۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

چین به دنبال حل وفصل منطقی اختلافات تجاری با آمریکا/ نگرانی فعالان بازار از شکست مذاکرات

۸ مهر ۱۳۹۸، ۱۴:۰۳
کد خبر: 384397
چین به دنبال حل وفصل منطقی اختلافات تجاری با آمریکا/ نگرانی فعالان بازار از شکست مذاکرات

چین و آمریکا برای حل و فصل درگیری‌های تجاری خود، به احتمال زیادطی ماه آینده مذاکره خواهند کرد. حصول توافق میان دو اقتصاد مهم دنیا‌ خواهد توانست اثرات به مراتب مثبتی را برای اکثر بازارهای مالی دنیا به همراه داشته باشد.

اقتصادآنلاین-محمدمیلاد عبداللهی؛ رویترز در گزارشی اعلام کرد، وانگ شوون ، معاون وزیر تجارت چین، روز یکشنبه ابراز امیدواری کرد ،که پکن و واشنگتن می‌توانند اختلافات تجاری خود را با یک نگرش آرام و منطقی حل وفصل کنند.

گفتنی است ایالات متحده و چین بیش از یک سال است که درگیر جنگ تجاری شده صدها میلیارد تومان تعرفه را برکالاهای یکدیگر به عنوان وسیله تنبیهی منظور کرده‌اند، این عامل زمینه ساز گره خردن معاملات در بازارها شد و رشد اقتصاد جهانی را تهدید کرد.

لازم به ذکر است پیش‌بینی می‌شود واشنگتن میزبان دور جدید مذاکرات بین دو اقتصاد بزرگ جهان در تاریخ دهم ویازدهم  اکتبر خواهد بود.

از سویی معاون وزیر تجارت چین، که بخشی از تیم مذاکره کننده این کشور با آمریکاست، در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: تیم مذاکره یک هفته بعد از تعطیلات روز ملی چین که در تاریخ 7 اکتبر به پایان خواهد رسید برای مذاکرات به واشنگتن سفر خواهد کرد.

وی در ادامه در ادامه با اشاره به اینکه کاهش تنش‌ها میان دوکشور چین و آمریکا به نفع مردم دنیا و اقتصادجهان خواهد بود، اظهار داشت: امیدواریم هر دو طرف راهی برای حل و فصل اختلاف‌ها خود پیدا کنند.

شایان ذکر است، دولت ترامپ در نظر دارد راه‌های جدیدی، از جمله قطع همکاری شرکت‌های چینی با بورس اوراق بهادار ایالات متحده را برای اعمال فشار بیشتر به پکن انجام دهد.

به گفته منابع معتبر این اقدام آمریکایی‌ها، علاوه بر ساقط شدن سرمایه‌گذاری در بورس دو کشور، می‌تواند نگرانی‌هایی را برای فعالان بازار سهام در آسیا و اروپا به همراه داشته باشد.

معاون وزیر تجارت چین در ادامه تصریح کرد که کشورش فضای معاملاتی بیشتری را برای سرمایه‌گذاران خارجی فراهم خواهد کرد و سیاست این کشور در حمایت از حقوق شرکت‌های سرمایه‌گذار خارجی تغییر نخواهد کرد.

در ادامه گفتنی است بنا بر آمار منتشر شده، صادرات چین در ماه آگوست به طور غیر منتظره‌ای کاهش یافت، چراکه محموله‌های ارسالی ایالات متحده به شدت کاهش یافت و این نشانگر ضعف بیشتر در دومین اقتصاد بزرگ جهان و تاکید بر نیاز مبرم برای ایجاد فضایی به منظور تحرک بیشتر اقتصادی است.

در پایان باید گفت، انتظار می رود پکن طی ماه‌های آینده اقدامات حمایتی بیشتری را برای جلوگیری رکود اقتصادی در نظر بگیرد، زیرا بعید نیست در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات، آمریکا فشارهای اقتصادی بیشتری را بر پکن اعمال کند.