۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ارزش بورس تهران برای اولین بار در تاریخ به 900هزار میلیارد تومان رسید/ رونق تقاضا «فارس» را هم صف خرید کرد

۲۶ خرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۰۳
کد خبر: 360214
ارزش بورس تهران برای اولین بار در تاریخ به 900هزار میلیارد تومان رسید/ رونق تقاضا «فارس» را هم صف خرید کرد

شاخص بورس تهران در دومین روز معاملاتی هفته چهار هزار و ۵۲ واحد رشد کرد و به سطح ۲۳۸ هزار و ۲۲۰ واحد رسید. افزایش یاد شده که به کسب بازدهی ۱.۷۳ درصدی برای بورس تهران در روز منتهی شد، بیش از هر چیز تحت تاثیر نمادهای «فارس»، «همراه» و «تاپیکو» میسر شد.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ معاملات دومین روز هفته جاری نیز با رشد قیمت در بسیاری از نمادها به خصوص نمادهای شاخص ساز همراه بود. در این روز دماسنج اصلی بازار سهام یعنی شاخص بورس تهران به میزان چهار هزار و 50 واحد دیگر افزایش یافت و به سطح 238 هزار و 220 واحد رسید. به موازات همین رشد شاخص هموزن نیز ضمن رشد 204 واحد در سطح 58 هزار و 177 واحد قرار گرفت.

شاخص بورس تهران که چهار ماه است در یک روند پر قدرت صعودی قرار دارد و طی این مدت‌ ۵۵ درصد به ارتفاعش افزوده شده است. امروز نیز این نماگر برای اولین بار در تاریخ محاسبه اش به سطح ۲۳۹ هزار واحدی رسید، با این حال به دلیل کاهش تقاضا و غلبه عرضه در این روز  نتوانست در این سطح تثبیت شود. این رویداد سبب شد تا نماگر اصلی بورس تهران که برای اولین بار به سطح ۲۳۹ هزار و ۱۶۷ واحد رسیده بود، در ادامه معاملات 930 واحد به عقب برگردد و به رشد چهار هزار و 50 واحدی بسنده کند. بیشترین تاثیر را بر حرکت امروز دماسنج اصلی بازار نمادهای «فارس»، «همراه» و «تاپیکو» داشتند.

 

سبزپوشی نمادهای شیمیایی/ حتی «فارس» هم صف خرید شد

معاملات امروز بازار سهام در حالی شروع شد که از همان ابتدا افزایش تقاضا در نمادهای مختلف به خصوص نمادهای حاضر در گروه شیمیایی، موجب پیشروی شاخص‌ها در بورس و فرابورس شد. حجم تقاضا در این نمادها آنچان بود که حتی «فارس» سنگین وزن نیز تقریبا تمامی ساعات معاملاتی خود را در سقف قیمت روزانه و با صف خرید به پیش برد. همین امر سبب شد تا در پایان معاملات امروز این نماد در قیمت 525 تومان، شاهد ثبت رقم 45 میلیارد تومان به عنوان ارزش معاملات باشد.  از سایر نمادهای پتروشیمی که در روز جاری در سقف قیمت روزانه معامله شدند «شاملا»، «زاگرس» و «شگل» اشاره کرد. همین امر موجب شد تا گروه یاد شده در روز جاری نه تنها بیشترین ارزش معاملات را در میان گروه‌های مورد معامله در بورس تهران داشته باشد بلکه بیشترین تاثر را بر رشد نماگر فرابورس بگذارد.

 

رشد ارزش بازار به سطح900 هزار میلیاردی

امروز یک اتفاق تاریخی دیگر نیز در آمار و ارقام ثبت شده در بورس تهران رخ داد. در این روز رشد قیمت‌ها در بازار سهام سبب شد با احتساب رشد چهار هزار و 50 واحدی امروز (معادل 1.73 درصد)، برای اولین بار در تاریخ معاملات بازار سهام ارزش بورس تهران از ۹۰۰ هزار میلیارد تومان فراتر برود . بر این اساس مطابق با نرخ ارز صرافی‌های دولتی در روز جاری بورس تهران ارزشی ۶۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری دارد که همچنان اختلافی جدی با ارزش بیش از ۱۰۰ میلیارد دلاری این بازار در پایان سال ۹۶ را نشان می‌دهد.

 

ترین‌های بورسی

معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای گروه شیمیایی با مجموع ارزش معاملات 232 میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. گروه‌های خودرو، بانک، فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را از آن خود کردند. در میان تمامی گروه‌های بورسی نیز عنوان پر بازده ترین گروه‌ها با کسب بازدهی 4.53، 4.35 و 4.21 درصد به ترتیب به گروه‌های استخراج ذغال سنگ، مخابرات و محصولات کاغذی رسید.

 

نگاهی به ارزش معاملات

حجم معاملات امروز بورس تهران چهار میلیارد و 798 میلیون سهم و ارزش معاملات آن هزار و 883 میلیارد تومان بوده است که از این میان هزار و 701 میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است. در میان نمادها نیز «وبملت» با تبادل 131 میلیون سهم به ارزش 56 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات در میان نمادهای بورسی را به خوداختصاص داد. این نماد در حالی معاملات خود را به اتمام رساند که در قیمت 419 تومان با 1.39 درصد افت قیمت رو به رو شد.

 

 کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را با صعود 33 واحدی به اتمام رساند. این شاخص بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «مارون»، «زاگرس» و «مادیرا» پذیرفت. این در حالی است که امروز نمادهایی نظیر «دماوند» و «کگهر» بر روی این شاخص اثر منفی گذاشتند. حجم معاملات این بازار بالغ بر یک میلیارد و 613 میلیون سهم بود و ارزش معاملات سهام به 621 میلیارد تومان می‌رسد این در حالی است که ارزش کل معاملات این بازار با در نظر گرفتن معاملات اوراق اخزا و تسه در روز جاری به 923 میلیارد تومان رسیده است.