۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

شاخص کل بورس 2درصد دیگر رشد کرد/ بزرگترین رشد نماگر بازار در 2ماه گذشته

۴ شهریور ۱۳۹۸، ۱۳:۰۹
کد خبر: 376268
شاخص کل بورس 2درصد دیگر رشد کرد/ بزرگترین رشد نماگر بازار در 2ماه گذشته

با پایان یافتن معاملات امروز شاخص کل بورس تهران با ثبت رکورد بی نظیر در آستانه 275هزار واحد قرار گرفت. این درحالی است که افت روز گذشته نماگر بورسی نگرانی‌هایی را برای سهام‌داران به دنبال داشت.

اقتصادآنلاین - محمدمیلاد عبداللهی؛ سومین روز از معاملات هفتگی بازار سهام با رشد چشمگیر شاخص کل پایان یافت، این در حالی است که روز گذشته نماگر مهم بورسی افت محسوسی را به خود دید و نگرانی‌ها را نسبت به ادامه روند معاملات افزایش داد.

شاخص کل امروز با رشد بی نظیر 5هزار و 646 واحدی به مرز کانال 275 هزار واحد نزدیک شد، انتشار گزارش‌های ماهانه مرداد در کنار گمانه‌زنی بهبود شرایط سیاسی از مهمترین دلایل بروز چنین اتفاقی به شمار می‌آمد، به علاوه تداوم ورود جریان نقدینگی به بازار سهام و مورد توجه قرار گرفتن سهام شرکت‌های بزرگ‌تر و حفظ تقاضای قدرتمند در صنایع کوچک و متوسط، بهترین روز بورس را در دو ماه اخیر رقم زد.

 همچنین ارزش معاملات در پایان روز جاری هزارو581 میلیارد تومان و حجم معاملات به مرز 5 میلیارد رسید.

به علاوه ارزش معاملات خرد امروز هزارو 400 میلیارد تومان و خالص تغییر مالکیت بورس 52 میلیارد تومان از حقیقی به حقوقی‌ها بود.

لازم به ذکر است شاخص کل هم‌وزن نیز با 2هزارو 216 واحد معادل (3.01) درصد رشد همراه بود.

ترین‌های معاملات امروز

در میان نمادهای معاملاتی «فولاد»، «پارسان»، «فملی»، «وغدیر» ، «رمپنا»، «وغدیر»، و «کگل» همگی با رنگ سبز و در مجموع با هزار و 596 واحد نقش پررنگی در ثبت عدد شاخص کل که رکورد بی‌نظیری بود بر جای داشتند.

در ادامه نمادهای بانک تجارت، ایران‌خودرو و سایپا، پالایش نفت اصفهان و بانک پاسارگاد به عنوان پربیننده‌ترین نمادهای بورسی معرفی شدند، ضمن آنکه گروه‌های شیمیایی، خودروسازی و صنایع فلزی برترین گروه‌های صنعت در معاملات امروز بازار سهام بودند.

گفتنی است، مشتریان نمادهای «حفارس»، «کترام»، « تنوین» و «خزر» با بالاترین افزایش قیمت، سود بیشتری را در معاملات کسب کردند، اما در مقابل «وبهمن»، «ونوین»، «خمحور» با کاهش قیمت محسوس، ضرر بیشتری رابه صاحبان سهام تحمیل کردند.

کوتاه از فرابورس

شاخص کل فرابورس هم روز گذشته با افت قابل توجهی همراه بود، اما  مطابق انتظار آیفکس نیز در پایان معاملات روز جاری همانند شاخص کل رشد چشمگیری را به خود دید و از ثبت یک رکود جدید بی نصیب نماند.

شاخص کل فرابورس امروز با رشد بیش از 92 واحد به ارتفاع 3هزارو 653 واحدی رسید. ارزش معاملات در این قسمت هزارو 218 میلیارد تومان و حجم معاملات نزدیک به 2 میلیارد بود.

در میان نمادهای سبز رنگ فرابورسی «کگهر»، «مارون»، «زاگرس»، «ذوب»، «میدکو»، «دماوند» و «بمپنا» در مجموع با 52 واحد رشد آیفکس را ارتقا دادند.

همچنین نمادهای ذوب‌آهن، بانک دی و گروه صنایع کاغذ پارس به عنوان پربیننده‌ترین نمادهای این بخش از معاملات امروز شناخته شدند.