۰ نفر

عضو شورای عالی بورس مطرح کرد؛

تصمیم‌گیری در خصوص قوانین جدید فرابورس/ تصمیم‌های جدید از طریق سازمان بورس به اطلاع عموم می‌رسد

۷ مرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۵۷
کد خبر: 369776
تصمیم‌گیری در خصوص قوانین جدید فرابورس/ تصمیم‌های جدید از طریق سازمان بورس به اطلاع عموم می‌رسد

تصمیم‌گیری در خصوص قوانین جدید فرابورس ایران پس از برگزاری چند جلسه اتخاذ و بعد از جمع بندی نهایی به اطلاع عموم خواهد رسید.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، طی ماه‌های گذشته اخبارمتفاوتی مبنی بر تغییر قوانین بازار پایه فرابورس ایران اعلام شد، که این بازار  با توجه به میزان شفافیت شرکت‌ها در سه تابلو به رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز دسته‌بندی شود.

قرار بود به عنوان یکی از اصلاحات قانون بازار پایه،  سفارش‌های خرید و فروش یا به عبارتی (مظنه‌ها) مخفی باشد و معامله گران در زمان معامله از مظنه ها آگاهی نداشته باشند. اما تعداد قابل توجهی از فعالان این بازار به تغییر این قانون واکنش نشان داده و آن را خلاف دو اصل شفافیت و نقدشوندگی سهام دانستند.

از طرفی آن طور که مسئولان فرابورس ایران اعلام کردند،وضع این قانون از آن جهت بود که سهامداران انتظارها را بر اساس تحلیل و تصمیم خود شکل دهند و تصمیم‌گیری درباره معاملات به دور از هیجانات کاذب و گمراه‌کننده باشد.

 این موضوع سبب شد که قانون جدید بازار پایه تا امروز مسکوت بماند و بررسی آن به جلسه شورای عالی بورس کشیده شود.

از سویی چند ماه قبل، پیش از آنکه شورای عالی بورس تشکیل شود، شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس اعلام کرد:  اگر شورا به دستور جلسه قانون بازار پایه برسد این قانون را بررسی خواهد کرد اما بعد از اتمام جلسه در گفت و گویی که یکی از خبرگزاری‌ها با فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد ورئیس شورای عالی بورس داشت، مشخص شد که شورا این موضوع را به جلسه بعدی موکول کرده است، بر این اساس موضوع مذکور طی چند جلسه پیاپی در شورای عالی بورس مطرح شد.

به همین منظور شاهین چراغی، عضو شورای عالی بورس، در پاسخ به اینکه نتیجه نهایی جلسه شورای عالی درباره قانون جدید بازار پایه فرابورس و نشست هایی که در این مورد با فعالان بازار پایه گذاشته شد چه بود، اظهار کرد: وزیر اقتصاد بر اینکه نظر افراد مختلف درباره قانون جدید بازار پایه گرفته شود تاکید داشتند و بر همین اساس جلساتی برگزار شد.

وی ادامه داد: در این جلسات که در فرابورس ایران برگزار شد سهامداران عمده، افراد حقیقی فعال در بازار، مدیران سابق و کارشناسان بازار سرمایه که در فضای مجازی فعال بودند دعوت شدند و از ایشان نظر خواهی شد.

چراغی افزود: در خصوص این موضوع  سه جلسه با حضور آقای محمدی رئیس سازمان بورس برگزار، نظرات فعالان بازار سرمایه جمع بندی وبه شورا اعلام شد. درنهایت وزیر اقتصاد و سایر اعضای شورای عالی بورس با اصلاحات موافقت کردند، به علاوه این تصمیم از طریق سازمان بورس به اطلاع عموم خواهد رسید.