۰ نفر

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس؛

نقش موثر فرابورس در تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان/ تامین مالی جمعی، مزیتی بی‌نظیر برای ایده‌های جدید

۱۱ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۴۸
کد خبر: 363845
نقش موثر فرابورس در تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان/ تامین مالی جمعی، مزیتی بی‌نظیر برای ایده‌های جدید

استارت آپ ها از طریق شبکه‌ های اجتماعی، خبرنامه ‌های ایمیلی و دیگر تاکتیک ‌های بازاریابی آنلاین، می توانند کمپین‌ خود را به اشتراک بگذارند و آن را ارتقا داده و تامین مالی مورد نیاز خود را صورت دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سنا، محمدرضا معتمد، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار از مزایای تامین مالی جمعی سخن گفت و ابراز داشت: مطابق با مصوبه هیات مدیره سازمان که در تاریخ ۸ اسفند ماه ۹۷ ابلاغ شده است، شرکت­های تأمین سرمایه، کارگزاری و شرکت­ هایی که موضوع فعالیت اصلی آنها سبدگردانی یا مشاور سرمایه­ گذاری است مجاز به فعالیت به در زمینۀ تامین مالی جمعی هستند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دسترسی به سرمایه گذاران بیشتر یکی از مهم ترین مزایای این نوع تامین مالی برای استارت آپ ها است، گفت: با توجه به این موضوع که تامین مالی جمعی در بستر الکترونیکی صورت می­گیرد، مخاطبین زیادی با طرح­ ها آشنا می­شوند و استارت آپ ­­ها می­توانند سرمایه­ گذاران بیشتری را جذب کنند.

وی به دیگر مزیت این نوع تامین مالی اشاره کرد و افزود: گسترش بازاریابی  یکی دیگر از مزیت های تامین مالی جمعی است که از این طریق استارت آپ­ ها می توانند به کمک شبکه‌ های اجتماعی، خبرنامه ‌های ایمیلی و دیگر تاکتیک ‌های بازاریابی آنلاین، کمپین‌ خود را به اشتراک بگذارند و آن را ارتقا دهند.

معتمد در ادامه "افزایش اعتبار" را از ویژگی ها برجسته این نوع تامین مالی عنوان داشت و تاکید کرد: استارت آپ­ ها با ارائه‌ طرح خود به تعداد مخاطبین بسیار زیاد، فرصت بسیار خوبی برای افزایش اعتبار و اصلاح پیشنهادهایشان فراهم می‌کنند. زمانی که سرمایه‌گذاران بالقوه به طرح آن­­ها علاقه‌مند می‌شوند و سؤال می‌پرسند، استارت آپ­ ها  طرح خود را تکمیل می کنند و تمایل سرمایه‌گذاران برای خرید محصولاتشان را افزایش می دهند.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس ، افزایش کارایی را از دیگر مزایای تامین مالی جمعی برشمرد و در این خصوص متذکر شد: استارت آپ­ ها می­توانند یک پروفایل جامع بسازنند تا همه‌ سرمایه‌گذاران بالقوه به آن دسترسی داشته باشند و مجبور نباشند هریک از آنها را به‌صورت مجزا دنبال کنند. در نتیجه به‌ جای چاپ کردن مدارک، تألیف مکتوبات و به ‌روز ‌رسانی آنها به‌صورت دستی، می‌توانند همه‌ چیز را به‌صورت آنلاین و با قابلیت دسترسی بیشتری ارائه کنند.

وی در سوی دیگر با اشاره به مزایای این روش تامین مالی برای سرمایه گذاران گفت:  آشنایی سریع با تعداد فراوانی از ایده‌ها به‌ویژه در زمینه کسب‌ و کارهای نوپا و استارت‌ آپ‌ ها، مشارکت آسان در طرح­ها و استارت­ آپ­ ها، اطمینان از تزریق وجوه سرمایه­ گذاری شده در طرح و استارت آپ انتخاب شده از مهم ترین فواید تامین مالی جمعی برای سرمایه گذاران است.

معتمد در نگاهی تخصصی تر به موشکافی مقوله ریسک و بازگشت سرمایه در تامین مالی پرداخت و گفت: در تامین مالی جمعی تمامی ریسکهای مرتبط با طرح، اعم از ریسک عدم بازگشت سرمایه، ریسک زیان یا ریسک عدم نقدشوندگی گواهی مشارکت، مربوط به سرمایه­ گذار است و مطابق با ماده ۳۰ دستورالعمل تامین مالی جمعی عامل موظف است ریسک­ های مربوط به طرح را از طریق سکو به اطلاع تأمین کنندگان برساند و ترتیباتی اتخاذ کند تا هر تأمین ­کننده پیش از اقدام به مشارکت در طرح، آگاهی خود را از ریسک ­های مذکور اعلام کند.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به ماده ۹ دستورالعمل تامین مالی جمعی، یادآور شد که حداکثر مقدار قابل تأمین از طریق سکو برای هر  طرح ۲۰میلیارد ریال است، به همین دلیل، تامین مالی جمعی برای طرح‌های کلان کاربردی ندارد و تنها روی استارتاپ‌ها و طرح‌های کوچک متمرکز است.

معتمد در سوی دیگر تامین مالی جمعی را یک روش بسیار مناسب برای افزایش میزان اشتغالزایی در کشور دانست و بیان داشت: نظر به اینکه عمده طرح های اشتغال­زا نیاز به مبالغ بسیار زیاد ندارد و با توجه به اینکه بسیاری از کسب و کارهای کوچک و استارت آپ ها می­ تواند مبالغ مورد نیاز خود را با استفاده از این شیوۀ تامین مالی فراهم کنند، قطعا این شیوۀ تامین مالی کمک بسیار زیادی به توسعه کسب و کارها و اشتغال­زایی می کند.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس به نقش فرابورس در این نوع تامین مالی تاکید کرد و افزود :فرابورس با ایفای نقش اجرایی، نظارتی و نقش تسهیل کننده خرید و فروش اوراق مشارکت تامین مالی جمعی، نقش‌های اساسی را در تامین مالی جمعی ایفا می کند.