۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

شاخص بورس تهران پنج هزار و 85 واحد دیگر افت کرد/ دلاری‌ها همچنان در مسیر کاهش

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۱۷
کد خبر: 352851
شاخص بورس تهران پنج هزار و 85 واحد دیگر افت کرد/ دلاری‌ها همچنان در مسیر کاهش

شاخص بورس تهران امروز را با افت پنج هزار و 85 واحدی به پایان برد. این کاهش 2.43 درصدی تحت تاثیر نمادهایی همچون «فولاد»،«شبندر» و «فارس» رخ داد.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ در دومین روز از هفته معاملات بورس تهران در حالی آغاز شد که  فشار فروش شکل گرفته در روز گذشته طی این روز ادامه یافت و همین امر نیز سبب شد تا در روز جاری از همان ابتدای داد و ستدها شاهد کاهش قیمت بسیاری از نمادهای بازار باشیم. بر این اساس فعالیت امروز بورس تهران در حالی آغاز شد که از همان ابتدا برتری فشار فروشندگان در بسیاری از نمادهای پتروپالایشی و فلزی معدنی آشکار بود. همین امر سبب شد تا شاخص کل بورس رفته رفته از سطوح قبلی خود عقب نشینی کند و در دقایقی معاملات امروز به میانه‌های کانال 203 هزار واحدی تنزل کند. با این حال کاهش عرضه‌ها در دقایق پایانی معاملات اندکی از شدت افت شاخص بورس کاست و معاملات امروز در حالی به اتمام رسید که شاخص اصلی بازار سهام ضمن ثبت افتی پنج هزار و 85 واحدی به جایگاهی بهتر از کف کانال 204 هزار واحدی نرسیده بود. این سقوط 2.43 درصدی که بیش از هر چیز از نمادهایی نظیر «فولاد»،«شبندر» و «فارس» رخ داده بود تنها مختص به بورس و نماگر اصلی آن نماند. در این روز شاهد افت کم سابقه شاخص فرابورس نیز بودیم. این بازار نیز امروز مشابه همتای قدیمی تر خود تحت تاثیر سقوط قیمت‌ها در گروه‌های محصولات شیمیایی، فرآورده‌های نفتی،  فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی قرار گرفت.

همین امر سبب شد تا قرمزپوشی شاخص‌ها که از افت قیمت سهم‌های سنگین وزن بازار تاثیر می‌گرفت باز هم به مانند روزهای گذشته بر کلیت نمادها اثر گذاشت و سایر سهم‌ها را نیز با کاهش قیمت رو به رو کرد. این رویداد نیز دلیل به جز آنچه که در روزهای گذشته به افت قیمت‌ها انجامیده بود نداشت. از یک سو هم اصلاح قیمت‌ها همچنان امری طبیعی است و از سوی دیگر خریدهای پشتوانه تحلیلی به همراه جو منفی که نسبت به ریزش قیمتی نمادها در میان معامله گران ایجاد شده همچنان سرمایه‌های سرمایه گذاران را قربانی می‌کند.

به دلایلی از همین دست بود که امروز شاهد فروش‌های سنگین در نمادهای خودرویی نظیر «خپارس» و «خساپا» و بسیاری از نمادهای بانکی همچون «وبملت» و «وپاسار» بودیم. با این حال همان طور که پیش تر نیز به آن اشاره شد هم زمان با کاهش عرضه‌ها در نماددهای دلاری بسیاری از اوردرهای فروش در بقیه نمادها نیز کم شد که نمادهای بانکی نیز از این رویداد مستثنی نبودند. به نظر می رسد دلیل این امر افت مقدار فروش هیجانی و ماندن معامله گران با تجربه تر باشد که حالا و پس از یک افت بیش از 20 هزار واحدی، قیمت سهام را جذاب تر می‌یابند. بنا بر این دور از انتظار نخواهد بود که در روزهای آتی میزان افت شاخص نسبت به روزهای گذشته کمتر شود و افت هیجانات به تغییر روند معاملات در روزهای آتی بیانجامد.

 

آمار و ارقام بازار

کاهش پنج هزار و 85 واحدی امروز شاخص بورس تهران افزایش 2.43 درصدی را برای این نماگر به همراه داشت. صعود یاد شده به واسطه رشد دست جمعی قیمت در نمادهایی نظیر «فولاد»، «شبندر» و «فارس» روی داد. حرکت امروز نماگر اصلی بازار که آن را به سطح 204 هزار  و 69 واحد رساند، بیش از هر چیز به واسطه نمادهای حاضر در برخی گروه های بنیادی نظیر استخراج کانه‌های فلزی و فلزات اساسی روی داد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران سه میلیارد و 481 میلیون سهم و ارزش معاملات آن هزار و 30 میلیارد تومان بوده است که از این میان 857 میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است.

 

ترین‌های بورسی

معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای بانکی با مجموع ارزش معاملات 100 میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. گروه‌های فلزات اساسی، خودرو، شیمیایی و کانه‌های فلزی نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند.

 

 کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را با افت 95 واحدی به اتمام رساند. این شاخص بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «مادیرا»، «کرمان» و «کپرور» پذیرفت این در حالی است که نمادهای «کگهر»، «مارون» و «زاگرس» از جمله نمادهایی بودند که تاثیر منفی بر این شاخص گذاشتند. حجم معاملات این بازار بالغ بر یک میلیارد و 323 میلیون سهم بود و ارزش معاملات سهام به 227 میلیارد تومان می‌رسد این در حالی است که ارزش کل معاملات این بازار با در نظر گرفتن معاملات اوراق اخزا و تسه در روز جاری به 586 میلیارد تومان رسیده است.