۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رشد چشمگیر سود آوری «حتاید» در سال مالی 97/ وقتی اعتماد به بخش خصوصی نتیجه می‌دهد

۲۵ خرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۳۵
کد خبر: 359954
رشد چشمگیر سود آوری «حتاید» در سال مالی 97/ وقتی اعتماد به بخش خصوصی نتیجه می‌دهد

صورت‌های مالی منتشر شده برای سال مالی 97 از سوی شرکت تایدواتر خاورمیانه حاکی از رشد قابل توجه سودآوری در شرکت یاد شده است.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ چند هفته‌ای است که فصل برگزاری مجامع و ارسال صورت‌های مالی به سامانه کدال همچنان ادامه دارد. بازار سهام کشور که مدتی است شاهد رشد قابل توجه سود آوری در بسیاری از شرکت‌ها بوده و به واسطه همین امر رشدی قابل توجه در قیمت‌ها را شاهد است، در حالی به استقبال صورت‌های مالی می‌رود که بسیاری از آنها حاوی اخبار خوبی برای سهامداران است.

یکی از شرکتهایی که در در سال مالی اخیر توانست تغییر عمده در روند سود سازی خود ایجاد کنند و با رشد قابل توجه سود خالص هر سهم توجه سهامداران و تحلیلگران را به خود جلب کند، شرکت تاید واتر خاورمیانه بود.

عملکرد مثبت این شرکت که در روزهای پایانی هفته گذشته صورت‌های مالی حسابرسی نشده خود را بر روی تارنمای کدال منتشر کرد حاکی از آن است که سود هر سهم شرکت تاید واتر خاورمیانه نسبت به سال مالی گذشته افزایش ۱۴۷ درصدی داشته است.

شرکت تاید واتر خاورمیانه که نماد معاملاتی آن در تابلوی بازار اول بورس تهران با نماد «حتاید» مورد داد و ستد قرار می‌گیرد، پس از آن تغییری جدی در روند عملکرد مالی خود را شاهد بوده که شرکت در سال گذشته به بخش خصوصی واگذار شده است. بر این اساس در سال گذشته بلوک 63 درصدی از سهام این شرکت در حالی به شرکت سیمامارین بندرعباس واگذار شدکه تا قبل از آن سهام مذکور در اختیار موسسه مالی کوثر قرار داشت. این تغییر مالکیت در سهام شرکت موجب شده تا هم اکنون «حتاید» که با مدیریت عاملی حسین زارعی اداره می‌شود، تغییراتی قابل توجه را در صورت‌های مالی خود به خصوص صورت سود و زیان شاهد باشد. فعالان بازار زارعی را پیش‌تر به عنوان مدیر عامل گروه مالی سپهر صادرات و سرمایه گذاری صنعت و معدن به خاطر می آورند.

بنا بر آنچه که در گزارش تفسیری هیأت مدیره آمده است افزایش درآمد و رشد سود آن از ۶۴ تومان و ۹ ریال در سال گذشته به ۱۶۰ تومان و شش ریال در سال جاری، بیش از هر چیز به دلیل افزایش عملیات انبارداری در ترمینال ریلی و ترمینال اختصاصی بندر شهید رجایی، افزایش درآمد از محل آزاد سازی دو فروند کشتی غرق شده و تغییرات نرخ ارز به وجود آمده است. علاوه بر همه اینها نرخ اجاره ماشین آلات و تجهیزات در استان هرمزگان نیز در سال گذشته با رشد مواجه شده و توانسته در آمد شرکت را در این بخش نیز بیشتر از قبل کند.

تمامی این عوامل سبب شده تا در سال مالی ۹۷ شاهد افزایش ۱۹۳ درصدی سود عملیاتی نسبت به دوره مالی قبل از آن باشیم. عواملی از این دست و نداشتن بدهی بلند مدت، سبب شده تا شرکت به رغم تمامی ریسک‌های موجود و تاثیر پذیری کلیت اقثتصاد کشور از شرایط تحریمی، به خصوص از بعد نقدینگی و سرمایه در گردش شرایط خوبی داشته باشد.

با نگاهی به صورت‌های مالی «حتاید» می‌توان دریافت که تمامی نسبت‌های نقدینگی شرکت اهم از نسبت‌های جاری، آنی و نقدینگی نسبت به دوره قبلی با افزایش یافته‌اند. همین رویه در نسبت‌های سودآوری شرکت شامل بازده دارایی و بازده حقوق صاحبان سهام خود را به خوبی نشان داده است. به طوریکه هر دو این نسبت‌ها به ترتیب به 29 و 68 درصد رسیده اند که حاکی از افزایش تقریبا دو برابری این نسبت‌ها است.