۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

ورود جریان نقدینگی خالص به بازار، عامل رشد شاخص کل/ شرکت‌ها نسبت به سال قبل وضعیت مناسبی دارند

۸ مهر ۱۳۹۸، ۱۵:۳۸
کد خبر: 384426
ورود جریان نقدینگی خالص به بازار، عامل رشد شاخص کل/ شرکت‌ها نسبت به سال قبل وضعیت مناسبی دارند

یک کارشناس بازار سرمایه ضمن اشاره به عوامل تاثیرگذار در رشد این روزهای شاخص کل اظهارداشت: انتظار می‌رود طی فصل جاری، شاهدروزهای خوب و در عین حال رو به رشدی برای بازار سهام باشیم.

اقتصادآنلاین-میلادعبداللهی؛ شاخص کل بورس تهران طی یک هفته گذشته با رشد قابل توجهی همراه بود و توانست در کنار ریزش‌های کم جان تا کانال 324 هزار  واحد هم پیش‌روی کند. از سویی حجم بالای نقدینگی وارد شده و اشتیاق مردم برای سرمایه‌گذاری و تشکیل صف‌های خرید چند میلیونی در تعدادی از گروه‌های معاملاتی را می‌توان در صعود نماگر بورس تهران دخیل دانست؛ اما نکته قابل توجه نگرانی معامله‌گران از ریزش احتمالی و اصلاح سنگین بازار و به طور کلی پیش‌بینی دقیق در خصوص چگونگی روند روزهای آتی بازار سرمایه است.

در همین راستا علی صادقین کارشناس بازار سرمایه، ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص وضعیت کنونی بازار و گروه‌های مستعد رشد، به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: مهم‌ترین اتفاقی که در شرایط فعلی برای بازار سرمایه افتاد، ابتدا انتشار گزارش‌های مالی منتشر شده شرکت‌‌هاو سپس ورود نقدینگی قابل توجه است.

وی افزود: هنوز گزارش‌ها مذکور به صورت کامل منتشر نشده است، ولی عملکرد شرکت‌های بزرگ و گروه‌های شاخص ساز، به رغم آنکه در برخی از آن‌ها با کاهش کم جان نرخ‌های فروش مواجه بودیم اما تا حد قابل ملاحظه‌ای مثبت بوده است.

صادقین ادامه داد: شرکت‌های کوچک بازار هم نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از نظر رشد و سود آوری وضعیت صعودی به مراتب بهتری را پشت سرگذاشته‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه بابیان اینکه انتظار می‌رود در روزهای آتی فصل جاری، شاهد روند خوبی در معاملات باشیم و بازار سهام نسبت به سالیان قبل  P/E بالاتری را داراست، گفت: نکته قابل ملاحضه‌ای که در وضعیت صعودی این روزهای شاخص کل مشاهده می‌شود، ورود جریان نقدینگی خالص به بازار است که بخشی از آن به علت ورود سهام‌داران جدید و دلیل دیگر آن تزریق پول از سوی حقوقی‌ها و حقیقی‌های قدیمی است. عوامل نامبرده سبب شده در شرایط کنونی  شاهد رویه مثبتی در ادامه جریان دادوستدهای بازار سرمایه باشیم.

وی با اشاره به اینکه اکنون بایستی منتظر ماند و پس از انتشار کامل گزارش‌ها از سوی گروه‌های معاملاتی در خصوص ادامه وضعیت بازار نظر داد، خاطر نشان کرد: شرکت‌ها امسال افزایش سرمایه خوبی خواهند داشت و هنوز پتانستیل رشد بازار از این منظر و تجدید ارزیابی‌ها از سمت دیگر وجود دارد. اما نباید غافل شد برخی گروه‌ها رشد حبابی داشتند و انتظار اصلاح برای بازار وجود خواهد داشت، اما در شرایط کنونی نمی‌توان انتظار ریزش شدید را داشت.

علی صادقین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در شرایط فعلی کدام گروه‌ها را می‌توان مستعد رشد بیشتر درنظر گرفت، افزود: در حال حاضر گروه‌‌های فولاد و سنگ آهن، دارویی‌ها و غذایی‌ها وضعیت مناسبی دارند، به علاوه گروه‌های نامبرده ممکن است تا پایان سال با توجه به تورم موجود با افزایش قیمت مواجه شوند، گرچه باید گفت گروه‌های پالایشی هم با توجه به انتشار گزارش‌های ‌مثبت،  مستعد رشد بیشتر خواهند بود.