۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سبزپوش شدن دوباره شاخص کل/ گروه‌های خودرویی و بانکی همچنان کانون توجه معامله‌گران

۲۵ شهریور ۱۳۹۸، ۱۵:۳۱
کد خبر: 381113
سبزپوش شدن دوباره شاخص کل/ گروه‌های خودرویی و بانکی همچنان کانون توجه معامله‌گران

معاملات امروز بازار سهام با رشد کم جان شاخص کل نسبت به روز گذشته همراه بود. در این بین گروه‌های خودرو و بانک بیشترین تعداد معاملات و پالایشی‌ها بالاترین تاثیر مثبت را در صعودی شدن نماگر بورس تهران برجای داشتند.

اقتصادآنلاین - محمدمیلاد عبداللهی؛ شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات سومین روز هفته بار دیگر به مدار صعودی بازگشت و وضعیت روز گذشته را کمی ارتقا بخشید، در ادامه دادوستدهای امروز بار دیگر گروه‌های خودرویی و بانکی بیشترین حجم معاملات را ازآن خود کردند و گروه‌هایی همچون قند و شکر و سیمان هم رشد قیمت محسوسی داشتند.

از سوی دیگر در حوزه اخبار بین‌المللی هم  معاملات امروز با تغییرات گسترده در قیمت نفت و سیلی از اخبار و مواضع سیاسی آغاز به کار کرد.به طوری‌که نفت برنت دادوستدهای امروز را با رشد 18 درصدی آغاز کرد و توئیت‌های ترامپ در رابطه با آزادسازی ذخایر نفتی و همچنین اعلام آمادگی برای اقدام عملی با نوسانات شدیدی همراه شد.در ادامه طبق اعلام رسمی مقامات سعودی امروز 40 درصد از تولیدات نفت تاسیسات این کشور به مدار بازخواهد گشت و انتظار می‌رود تا پنج روز آینده باقی حجم تولید نیز حالت معمولی را به خود بگیرد. این عوامل سبب شد تا تعدادی از تحلیل‌گران نسبت به نوسان جهانی قیمت طلای سیاه اتفاق نظر داشته باشند.

شایان ذکر است نمادهای پالایشی در معاملات روز جاری، رشد قیمت محسوسی را پشت سر گذاشتند. این اتفاق را می‌توان واکنش‌ معامله‌گران نسبت به تغییرات قیمت نفت دانست. 

افت قیمت نفت را می‌توان متاثر از عواملی که پیش‌تر به آن اشاره شد دانست، به علاوه متهم کردن ایران در خصوص جنجال‌ها نفتی عربستان و کم‌رنگ‌تر شدن مذاکرات میان مقامات کشورمان با قدرت‌های جهانی در چارچوب نشست سازمان ملل، همگی منجر شده تا وضعیت دوگانه‌ای در روند معاملات بازار حاکم شود. به اعتقاد تعداد زیادی از کارشناسان، یکی از عوامل مهم رکورد شکنی‌ها شاخص کل طی چند روز اخیر منوط به اخبار مثبت سیاسی و امیدواری به بهبود شرایط سیاسی و کاهش تنش‌ها بود که اگر این مهم به هر دلیلی جامه عمل نپوشد، بلاتکلیفی محسوسی را در دل معامله‌گران خواهد انداخت.

در پایان لازم به ذکر است، تعدادی از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، روند رو به رشد بازار سهام ادامه دار خواهد بود و در شرایط فعلی نمی‌توان از اصلاح بازار صحبت کردگرچه در برخی از نمادها شاهد رشد هیجانی هستیم.

گفتنی است شاخص کل بورس تهران امروز 3هزارو 521 واحد رشد در آستانه کانال 306 هزار واحدی قرارگرفت و در سوی دیگر شاخص کل هم‌وزن نیز هزارو601 واحد معادل 1.88 درصد رشد داشت.

ارزش معاملات روز جاری2هزارو 507 میلیارد تومان و ارزش معاملات خرد 2هزارو 214 میلیارد تومان به ثبت رسید. همچنین خالص تغییر مالکیت از حقوقی به حقیقی 155 میلیارد تومان قرار گرفت.

ترین‌های معاملات امروز

از میان نمادهای تاثیر گذار، پالایشی‌ها«شتران» و«شپنا» ، فولادی‌ها«فخاس» و «فخور»  و گروه‌های نفت و پتروشیمی بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند و منجر به ارتقاء نماگر بورسی شدند. در مقابل «کگل » با افت 118 واحدی مانع رشد بیشتر شاخص کل شد.

همچنین در قسمت صنعتی‌ها نیز همانطور که پیش‌تر اعلام شد، همانند روز گذشته گروه‌ها خودروسازی و بانک‌ها توانستند عنوان برترین‌های بخش مذکور را به خود اختصاص دهند و پس ازآن‌ها صنایع شیمیایی قرارگرفت.

گفتنی است در ادامه نمادهای «غبهنوش»، «سفانو» و «سکرد» با بیشترین افزایش قیمت توانستند سود درخوری را برای مشتریان خود به ارمغان داشته باشند و در مقابل مشتریان  «خپویش»، «حتوکا» و «ختور» با افت قیمت نمادهای فوق متحمل ضرر بیشتری شدند.

کوتاه از فرابورس

آیفکس امروز با ثبت رساندن یک رکورد جدید و رشد بیش از 81 واحد به کانال 4 هزار واحدی ورود کرد. در میان نمادهای فرابورسی، «مارون»، «ذوب»، «دماوند» و «کگهر» با رشد قابل توجه 40 واحدی، منجر به صعود شاخص کل شدند. شایان ذکر است ارزش معاملات فرابورسی هزارو267 تومان میلیارد ارزش معاملات خرد آن هم هزارو 201 میلیارد تومان بود.