۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بازار سهام سرتا پا قرمزپوش/ ادامه رفتارهای هیجانی، بلای جان معاملات

۲۲ مهر ۱۳۹۸، ۱۵:۴۱
کد خبر: 387666
بازار سهام سرتا پا قرمزپوش/ ادامه رفتارهای هیجانی، بلای جان معاملات

معاملات بازار سهام در آغاز با افت 8 هزار واحد شاخص کل پیگیری شد و پس از آن شرایط کمی تعدیل یافت، اما رفتارهای هیجانی و فشار فروش درنهایت منجر به افت شش هزار واحدی نماگر بورس تهران شد.

اقتصادآنلاین - میلاد عبداللهی؛ سومین روز هفته معاملات بازار سهام از همان ابتدا با فشار فروش و رفتارهای هیجانی آغاز شد و شاخص کل حدود یک ساعت پس از آغاز معاملات تا افت نزدیک به 8 هزار واحد هم پیش‌رفت. روند دادوستدها در ادامه با کاهش عرضه پیگیری شد و نسبت تقاضا تا حدی فزونی گرفت. 

نکته قابل توجه در معاملات امروز تشکیل صف‌ها فروش در بسیاری از گروه‌های معاملاتی بود که دو روز گذشته اغلب با حجم بالای خرید همراه بودند؛ از طرفی  «شپنا» با رشد بیش از ۱۰ درصد  بازگشایی شد و ۳۲ میلیون سهم آن مورد معامله قرار گرفت و این نماد به تنهایی منجر به افت بیش از 700 واحدی نماگر بورس شد.

از طرفی دیگر خبر توافق و حمایت حقوقی‌های بانک ملت از سهم 600 تومانی در بهتر شدن روند بازار بی تاثیر نبود. «وبملت» همچنین بدون فشار عرضه روی تابلو ثبت و یکی از نگرانی‌ها بازار در خصوص تاثیر منفی آن روی معاملات رفع شد.

همچنین ازمیان دیگر نمادهای تاثیرگذار، نفتی‌ها همچون «شپنا»، «شبریز» و غول پتروشمی بازار یعنی «فارس» با رشد قابل توجه بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل اعمال کردند و اغلب نمادهای امروز معاملات قرمز پوش بودند.

در دیگر سمت شاخص کل هم‌وزن یا ثبت رکود سقوط، بیش از دوهزارو 800 واحد افت داشت و این اتفاق را می‌توان مهر تاییدی بر میزان بالای فشار عرضه‌ها برشمرد.

 در میان گروه‌ها معاملاتی امروز بیشترین بازدهی با 1.90 درصد به نفتی‌ها  تعلق گرفت و کم‌ترین آن هم به نام وسایل ارتباطی ثبت شد.

در بین صنعتی‌ها نیز بازهم نفتی‌ها پیشتاز بودند و با ثبت ارزش معامله هزارو 866 میلیارد تومان توانستند عنوان برترین گروه این قسمت را از آن خود کنند. بانک‌ها نیز کمی اوضاع را بهتر دیدند و پس از آن‌ها صنایع شیمیایی رتبه سوم را در اختیار گرفت.

ارزش کل معاملات امروز بازار بورس تهران هزار و266 میلیارد تومان ثبت شد و نسبت به روز قبل 28درصد افت داشت، همچنین ارزش معاملات خرد و حق تقدم در نمادها عادی بورسی هزار و 193 میلیارد تومان بود. خالص خرید اشخاص حقیقی منفی 88 میلیارد تومان به ثبت رسید و حقوقی‌ها گوی سبقت را از دسته مذکور ربودند.

در پایان گفتنی است دماسنج بورس تهران، بیش از شش هزار معادل (1.94) واحد افت کرد تا کانال 319 هزار واحدی عقبگرد کرد.

شایان ذکر است در سوی دیگر معاملات هم آیفکس با افت چشمگیر بیش از 103 واحد تنزل یافت و تا ارتفاع 4 هزارو 57 واحد عقب نشست. نمادهای تاثیرگذار شاخص کل فرابورس همه قرمز پوش بودند در این بین تنها «کگهر» با رشد کم جان سه واحدی اثر مثبت ناچیزی بر دماسنج فرابورس داشت.

ارزش معاملات فرابورس 975میلیارد تومان و ارزش معاملات خرد آن 520 میلیارد ثبت شد.

همچنین خالص خرید حقیقی در این قسمت معاملات هم 16- میلیارد تومان بود.