۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ایالات متحده خواستار حل و فصل جنگ تجاری/ تمام گزینه‌ها روی میز است

۱۶ شهریور ۱۳۹۸، ۱۰:۰۸
کد خبر: 379073
ایالات متحده خواستار حل و فصل جنگ تجاری/ تمام گزینه‌ها روی میز است

یکی از مقامات ارشد کاخ سفید با بیان اینکه، آمریکا در پی به نتیجه رساندن مذاکرات تجاری با چین است، این امر را نیازمند زمان طولانی و بررسی عقلانی دانست.

اقتصادآنلاین- محمدمیلاد عبداللهی؛ پکن و واشنگتن هفته گذشته توافق کردند که مذاکرات تجاری را طی هفته‌های آینده از سربگیرند و این منجر شد تا واهمه‌ای که تحت تاثیر این جنجال بر بسیاری از بازارهای جهانی حاکم شد تا حدودی فروکش کند. این در حالی است که برخلاف معضلات پیش آمده، وضعیت شاخص‌ها در کشورهای اروپایی و آسیایی اغلب مثبت و تا حدودی معامله‌گران ریسک سرمایه‌گذاری در چنین شرایطی را به جان خریده‌اند.

 رویترز نیز در گزارشی،آخرین وضعیت حاکم میان دو قدرت اقتصادی دنیا را بررسی کرد، در ادامه تالری کودلو، مشاور اقتصادی کاخ سفید با بیان اینکه جنگ تجاری دو کشور به احتمال زیاد سال‌ها طول خواهد کشید، گفت: ایالات متحده، خواستار حل و فصل مذاکرات تجاری در ماه‌های سپتامبرواکتبر است.

کودلو در ادامه با بیان اینکه، فکر نمی‌کنم ۱۸ ماه برای معامله ای با این اندازه و این اهمیت جهانی چندان طولانی باشد افزود: گرچه این دو کشور تاثیرگذار بر روند اقتصاد جهانی ماه‌های متمادی است در مورد تجارت و مالکیت فکری مذاکره می‌کنند، ولی مذاکرات اخیر به احتمال زیاد بیش از این طول خواهد کشید و نتیجه گرفتن در این خصوص زمان زیای را طلب خواهدکرد.

کودلو در مقایسه این درگیری تجاری با جنگ سرد بین آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی گفت : خطرات بسیاری جامعه جهانی را تهدید می‌کند، اما باید درست عمل کنیم، اگر دهه ها هم طول بکشد، نیاز داریم تا این کار را به درستی و با برداشتی عقلانی انجام دهیم.

گفتنی است لیو هی، معاون نخست وزیر چین و رابرت لایتهایزر، نماینده تجاری آمریکا و استیون منوچین وزیر خزانه‌داری این کشور قرار است در اواسط سپتامبر اولین نشست حضوری تجاری بین چین و آمریکا را برگزار کنند .

لازم به ذکر است ایالات متحده قرار است از اول اکتبر عوارض ۲۵ درصدی بر ۲۵۰ میلیارد دلار کالاهای چینی را تا ۳۰ درصد افزایش دهد .ازسویی مشاورکاخ سفید مطمئن نیست که مذاکرات پیش رو بتواند افزایش عوارض تعیین شده را به تعویق بیندازد یا تمامی مشکلات تمام و کمال حل کند. 

وی با اطمینان از اینکه تمامی گزینه‌ها روی میز است اظهارداشت: مذاکرات سپتامبر و اکتبر تمام مسائل اصلی در این درگیری را در بر می گیرد. همچنین مسائل زیرساختی اساسی، دزدی مالکیت فکری، انتقال اجباری تکنولوژی، فضای مجازی، خرید محصولات کشاورزی، خرید محصولات صنعتی، خرید انرژی، از بین بردن موانع عوارض و غیر عوارض، در مورد تمام این ها گفتگو خواهد شد.

از طرفی دیگرترامپ رئیس جمهور آمریکا در توییتر خود اعلام کرد : چین به لحاظ  اقتصادی از این عوارض ضربه می‌خورد ولی دور جدید مذاکرات مثبت بوده اند.