۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رفت و برگشت هیجانی شاخص بورس/ نماگر بازار در آخرین روز معاملات سبز ماند

۶ شهریور ۱۳۹۸، ۱۳:۴۸
کد خبر: 376796
رفت و برگشت هیجانی شاخص بورس/ نماگر بازار در آخرین روز معاملات سبز ماند

معاملات امروز بازار سرمایه با فشار سنگین عرضه در عموم سهم‌ها آغاز شد، که منجر به افت قابل توجه شاخص کل بود. اما با گذشت چند ساعت، بازار حالت متعادل‌تری به خود دید.

به گزارش اقتصادآنلاین، آخرین روز معاملات هفتگی بازار سهام با افت سنگین شاخص کل که طی روز گذشته به رکورد جدیدی دست یافته بود،  تا بیش از 3هزار واحد در ساعات اولیه همراه بود، اما رفته رفته شرایط بهتر و تعادل در بازار نمایان شد، به گونه‌ای که در پایان معاملات، نماگر بورس با چراغ سبز و درعین حال رشد ناچیزی متوقف شد. 

شاخص کل امروز با رشد 204 واحدی معادل(0.07)درصد به ارتفاع 278 هزار بازگشت. به علاوه ارزش معاملات هزارو 600 میلیارد تومان و حجم معاملات به رقم 4 میلیارد نزدیک شد.

شایان ذکر است، بسیاری از کارشناسان بر این باورند، ابلاغ قانون جدید بازار پایه منجر شد تا اکثر سهام‌داران شروع به فروش هیجانی سهام خود کنند. به طوریکه در آغاز معاملات هیچ سهم مثبتی در بازار پایه دیده نمی‌شد، به طبع این فشار فروش و رفتار ناشی از ترس و هیجان به بازار اصلی هم سرایت کرد. 

همچنین ارزش معاملات خرد هزارو 469 میلیارد تومان و خالص تغییر مالکیت 13 میلیارد تومان از حقیقی به حقوقی بود.

گفتنی است شاخص کل هم‌وزن با 153 واحد، معادل (0.20)درصد افت همراه بود. 

ترین‌های معاملات امروز

نمادهای سبزپوش «فارس»، «فخاس»، «فملی»، «فولاد» و «پارسان» در مجموع با هزارو 271 واحد شاخص کل را ارتقا داده و در مقابل نمادهای «اخابر» و «حکشتی» با احتساب افت 214 واحدی مانع از رشد بیشتر نماگر بورسی شدند.

در ادامه نمادهای بانک تجارت،خودرو سازی سایپا، پالایش نفت اصفهان و ماشین سازی اراک به عنوان پربیننده‌ترین نمادهای معاملاتی طی روز جاری معرفی شدند.

بیشترین افزایش قیمت هم به نمادهای «ثنوسا»، «وساخت»، «غدشت» و «غنوش» تعلق گرفت، درمقابل «ثاباد»،«خچرخش» و «خنصیر» دچار بالاترین افت قیمت شده و ضرر بیشترین را به سهامدارن خود تحمیل کردند.

چندی از فرابورس

آیفکس نیز مانند شاخص کل بورس تهران، معاملات صبح را طوفانی و با افت سنگینی آغاز کرد. نماگر فرابورس اما در ادامه روند روبه بالایی را به خود و با رشد 6واحدی با 3هزارو 710 واحد رسید . ارزش معاملات هزارو513 میلیارد تومان و حجم آن به 3 میلیارد نزدیک شد.

درمیان نمادهای فرابورسی «کگهر»، «ذوب»، «دماوند»، «بپاس»،«کوثر» و «دی» با مجموع 21 واحد مثبت بیشترین تاثیر را در رشد آیفکس بر جای گذاشتند، در حالی که نماد «مارون» با چراغ قرمز 6 واحدی آیفکس را تنزل داد.