۰ نفر

عضوکمیسیون صنایع و معادن عنوان کرد؛

باید از تجربه دخالت در اقتصاد درس بگیریم/ بورس شفاف‌ترین بازار برای تولیدکننده و مصرف‌کننده

۸ مرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۰۰
کد خبر: 370111
باید از تجربه دخالت در اقتصاد درس بگیریم/ بورس شفاف‌ترین بازار برای تولیدکننده و مصرف‌کننده

یکی از اعضای کمیسیون مجلس شورای اشلامی ضمن تاکید بر حمایت از حقوق مصرف کننده و عدم دخالت در اقتصاد ، بورس را شفاف‌ترین مکان برای تمامی طرف‌های معامله دانست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از بورس کالا، حمیدرضا گرمابی عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی گفت: تجربه نشان داده هر کجا سعی برای دخالت در قیمت کالاها و دور شدن از نرخ های واقعی گرفته ایم، شاهد حضور واسطه ها و ایجاد رانت بوده ایم. پس توصیه می شود که به بهانه حمایت از تولید در امر قیمت‌ها دخالت نکنیم تا تولیدکنندگان نیز انگیزه خود برای تولید بیشتر را از دست ندهند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس افزود: دولت از جایگاه دخالت و تعیین قیمت ها به منظور حمایت از مصرف کنندگان باید به مرحله نظارت بر روند کشف قیمت ها براساس مکانیسم عرضه و تقاضا ارتقاء و اگر نیازی به حمایت مصرف کننده وجود داشت به شکل دیگر از آن حمایت کند.

 گرمابی اظهار داشت: باید از رویدادهای تلخ سال گذشته که همگی نشات گرفته از دخالت در اقتصاد است درس بگیریم تا با مشورت تولیدکنندگان و انجمن‌ها ، بهترین مسیر برای تنظیم بازاردر پیش گرفته شود.

این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش که بهترین راه برای پایداری تعادل در بازار چیست؟ گفت: مکانیسم عرضه و تقاضا بدون شک بهترین راه برای تامین نیاز تولیدکننده و مصرف کننده است. از طرفی ابزار اقتصاد برای این منظور، عرضه کالاها در بورس است. به این ترتیب اگر دولت اعلام کند که کلیه کالاهای استراتژیک و مواد اولیه باید در بورس کالا معامله شود، شاهد شفافیت مناسب و کشف قیمت های واقعی خواهیم بود و دیگر شرایطی برای گرفتن برخی امتیازات ویژه از سوی افرادی خاص ایجاد نمی‌شود.

گرمابی در پایان تاکید کرد: بدون شک فعالان صنایع اعم از تولیدکننده و مصرف کننده نیز از معامله محصول با قیمت واقعی و به دور از فعالیت های غیرشفاف در بازارهای زیرزمینی استقبال می کنند که در صورت تحقق این موضوع و استفاده از تمام پتانسیل بورس کالا، سرمایه گذاری در تولید نیز به دلیل وجود چشم انداز و سیاست مشخص دولت، افزایش می یابد.