۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رشد 1.09 درصدی شاخص بورس تهران در آخرین روز معاملاتی هفته/ معاملات «خساپا» 121 میلیارد تومانی شد

۱۳ خرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۴۰
کد خبر: 357609
رشد 1.09 درصدی شاخص بورس تهران در آخرین روز معاملاتی هفته/ معاملات «خساپا» 121 میلیارد تومانی شد

در آخرین روز معاملاتی هفته شاخص بورس تهران به میزان دو هزار و ۴۳۹ واحد رشد کرد و به سطح ۲۲۶ هزار و ۹۸۴ واحد رسید. نمادهای «مبین»، «فارس» و «اخابر» در روز جاری بیشترین تاثیر را بر کسب بازده ۱۰.۹ درصدی بورس تهران داشتند.

اقتصاد آنلاین - محمدامین خدابخش؛ داد و ستدها در آخرین روز معاملاتی هفته با صعود 1.09 درصدی شاخص بورس تهران به اتمام رسید. در این روز نماگر اصلی بازار سهام که در روز گذشته ار نیز با رشد به پایان برده بود، ضمن ثبت رشد دو هزار و 439 واحدی، در سطح 226 هزار و 984 واحد آرام گرفت.

بازار سهام کشور که روزهای گذشته را تحت تاثیر اخبار و حواشی اتفاقات سیاسی و اقتصادی رخ داده و در بازارهای جهانی و خوشبینی معامله گران نسبت به آینده قیمت به پایان برده بود، امروز را از بدو شروع معاملات به دلیل میزان مناسب تقاضا در نمادهای بانکی و خودرویی و برخی از نمادهای پتروشیمی، با رشد رو به رو شد. به دنبال این رویداد و به دلیل کاهش ریسک‌های سیاسی که در روز گذشته به دلیل اخبار امیدوار کننده از صحنه سیاست خارجی به بازار مخابره شد، امروز شاهد آن بودیم که فعالان بازار به مانند روزهای گذشته با اطمینان خاطر بیشتری نسبت به هفته قبل به خرید سهام پرداختند. همین امر باعث شد تا خالص خریدهای حقیقی در بورس تهران در سطح 27 میلیارد تومان همچنان مثبت باشد.

معاملات امروز بازار یک نکته مهم نیز داشت در این روز، داد و ستدهای بازار جهانی در شرایطی آغاز شد که بازارهای بین المللی تحت تاثیر آمار ضعیف اقتصادی منتشر شده در هفته قبل و به تبع افزایش ریسک‌های سیاسی در فضای جهانی، شرایط خوبی را در معاملات امروز شاهد نبودند. همین امر سبب شد تا قیمت فلزات اساسی نظیر آلمینیوم، سرب، روی و بسیاری از کامادیتی‌های دیگر در روز جاری معاملات خود را کاهشی پی بگیرند. همین امر در مورد بسیاری از کالاهای دیگر نیز تکرار شد، با این حال قیمت نفت توانست خود را از این شرایط مثتسنا کند و همچون مس، اگرچه اندک اما سبز پوش ظاهر شود.

نگاهی به معاملات گروه فرآورده‌های نفتی

نمادهای پالایشی که در روز گذشته و پس از یک غیبت کوتاه حاصل از شفاف سازی در خصوص محاسبه قیمت فرآورده‌های ویژه به تابلوی معاملات بازگشتند، امروز را با کاهش قیمت سپری کردند. بر این اساس معاملات امروز گروه پالایشی در حالی به اتمام رسید که به جز «شپنا» تمامی پالایشی‌ها با افت قیمت رو به رو شدند. به موجب این افت قیمت که در روز جاری رخ داد، «شبندر» 1450 تومانی شد و «شاوان» که همواره در تغییرات قیمت به تند و تیز بودن معروف است، تقریبا در کف قیمت روزانه یعنی دو هزار و 395 تومان، معاملات خود را به اتمام رساند. دلیل این امر را می‌توان در تاثیر نپذیرفتن «شاوان» از تعیین تکلیف مسئله ارزش فروش محصولات ویژه پالایشگاه‌ها جست و جو کرد. در حالی که تمامی نمادهای پالایشی هر کدام به نوعی از تغییر روی داده سود کردند، «شاوان» تنها نمادی بود که به دلیل عدم تولید محصولات ویژه تحت تاثیر افت قیمت در روزهای قبل با افت حداکثری مواجه شد. به جز پالایشی‌ها، اوضاع معاملات تولیدکنندگان روانکار، خوب بود. در این روز تمامی نمادهای این صنعت مثبت معامله شدند و بیشترین افزایش قیمت در آنها به «شرانل» تعلق داشت که قیمت آن 4.59 درصد افزایش یافت و هزار و 210 تومان رسید.پ

 

خودرویی‌ها، همچنان در مرکز توجه بازار/ معاملات «خساپا» 121 میلیارد تومانی شد

امروز هم خودرویی‌ها بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. نمادهای خودروساز که در روزهای پیش نیز مورد توجه سرمایه گذاران کواته مدتی تر بازار قرار داشتند امروز نیز با استقبال معامله گرن رو به رو شدند. همین امر سبب شد تا گروه خودرو و ساخت قطعات در پایان معاملات امروز ضمن تبادل یک میلیارد و 400 میلیون سهم به ارزش 261 میلیارد تومان را به ثبت برساند. در میان نمادهای این گروه بیشترین ارزش معاملات به میزان 121 میلیون تومان به پایپا تعلق داشت. ایننماد که تقریبا از ساعات ابتدایی معاملات امروز صف خرید بود، پر معامله ترین نماد بورسی بود.

 

آمار و ارقام بازار

صعود دو هزار و 439 واحدی امروز شاخص بورس تهران به رشد 1.09 درصدی این نماگر نسبت به روز معاملاتی گذشته انجامید. در این روز نمادهای «مبین»، «فارس» و «اخابر» بیشترین تاثیر را بر حرکت روزانه شاخص کل گذاشتند. حرکت امروز نماگر اصلی بازار که آن را به سطح 226 هزار  و 983 واحد رساند، بیش از هر چیز به واسطه نمادهای حاضر در برخی گروه ها نظیر بانکی و پتروشیمی روی داد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران چهار میلیارد و 999 میلیون سهم و ارزش معاملات آن هزار و 353 میلیارد تومان بوده است که از این میان هزار و 327 میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است.

 

ترین‌های بورسی

معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای گروه خودرو وساخت قطعات با مجموع ارزش معاملات 261 میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. گروه‌های بانکی، شیمیایی، فلزات اساسی و دارویی نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را از آن خود کردند.

 

 کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را با رشد 59 واحدی به اتمام رساند. این شاخص بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «مارون»، «دماوند» و «ذوب» پذیرفت. این در حالی است که امروز نمادهایی نظیر «شراز»، «میدکو» و «شاوان» بر روی این شاخص اثر منفی گذاشتند. حجم معاملات این بازار بالغ بر یک  میلیارد و 615 میلیون سهم بود و ارزش معاملات سهام به 457 میلیارد تومان می‌رسد این در حالی است که ارزش کل معاملات این بازار با در نظر گرفتن معاملات اوراق اخزا و تسه در روز جاری به 840 میلیارد تومان رسیده است.