۰ نفر

یک کارشناس بازار سرمایه بیان کرد:

دگرگونی ترکیب بازیگران بازار سرمایه

۲۲ مهر ۱۳۹۸، ۱۲:۱۹
کد خبر: 387615
دگرگونی ترکیب بازیگران بازار سرمایه

یک کارشناس بازار سرمایه ضمن اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران نباید رفتار هیجانی به خرج دهند اظهار داشت: خرید و فروش سهام بدون توجه به ارزش واقعی و عدم آگاهی، ریسک بازار سرمایه را افزایش می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل ازسنا؛ سید مصطفی صفاری، یکی از کارشناسان بازار سرمایه، ضمن اشاره به اینکه ترکیب بازیگران بازار سرمایه تغییر کرده و سرمایه‌گذاران جدید برای اولین بار به بورس کشور وارد شده اند، گفت: بازار سرمایه محل سرمایه گذاری‌های یک سال به بالا است و عدم توجه به این موضوع عامل اصلی نوسان‌های اخیر شاخص است. زمان اصلاح قیمت سهام، سرمایه‌گذاران غیر حرفه ای با رفتار هیجانی و بدون اینکه تحلیلی از قیمت واقعی سهم داشته باشند با عرضه های هیجانی و توده ای به کاهش شاخص دامن می زنند در حالی که پیش بینی واقعیت بازار و عوامل بنیادی چنین کاهشی را  نمایش نمی‌دهد. در آن سو نیز بدون اطلاع از ارزش بنیادی سهام صف خرید ایجاد می‌شود و هر دو رویکرد عامل آسیب جدی به شاخص بورس تهران و شاخص فرابورس است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: رفتار هیجانی، خرید و فروش سهام بدون توجه به ارزش واقعی و عدم آگاهی، ریسک بازار سرمایه را افزایش می‌دهد.

صفاری با اشاره به اینکه البته ما شاهد رشد های سریع و کم نظیر در بازار سرمایه بودیم، افزود: اصلاح و افت شاخص پس از این موج های صعودی طبیعی و ذات بازار است با این حال رفتار های هیجانی روند اصلاح را از حالت منطقی خارج می کند.

سید مصطفی صفاری افزود: با وجود اصلاحات اخیر شاخص و با در نظر گفتن همه ریسک‌های سیستمی و غیر سیستمی بازار سرمایه در افق‌های میان مدت و بلند مدت سود آور است.

وی ادمه داد: در شرایط فعلی باید به تحلیل‌های بنیادی مراجعه کرد نه اینکه کانال‌های غیر مجاز و اخبار برخی سایت‌ها و شایعات مرجع تصمیم گیری باشند. اطمینان داشته باشید بازار سرمایه با تحلیل صحیح سود آور است.