذاری این دو شرکت که به صورت باشگاه فرهنگی ورزشی هستند، شفافیت صورت‌های مالی، تعیین و تکلیف برند، دارایی‌ها و بدهی‌ آنها و نیز افزایش سرمایه این شرکت‌ها است.

وی در مورد اینکه قانون تکلیف کرده تا پایان شهریور این دو باشگاه واگذار شوند، در حالی که دو ماه از شهریور گذشته است، گفت: تکلیف قانون بودجه یک یک قانون یک ساله است، تا پایان سال است و هر موقع شرایط واگذاری این دو باشگاه از طریق فرابورس فراهم شود، این کار انجام خواهد شد و وزارت ورزش مکلف است، طبق قانون، زمینه واگذاری را فراهم کند.

به گفته مدیر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار، وزارت ورزش با همکاری سازمان خصوصی‌سازی و سازمان بورس باید نسبت به فراهم کردن زمینه واگذاری دو باشگاه سرخابی‌ها اقدام کند، اما تا این لحظه صورت‌های مالی دو باشگاه ارائه نشده است و این صورت‌های مالی که باید حسابرسی شده و توسط بازرس قانونی تأیید شده باشند برای ارائه در بورس و برای اطلاعات مردم ارائه شود.

بیگ‌زاده با بیان اینکه حضور هر شرکت در بورس ضوابط خود را دارد، گفت: مهم‌ترین نکته شفافیت صورت‌های مالی و اطلاعات شرکت است که باید برای سهامداران ارائه شود. همچنین یکی از این باشگاه‌ها یعنی باشگاه استقلال باید از حالت شرکت سهامی خاص به شرکت سهامی عام تبدیل شود، اما باشگاه پرسپولیس هم‌اکنون سهام عام است و ساختار حقوقی سهامی عام دارد.

به گفته وی، باید صورت‌های مالی شفاف و حسابرسی شده و دارای بندهای حسابرسی که تعیین تکلیف شود، میزان دارایی‌ها، بدهی، ارزش برند دو باشگاه باید به صورت شفاف مشخص شده و در گزارش‌های حسابرسی شده و با حضور بازرس قانونی ارائه شود.

مدیر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد ارزش‌گذاری برند دو باشگاه سرخابی گفت: این کار باید از طریق سازمان خصوصی‌سازی و به وسیله کارشناسان رسمی دادگستری انجام شود و برند این دو باشگاه ارزش‌گذاری شوند.

به گفته بیگ‌زاده در حال حاضر صورت‌های مالی دو باشگاه سرخابی مشخص نیست و از طرفی سرمایه شرکت‌ها پایین است و در حد یک تا 10 میلیون تومان سرمایه اسمی است که برای واگذار شدن باید سرمایه دو باشگاه افزایش پیدا کند و باید هیأت مدیره این دو باشگاه در این زمینه اقدام کنند.

مدیر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد اینکه در صورت تصویب صورت‌های مالی حسابرسی شده آیا دو باشگاه از طریق کدام بازار عرضه می‌شوند، گفت: در قانون بودجه تأکید شده است که از طریق بازار فرابورس عرضه شوند و وزارت ورزش در این زمینه مکلف است که دو باشگاه را از طریق فرابورس عرضه کنند.

 دو شرکت فرهنگی ورزشی فوتبالی استقلال و پرسپولیس مشمول ماده 141 قانون تجارت و یعنی شرکتهایی هستند که دارای زیان انباشته بیش از سرمایه خود هستند و باید این مشکل برای باشگاه‌ها رفع شود و برند آن دو به شکل شفاف قیمت‌گذاری شود تا بتوان از طریق فرابورس به مردم و هواداران ارائه شود.