۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

برگشت بازار سهام پس از یک روز کاهشی/ تزریق نقدینگی به بورس توسط اشخاص حقیقی ادامه یافت

۱۲ خرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۱۲
کد خبر: 357355
برگشت بازار سهام پس از یک روز کاهشی/ تزریق نقدینگی به بورس توسط اشخاص حقیقی ادامه یافت

شاخص بورس تهران در دومین روز هفته دو هزار و 156 واحد رشد کرد و به سطح 224 هزار و 544 واحد رسید. نمادهای «وبملت»، «مبین» و «پارس» بیشترین تاثیر را بر رشد امروز شاخص داشتند.

اقتصاد آنلاین - محمدامین خدابخش؛ معاملات دومین روز از هفته جاری با رشد دو هزار و 156 واحدی شاخص بورس تهران به اتمام رسید. این نماگر که در روز گذشته به دلیل وجود ضعف قیمت‌ها در بازارهای جهانی و تیره شدن فضای سیاسی میان قدرت‌های بزرگ اقتصادی با افت 0.9 درصدی فعالیت روزانه را به اتمام رسانده بود، امروز راه رفته را بازگشت و در نهایت ضمن ثبت بازده 0.97 درصدی تا سطح 224 هزار و 544 واحدی افزایش یافت.

معاملات امروز بازار سهام در حالی آغاز شد که افت قیمت‌ها تحت تاثیر شرایط نامناسب شکل گرفته در صحنه جهانی اقتصاد فشاری قابل توجه به قیمت بسیاری از نمادها به خصوص نمادهای دلاری وارد کرده بود. بازار سهام که همواره از تحولات جهانی تاثیر می‌پذیرد در این روز به دلیل ترس از افت درآمد شرکت‌هایی نظیر فلزی معدنی‌ها و پتروپالایشی‌ها با افت نماگرهای بورس و فرابورس رو به رو شد. با این حال رشد امروز قیمت‌ها به علاوه بررسی میزان خالص خرید حقیقی حاکی از آن بود که سقوط حداکثری قیمت‌ها در بسیاری از نمادهای مهم بازار بیش از آنکه جنبه‌ای پایدار داشته باشد ناشی از مواجهه هیجانی بازار و فعالان آن با محرک‌های خارجی است.

 

بازار جهانی و کاهش عرضه محصولات فلزی/ وقتی که قیمت دلار به داد شرکت‌ها می‌رسد

در بررسی این رویداد باید به خاطر داشت که اگرچه سودسازی بسیاری از شرکت‌ها در بورس تهران و فرابورس از فراز و فرود قیمت کامادیتی در بازارهای جهانی تاثیر می‌پذیرد با این حال این تاثیر مخصوصا در سال جاری در حدی نخواهد بود که بسیاری فکر می‌کنند.

دلیل اول بر این مدعا از عوامل موثر بر وضعیت داخلی اقتصاد کشورمان متاثر می‌شود. بازار سهام که همواره به تغییرات قیمت ارز در بازارهای داخلی واکنشی جدی نشان می‌دهد، در سال گذشته شاهد افت قابل توجه ارزش ریال بوده است. همین امر موجب شد تا در سال گذشته با رشد قابل توجه بهای دلار آمریکا در بازارهای داخلی شاهد تغییر جدی در میزان سود ریالی شرکت‌هایی باشیم که به دلیل فروش محصولات خود ارز حاصله را تسعیر می‌کنند. به دنبال همین افزایش و رسیدن قیمت دلار نیمایی به بیش از هشت هزار تومان، شاهد آن بودیم که اغلب شرکت‌ها ذی نفع به رغم تاثیری پذیری مقداری از تحریم‌ها با رشد محسوس سودآوری در نیمه دوم سال 97، این سال را به اتمام رساندند. حال با توجه به آنکه از ابتدای سال جاری قیمت دلار نیمایی به حدود 11 هزار تومان رسیده است، نمی توان انتظار داشت که به فرض شروع رکود جدی در بازارهای جهانی، افت مقدار تقاضا، تاثیر افزایش تقریبا سه برابری قیمت ارز نسبت به شروع سال مالی قبل خنثی بشود.

دلیل دومی که نقشی موثر بر ثبات سودسازی شرکت‌های دلاری بازار سهام به خصوص فلزی معدنی‌ها دارد، افت عرضه در محصولاتی نظیر سنگ آهن، فولاد و مس است که در سال میلادی جاری نسبت به آغاز سال قبل تا حدی کاهش یافته که حتی به فرض بروز نشانه‌های رکود در بازارهای جهانی و ضعف آمار اقتصادی کشورهای نظیر آمریکا و چین، بازار جهانی با مازاد عرضه جدی مواجه شود. این عامل که هم اکنون در غالب کاهش موجوی انبارها به صورت رشد قیمت گندله، قراضه، سنگ آهن و برخی دیگر از محصولات فلزی نشان داده است، نقشی حمایتی از عملکرد تولیدکنندگان ایفا می‌کند و موجب می‌شود که حتی کاهش تقاضا نیز قیمت‌ها را نسبت به شرایط عادی در بحث عرضه کمتر متاثر کند.

 

حقیقی‌ها همچنان خوشبین/ ورود پول تازه به بورس حتی در روزهای منفی

به غیر از تمام عواملی که گفته شد، رشد قیمت‌ها در روز جاری یک دلیل مهم دیگر نیز دارد. با نگاهی به خالص خرید حقیقی در بورس تهران می‌توان دریافت که اگرچه بخشی از معامله گران با بروز تنش‌های کوتاه مدتی و تحت تاثیر ریسک‌هایی همچون ریسک‌های سیاسی و بین المللی دست به فروش هیجانی سهم‌های خود می‌زنند با این حال هستند معامله گرانی که به دلیل وجود چشم انداز مثبت تحلیلی در بسیاری از نمادها، عرضه‌های این چنین را با قدرت از سطح بازار جمع می‌کنند و با فرصت خرید پنداشتن هر منفی، به میزان سهام موجود در پرتفوی خود می‌افزایند.

با نگاهی به خالص خرید حقیقی می‌توان در یافت که فقط در فقط در پنج روز گذشته 213 میلیارد تومان پول تازه به بازار سهام وارد شده است. این رویداد حاکی از آن است که به رغم کاهش شیب رشد قیمت‌ها در هفته‌های اخیر، هنوز بسیاری از سهامداران و سرمایه‌گذاران قیمت‌های فعلی را برای خرید سهام بیشتر جذاب می‌دانند. به همین دلیل هم هست که کاهش قیمت‌ در نمادهای اسن و رسم دار بازار این روزها به حجم اندک معاملات، صف فروش شدن و یا خروج خریداران از چرخه معاملات بازار سهام منتهی نمی‌شود. به همین دلیل بود که امروز پس از ریزشی دو هزار و 90 واحدی شاهد رشد یک درصدی مهم ترین دماسنج بازار سهام بودیم.

 

آمار و ارقام بازار

صعود دو هزار و 156 واحدی امروز شاخص بورس تهران به رشد 0.97 درصدی این نماگر نسبت به روز معاملاتی گذشته انجامید. در این روز نمادهای «وبملت»، «مبین» و «پارس» بیشترین تاثیر را بر حرکت روزانه شاخص کل گذاشتند. حرکت امروز نماگر اصلی بازار که آن را به سطح 224 هزار  و 544 واحد رساند، بیش از هر چیز به واسطه نمادهای حاضر در برخی گروه ها نظیر بانکی و پتروشیمی روی داد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران چهار میلیارد و 947 میلیون سهم و ارزش معاملات آن هزار و 243 میلیارد تومان بوده است که از این میان هزار و 138 میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است.

 

ترین‌های بورسی

معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای گروه بانک و موسسات اعتباری با مجموع ارزش معاملات 167 میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. گروه‌های خودرو، شیمیایی، فلزات اساسی و سیمانی نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را از آن خود کردند.

در این روز «وتجارت» بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و ضمن تبادل 1.34میلیارد سهم معاملاتی به ارزش حدودی 60 میلیارد تومان را در کانامه روزانه خود ثبت کرد.

«خساپا» هم که به لطف شایعه نزدیک شدن به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها چند روزی است حجم بالایی از معاملات را به ثبت می‌رساند با صف خرید سنگین و تبادل 382 میلیون سهم به ارزش 58 میلیارد تومان معاملاتش را به پایان برد.

 

 کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را با عقبگرد 15 واحدی به اتمام رساند. این شاخص بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «کگهر»، «دماوند» و «کرمان» پذیرفت. این در حالی است که امروز نمادهایی نظیر «مارون»، «زاگرس» و «ذوب» بر روی این شاخص اثر منفی گذاشتند. حجم معاملات این بازار بالغ بر دو  میلیارد و 430 میلیون سهم بود و ارزش معاملات سهام به 488 میلیارد تومان می‌رسد این در حالی است که ارزش کل معاملات این بازار با در نظر گرفتن معاملات اوراق اخزا و تسه در روز جاری به 813 میلیارد تومان رسیده است.