۰ نفر

در گفتگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

فعالیت در بازار پایه بر اساس شفافیت و نقد شوندگی باشد/ باید جذابیت رفتار سوداگرانه را کاهش دهیم

۱۱ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۱۲
کد خبر: 377931
فعالیت در بازار پایه بر اساس شفافیت و نقد شوندگی باشد/ باید جذابیت رفتار سوداگرانه را کاهش دهیم

یک کارشناس بازار سرمایه ضمن آنکه تغییرات قوانین را درست دانست، گفت: بیشتر معامله‌گران بازار پایه، اطلاعات کافی در خصوص سهم‌های مشکل دار ندارند. همچنین ما باید تلاش کنیم تا جذابیت آن را کاهش دهیم.

اقتصادآنلاین - محمد میلاد عبداللهی؛ پس از اعلام تغییراتی در خصوص قوانین بازار پایه به منظور سر و سامان دادن و اصلاح آن که  از 25 شهریور اجرایی می‌شوند، اظهار نظرهای متفاوتی در این خصوص عنوان شد.

به علاوه، طبق گفته مدیر عامل فرابورس ایران؛ معاملات بازار پایه که ابتدا شکل کاغذی داشت، وارد عرصه آنلاین شد تا تمام سهامداران از سراسر شهرها و روستاهای کشور امکان برخورداری از معاملات برابر را داشته باشند.

از سویی تعدادی از کارشناسان بازار سرمایه، این تصمیم را زمینه‌ای برای شفافیت بیشتر و مدیریت بهتر تلقی می‌کنند.

آسیما یکی از کارشناسان بازار سرمایه در خصوص این تغییر قوانین و تاثیر آن بر بازار سهام، به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: حدود 90 درصد از بازار پایه را سهم‌های مشکل‌دار از نظر (صورت‌های مالی،افشای اطلاعات، شفافیت،ترکیب سهامداری و عوامل بنیادی) تشکیل می‌دهند که در طبقات مختلف این بازار قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه خریداران این سهم‌ها تنها اشخاصی نیستندکه فقط برای سفته بازی فعالیت کنند و افراد عادی هم در این بخش مشغول معامله هستند، گفت: به همین منظور، فلسفه وجود بازار پایه باید بر مبنای فعالیت شفاف در چهارچوب بورس با نقدشوندگی آسان باشد، با توجه به این اوصاف فضایی مناسب‌تر از بورس برای سهامداران وجود نخواهد داشت. از سویی معامله سهم‌های مذکور کار درستی است و باید بازار متشکلی وجود داشته باشد تا روند آن آسان‌تر شود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نقدینگی، جذب بازاری با سود دهی بیشترخواهد شد اظهار داشت:  ما باید بازار را از لحاظ زیر ساخت‌ها جذاب کنیم، یعنی دامنه نوسانی قراردهیم که بالاتر از بازار اصلی باشد ودر این صورت بتوانیم در زمان تورم جامعه، فضایی مطمئن توام با پول بیشتر را فراهم کنیم.

وی افزود: با بررسی بازار پایه خواهیم دید، بیشتر افراد معامله‌گر درآن، تازه واردهایی هستند که اطلاعات کمی در خصوص سهم‌های این بازار دارند و ریسک آن را در نظر نمی‌گیرند. به عبارتی دیگر، خیلی از اشخاص تفاوتی در سهم‌های مشکل دار بازار پایه  با سهم‌های شرکت‌های بزرگ نمی‌بینند. به طوریکه صرفا بر اساس شنیده‌ها اقدام به دادوستد می‌کنند و پول زیادی وارد این بازار می‌شود.

آسیما ادامه داد: با توجه به عوامل ذکر شده اصلاح قوانین کار درستی است، ما باید جذابیت بازار پایه را کاهش دهیم، یعنی شرایطی را فراهم کنیم تا بازارهای اصلی ما، از لحاظ دامنه نوسان و حجم مبنا، گیرایی بیشتری داشته باشند. از طرفی می‌توان تعداد روزهای معاملاتی را نیز در بازار پایه کاهش داد

وی با بیان اینکه اصلاح قوانین مذکور می‌توانست خیلی زودتر رخ دهد افزود: هنوز هم دیر نیست، چراکه باید به شرکت‌های بازار پایه فشار آورد تا سطح شفافیت را افزایش داده و افشای اطلاعات لازم را در زمان مشخص انجام داده و صورت‌های مالی خود را به موقع منتشر کنند. به علاوه اگر شرایط مناسبی فراهم باشد این شرکت‌ها خواهند توانست جایگاه خود را ارتقاء دهند و روند معاملاتی خود را بهبود ببخشند.