۰ نفر

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد؛

ورود محصولات کشاورزی به بورس کالا، عامل شفاف شدن قیمت/عرضه پسته گامی مهم در صادرات غیرنفتی

۲۹ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۲۹
کد خبر: 389088
ورود محصولات کشاورزی به بورس کالا، عامل شفاف شدن قیمت/عرضه پسته گامی مهم در صادرات غیرنفتی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا، به اقتصاد کشور کمک خواهد کرد، بیان داشت: استفاده از ظرفیت بورس کالای ایران برای بازار پسته و تعیین قیمت طلای سبز در نیمه دوم امسال و صادرات آن اثرگذار خواهد بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سنا؛ محمدرضا پورابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص استفاده از بورس کالا برای تعدیل بازار محصولات کشاورزی، بیان داشت:  استفاده از ابزارهای تخصصی بازار سرمایه برای محصولات کشاورزی در چند زمینه به اقتصاد کشور کمک می کند. اولین حوزه، شفاف سازی قیمت است که نخستین ذینفعان آن، تولیدکنندگان خرده پایی هستند که در بخش کشاوزی مغفول مانده اند به این دلیل که قیمت تولید با قیمت عرضه در بازار داخلی و خارجی متفاوت می شود و اولین ذینفعان آن تولیدکنندگان بخش کشاورزی هستند که طبیعتا می توانند از شفافیت اطلاعات به واسطه ابزارهای معاملاتی بورس کالای ایران استفاده کنند.

وی ادامه داد: دومین نکته مهم، موضوع ظرفیت هایی است که در بخش تامین مالی می توانیم ایجاد کنیم. اساسا ابزارهایی مثل گواهی سپرده کالایی و قراردادهای آتی معاملات، برای تامین مالی در نظر گرفته شده اند تا فرآیند خرید صادرات و عرضه را در کشور امکان پذیر کنند. لذا استفاده از این ظرفیت استانداردسازی شده، شاید شاه بیت تصمیمات باشد. چیزی که ما در سال ها به واسطه عدم رعایت ضوابط استانداردهای کالا در صادرات هزینه سنگینی بابت آن در کشور پرداخت کردیم.

پورابراهیمی در ادامه در خصوص استفاده از ظرفیت های بورس کالا اشاره داشت: در بورس کالای ایران با استفاده از این ابزارها  هیچ محصولی صادر نمی شود، مگر اینکه استانداردهای آن و ضمانت آن تأیید شده باشد. لذا امکان رقابت را در بازارهای جهانی برای محصولات بخش کشاورزی ما فراهم می کند و می توانیم به دلیل کیفیتی که به واسطه موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی در کشور داریم، از این ظرفیت استانداردسازی به عنوان یک امتیاز رقابت جهانی استفاده کنیم .

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با اشاره به شفاف نبودن قیمت پسته در بازار و وارد آمدن ضرر و زیان به تولیدکننده این محصول عنوان داشت: شما همیشه در بخش کشاورزی بین قیمت خرید محصول از خرده پا در تولید تا عرضه آن در داخل یا خارج تفاوت زیادی مشاهده می کنید. به این ترتیب هم تولید و هم مصرف در کشور از بین می رود اما با وارد شدن این محصول از طریق بورس کالا،  شفافیت قیمت موجب می شود هم مصرف کننده بتواند در عرصه رقابتی بهتر خرید کند و هم به تولید کننده در خصوص کاهش فاصله جریان دلالی در اقتصاد کشور کمک می کند.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: استفاده از ظرفیت بورس کالای ایران برای بازار پسته و تعیین قیمت این کالا در نیمه دوم امسال و صادرات و ارزآوری این محصول اثرگذار خواهد بود و پیش بینی می شود در حوزه واردات پسته امسال به دلیل تولید ۲۳۰ هزار تن از این محصول، بخش عمده آن صادر شود  که می تواند قدم بسیار مهمی در صارات غیر نفتی کشور باشد.

وی در خصوص معاملات آتی نفت ابراز داشت: زمینه معاملات آتی نفت نیز فراهم است . ما باید در استفاده از ظرفیت های ابزارهای بازار سرمایه معاملات نقدی را راه اندازی کنیم تا بتوانیم ابزارهای مشتقه آن را طراحی کنیم. خوشبختانه این کار با تلاش ارکان بازار سرمایه و مجلس شورای اسلامی و فعالان اقتصادی راه اندازی شده است و این آمادگی وجود دارد. امیدواریم هر چه سریعتر بورس انرژی در این زمینه اقدامات لازم را صورت دهد و بتوانیم برنامه بلندمدت و مسیر آینده فروش نفت را از طریق بخش خصوص راه اندازی کنیم .