۰ نفر

یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد؛

اصلاح شاخص بخشی از ذات بازار است/ شرکت‌ها در دور‌زدن تحریم‌ها و مقدارفروش فراتر از انتظار عمل کردند

۷ مرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۳۰
کد خبر: 369766
اصلاح شاخص بخشی از ذات بازار است/ شرکت‌ها در دور‌زدن تحریم‌ها و مقدارفروش فراتر از انتظار عمل کردند

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است گزارش‌های منتشر شده سه ماهه از طرف شرکت‌ها، یکی از عوامل بالارفتن شاخص است، به علاوه بعد از موج صعودی، بازار حالت تعادل به خود می‌گیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا؛  ولید هلالات درخصوص دلایل ثبات نسبی شاخص بورس در بازار روز گذشته گفت: اکنون در مقطعی قرار داریم که گزارش سه ماهه شرکت‌ها منتشر شده و تا حدی دلایل روند صعودی شاخص بورس تا چند روز گذشته را منوط به ارائه گزارش‌های مثبت دانست که بازار را تحت تاثیر قرارداد.

وی در ادامه افزود: بر خلاف انتظارات موجود رشد و قیمت برخی از شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه  به طرز چشمگیری افزایش یافت اما،  این شرکت‌ها بعد از انتشار گزارش سه ماه در مسیر اصلاح قیمتی قرار گرفتند.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: همیشه بعد از انتشار گزارش سه ماه شرکت‌ها  قیمت‌ها متعادل می‌شود و تا زمان ارائه گزارش‌های جدید بازار روند مقطعی مثبت و در مواقعی منفی خواهد شد.

هلالات  با اشاره به اینکه، عملکرد شرکت‌ها طبق گزارش ماهانه مربوط به تیرماه و سه ماه بهار مناسب بوده است  گفت: اکنون ۹ ماه از سال مالی باقی مانده و باید منتظر ماند و دید که چه اتفاقی در انتظار بازار است .واقعیت امر این است که شرکت‌ها به لحاظ دور زدن تحریم‌ها و مقدار فروش فراتر از انتظار عمل کردند.اگر زمان بگذرد و روند بازار به همین صورت ادامه داشته باشد نگرانی‌ها از بین می‌رود و بازار حرکت صعودی دیگری را تجربه خواهد کرد.

او با بیان اینکه حفظ شاخص بورس با همین حدود از جمله مسائل مهم بازار در وضعیت کنونی محسوب می‌شود، افزود: اصلاح شاخص بخشی از ذات بازار است و این موضوع ناشی از علت خاصی نیست، بنابراین بعد از موج صعودی، بازار حالت تعادل را به خود می‌گیرد.

وی به پیش بینی‌های صورت گرفته در زمینه افزایش شاخص بورس تا کانال ۳۰۰ هزار واحد اشاره کرد وگفت: این اتفاق نیازمند یک محرک قوی و اتفاقاتی مانند رسیدن به توافق‌های سیاسی، رفع ریسک‌های سیاسی، رشد نرخ دلار و دیگر بازارهای موازی و کاهش نرخ سود بانکی است که این موارد می‌تواند به شدت در روند صعودی بازار تاثیرگذار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه همیشه در بلند مدت بازدهی صندوق و سبدهای سرمایه‌گذاری بیش از سهام بوده است، اظهار داشت: بهتر است افرادی که وقت کمتری برای رصد بازار دارند و نیز از اطلاعات پایینی برای سرمایه گذاری در بورس برخوردارند، خود اقدام به سرمایه گذاری نکنند و بیشتر به سمت صندوق و سبدهای سرمایه‌گذاری که توسط افراد دانا و متخصص اداره می‌شوند، پیش روند.