۰ نفر

در گفتگو با اقتصادآنلاین عنوان شد؛

خوش‌بینی در بازار سهام بالاست/ فروش شرکت‌ها نسبت به سال قبل بهتر شده است

۱۵ مهر ۱۳۹۸، ۱۵:۵۲
کد خبر: 386017
خوش‌بینی در بازار سهام بالاست/ فروش شرکت‌ها نسبت به سال قبل بهتر شده است

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه خوش‌بینی در معاملات این روزهای بازار سهام بالاست بیان کرد: در شرایط فعلی گروه‌هایی که با ابهامات بیشتری همراه هستند را می‌توان مستعد رشد بیشتر دانست.

اقتصادآنلاین - میلاد عبداللهی؛ افت روز گذشته شاخص کل و نوسان قیمت‌ها در بازار طی روزهای کنونی را  می‌توان از جهات گوناگون مورد ارزیابی قرار داد. تعدادی از کارشناسان بر این باورند روند معاملات ماه جاری بیشتر متاثر از انتشار گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها و ورود بالای نقدینگی از سوی معامله‌گران تازه نفس قرار گرفت. تعدادی دیگر از تحلیل‌گران مالی نیز،  افت روز گذشته را اصلاح قابل انتظار شاخص تلقی کردند و درعین حال اعتقاد دارند بازار سهام دچار خوش‌بینی بیش از حد شده است.

در همین راستا بهزاد گلکار کارشناس بازار سرمایه، در گفتگو با خبرنگار اقتصادآنلاین اظهار داشت: به نظر، برخی سهم‌ها تحت تاثیر اخباری که چندان هم موثق نیست قرار گرفته و خوش بینی زیادی را برای معامله‌گران به دنبال داشته است. این موضوع همچنین باعث شده تا بازار در شرایط کنونی جو مثبتی را به خود ببیند؛ به طور مثال مسئله شفاف‌سازی یکی از بانک‌ها که اخبار بسیاری را طی روزهای اخیر به دنبال داشت، تا حدودی روند دادوستدها بیش از هرچیز تحت تاثیر این مورد قرار داشت، با اما و اگرهای بسیاری همراه بود که در نهایت مشخص شد، این اخبار چندان قابل اتکاء نیست.

گلکار در ادامه  با تاکید بر اینکه امیدواریم این خوش‌بینی‌ها، مشکلاتی را برای روند آتی معاملات در پی نداشته باشد و شاهد روزهای نا خوشایندی برای بازار سهام نباشیم، افزود: روند  معاملات در شرایط کنونی به گونه‌ای است که فعالان بازار  بیش از حد به آن P/E خوشبینانه می‌دهند، به عبارتی دیگر این خوشبینی نه در نرخ رشد اقتصادی مشاهده می‌شود و نه در روند صعودی شرکت‌ها! از طرفی شرایط فروش شرکت‌ها در مقایسه با سال گذشته بهتر شده و با حاشیه سود مناسبی همراه بوده است،  ولی با  این تزریق P/E  بالا، ریسک بازار افزایش خواهد یافت.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در صورت ایجاد شوک ارزی(افزایش یکباره قیمت دلار) نقدینگی بورس افت خواهد کرد و روند معاملات نزولی خواهد شد یا خیر، گفت: در حال حاضر نمی‌توان همچنین موردی را متصور شد، چرا که در گذشته هم بازار چنین شرایطی را تجربه کرد و معامله‌گران متوجه شدند در صورت خارج کردن پول خود از بازار سهام، زمان زیادی برای کسب سود را از دست خواهند داد، به عبارتی  دقیق‌تر در شرایط فعلی هر زمان که نرخ ارز با رشد قابل توجهی همراه شود، نقدینگی در بازار سرمایه خواهد ماند و آثار آن به بازار باز خواهد گشت. 

این کارشناس بازار سرمایه نسبت به اینکه در وضعیت کنونی چه گروه‌هایی را می‌توان مستعد رشد دانست، بیان داشت: می‌توان برای گروه‌هایی که ابهام و شایعات زیادی همراه خود دارند، و ایده‌پردازی‌ها توسط فعالان بازار سرمایه پشت سر آن‌هاست، به رغم اینکه ریسک بیشتری را به همراه دارند استعداد رشد بالایی را متصور شد؛ اما در مقابل گروه‌های شفاف بازار همچون (فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها) آنچنان مستعد رشد نخواهند بود.