۰ نفر

درگفت‌وگوبا اقتصادآنلاین مطرح شد؛

بهترین حالت برای سرمایه‌گذاری در فضای فعلی، خرید سهم‌هایی با P/Eپایین است/ با ادامه ورود نقدینگی روند رو به رشد بازار پابرجا خواهد بود

۱۰ مهر ۱۳۹۸، ۱۱:۱۴
کد خبر: 384830
بهترین حالت برای سرمایه‌گذاری در فضای فعلی، خرید سهم‌هایی با P/Eپایین است/ با ادامه ورود نقدینگی روند رو به رشد بازار پابرجا خواهد بود

کارشناس بازار سرمایه، شرایط فعلی بازار را متاثر از نقدینگی بالا دانست و بیان داشت: اگر حجم ورودی پول کاهش نیابد، رشد فعلی کماکان ادامه خواهد داشت.

اقتصادآنلاین-محمدمیلادعبداللهی؛ شاخص کل بورس تهران معاملات امروز را بافت نزدیک به سه هزار واحد آغاز کرد. تعدادی از تحلیل‌گران مالی این اتفاق را پس از رشد قابل توجه چند روز اخیر نماگر، طبیعی دانسته و از آن به عنوان اصلاح مقطعی و در عین حال کم جان یاد کردند.

در همین راستا ولید هلالات کارشناس بازار سرمایه نسبت به آخرین روند جریان دادوستدهای بازار سهام در گفتگو با خبرنگار اقتصادآنلاین اظهار داشت: در چند روز گذشته شاهد انتشار گزارش‌های ماهانه عملکرد شرکت‌ها بودیم؛ این گزارش‌ها حاکی از آن است، تمام شرکت‌های گروه فلزی تقریبا شرایط خوبی داشتند و از سوی دیگر  معدنی‌های فعال در حوزه سنگ آهن هم فصل تابستان را عمدتا با کارکرد بهتری به پایان بردند.

هلالات افزود: بر اساس گزارش‌های منتشر شده، بخش مهمی از شرکت‌های پتروشیمی در مقایسه با فصل بهار عملکرد به مراتب ضعیف‌تری را نمایش دادند. با این اوصاف اگر بخواهیم به شرکت‌های کامودیتی محور امتیاز دهیم، می‌توان فولادی‌ها (آلومینیوم، مس و سنگ  آهن) را حائز عملکرد بهتری در فصل قبل دانست.لازم به ذکر است هزینه‌ها در این شرکت‌ها آنچنان بالا نرفته و حاشیه سود بهتری را در کارکرهای مالی آن‌ها می‌توان دید.

این کارشناس بازار سرمایه به جمع بندی موارد مطرح شده پرداخت و اظهار داشت: تابستان امسال به سبب افزایش نرخ  شاهد سودآوری مناسبی در کارکرد شرکت‌ها و نهادهای مالی بودیم.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی در خصوص ادامه دادوستدهای بازار سهام در شرایط کنونی دشوار است، تصریح کرد:  جریان معاملات این روزهای بازار سهام بیشتر متاثر از مسائلی چون فورش دارایی و تجدید ارزیابی است، به علاوه، ورود پرقدرت پول سبب شده تا ارزش معاملات اغلب از سه هزار میلیارد تومان فراتر ‌رود و پیش‌بینی در خصوص ادامه روند بازار غیر منطقی  است اما به نظر فضای فعلی حاکم در بازار سرمایه، بیشتر تحت تاثیر اقبال عمومی جامعه قرارگرفته است. این درحالی است که  سال گذشته نیز رفتار توده‌ای اینچنینی را در سایر بازارها همچون سکه شاهد بودیم. باید گفت این امر را می‌توان عاملی برای رشد P/E بازار در نظر گرفت.

هلالات با اشاره به اینکه بهترین حالت برای سرمایه‌گذاری در این فضا، خرید سهم‌هایی با P/Eپایین است، ادامه داد: اگر بخواهیم همگام بازار حرکت کنیم و ریسک پذیر باشیم، باید به سمت سهم‌هایی رفت که بحث فروش دارایی و تجدید ارزیابی آن‌ها مطرح است. به عبارتی دیگر هر معامله‌گری باید بر اساس سلیقه خود و سطح ریسک پذیری باید نوع سرمایه‌گذاری خود را انتخاب کند.

هلالات در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا می‌توان انتظار اصلاح سنگین شاخص طی هفته‌های آتی را داشت یا خیر، گفت: بازار فعلی به دلیل آنکه با ورودی‌های پول بالا همراه شده و عامل حرکت بازار توده مردم هستند شرایط کمی متفاوت‌تر از قبل خواهد بود. به عبارتی دقیق‌تر خیلی نمی‌توان تحلیل دقیقی را در این خصوص بیان کرد. اما نکته قابل ذکر آن است که اگر این حجم ورودی پول از بازار خارج نشود و اتفاق ناخوشایندی همچون(تصویب قانون‌های جدید یا اتفاق‌های سیاسی) رخ ندهد، می‌توان انتظار داشت P/E بازار همچنان بالا بماند.

در حال حاضر مهم‌ترین مسئله برای فعالان قدیمی‌تر عدم ریزش بازار پس از تعادل خواهد بود، به نظر اگر همه چیز حالت نرمال خودرا پیگیری کند، به طبع شاهد خروج نقدینگی نخواهیم بود و روند رو به رشد فعلی ادامه‌دار خواهد بود.