۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رشد کم جان شاخص در آخرین روز هفته/ تاثیر قابل توجه بازگشایی «وبملت» بر روند معاملات روز جاری

۱۰ مهر ۱۳۹۸، ۱۴:۱۷
کد خبر: 384870
رشد کم جان شاخص در آخرین روز هفته/ تاثیر قابل توجه بازگشایی «وبملت» بر روند معاملات روز جاری

آخرین روز معاملات هفتگی بازار سهام درحالی پایان یافت که شاخص کل، ابتدا در محدوده منفی قرار گرفت و در ادامه شرایط کمی بهتر شد و نماگر بورس تهران توانست با شرایط آرام‌تر مسیر صعودی را پی بگیرد.

اقتصادآنلاین - میلادعبداللهی؛ معاملات آخرین روزهفته بازار سهام با قرمز پوش شدن شاخص یا همان اصلاح قابل توجه در ساعات اولیه آغاز شد و دماسنج بورس در آستانه عقبگرد به کانال ۳۲۱ هزار واحدی پیش رفت، از طرفی این اتفاق را می‌توان متاثر از فشار عرضه سهام‌داران دانست که در جریان دادوستدهای روز گذشته هم به خوبی مشهود بود؛ اما این پایان ماجرا نبود و رفته رفته شرایط کمی بهتر شد و نماگر بورس در پایان توانست در قله ۳۲۶ هزار واحدی آرام گیرد.

معاملات چند روز اخیر بیش از هرچیز، تحت تاثیر انتشار عملکردهای مالی ماهانه  از سوی شرکت‌هاست و سپس ورود معامله‌گران تازه وارد و توجه عموم جامعه به بازار سهام را می‌توان عاملی مهم در رشد این روزهای‌ بازار سرمایه برشمرد. 

اما مهم‌ترین عاملی که شاخص کل را یکباره تحت تاثیر قرارداد، بازگشایی نماد بانک ملت «وبملت» با قیمت ۶۲۰ تومان و مثبت شدن ۴۲ درصدی بود. گفتنی است این نماد ۱۵ دقیقه مانده به پایان معاملات با تشکیل صف خرید ۱۲۸میلیونی برای  همراه شد و  ارزش معاملات آن از ۳۸۰ میلیارد تومان هم فراتر رفت.

شایان ذکر است بازار سهام علاوه بر بانکی ‌ها که «وبملت» پرچمدار آن‌ها بود، در سایر گروه‌های معاملاتی نیز همچنان شاهد تشکیل صف خرید‌های چشمگیری بودند. 

از سویی بیمه‌ای‌ها تا ساعت پایانی معاملات همگی سبز پوش بودند و در خودرویی‌ها، « خودرو» صف خرید پنج میلیونی را به خود دید.

« اخابر» در ساعاتی از معاملات توانست تا تشکیل صف خرید ۳۲ میلیونی پیش‌روی کند.

گفتنی است، گروه‌های نفتی که در گزارش ماهانه‌ خود عملکرد چندان مثبتی را نشان ندادند، تحت تاثیر عواملی از قبیل نوسان جهانی نرخ طلای سیاه، نتوانستند توفیق لازم را کسب کنند و تا حد بالایی مانع رشد بیشتر شاخص کل شدند.

لازم به ذکر است در پایان معاملات امروز، ارزش معاملات دو هزارو ٧٩٦ میلیارد تومان و ارزش معاملات خرد هم  دو هزار ٤٨٠ میلیارد تومان به ثبت رسید، هم چنین خالص خرید حقیقی‌ها هم در پایان ۲۹۹ میلیارد تومان ثبت شد.

همچنین گروه مالی توانست با (۶.۷۴) درصد بیشترین بازدهی را برای معامله‌گران به همراه داشته باشد و در مقابل گروه اطلاعات و ارتباطات هم با (۳.۶۱) واحد افت کم‌ترین بازدهی را به نام خود ثبت کرد.

در میان گروهای صنعتی هم بانک‌ها با تعداد معاملات چشمگیر توانستند عنوان برترین گروه این قسمت را از آن خود کنند و پس از آن‌ها دارویی و خودرو سازی به ترتیب جایگاه دوم و سوم را کسب کردند.

آیفکس قرمز  ماند

آیفکس با افت نزدیک به ۲۲ واحد نتوانست همپای شاخص کل بورس، سبز پوش شود و در نهایت به ارتفاع ۴هزارو ۲۷۲ واحد بازگشت.

 در میان نمادهای فرابورسی « بجهرم» با رشد ۵ درصدی بیشترین تاثیر را بر شاخص کل فرابورس داشت. همچنین ارزش معاملات فرابورس هم هزارو ۴۷ میلیارد تومان و ارزش معاملات خرد نیز ۸۲۴ میلیارد تومان به ثبت رسید.