۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رکورد بیشترین افت دو روزه شاخص بورس شکسته شد/ سونامی کاهش قیمت به «تاصیکو» رسید

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۴۷
کد خبر: 351741
رکورد بیشترین افت دو روزه شاخص بورس شکسته شد/ سونامی کاهش قیمت به «تاصیکو» رسید

شاخص بورس تهران امروز پس از آنکه هفت هزار و 624 واحد افت کرد به سطح 208 هزار و 196 واحد رسید و با ثبت کاهش 3.53 درصدی به انتظار ادامه معاملات در روز آتی نشست. نمادهای «فارس»، «شپنا» و «فولاد» بیشترین تاثیر را بر رشد امروز دماسنج اصلی بازار سهام داشتند.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ افت شاخص‌های بازار سهام امروز نیز ادامه یافت و تا آنجا پیش رفت که فشار فروش در بیشتر نمادهای بازار سهام به کاهش هفت هزار و 623 واحدی شاخص بورس تهران انجامید. این افت که به منزله کم شدن 3.53 درصدی بهای بورس تهران بود پس از آن روی داد که هجوم فروشندگان برای خروج سرمایه از نمادهایی همچون «فارس»، «شپنا»، «فولاد» و سایر نمادهای موثر بر نماگر اصلی بازار که وزن زیادی در محاسبه شاخص دارند، موجب شد تا کلیت معاملات در بازار سهام کشور تحت تاثیر هیجان فروش قرار گیرد و میزان سفارش‌های فروش بیش از پیش افزایش یابد. همین امر سبب شد تا رکورد افت دو روزه شاخص بورس در تاریخ این نماگر شکسته شود و برای اولین با شاهد عقبگرد 7.2 درصدی شاخص بورس تهران طی دو روز پی در پی باشیم.

به موجب همین هیجان فروش بود که در روز جاری شاهد ریزش سنگین قیمت در تمامی گروه‌های مورد معامله بودیم. در این روز سهم‌‌هایی همچون نمادهای مستقر در گروه فرآورده‌های نفتی، فلزات اساسی و سایر گروه‌ها به طور کامل قرمز پوش بودند و به جز چند نماد معدود سهام هیچ شرکتی در محدوده مثبت معامله نشد. از جمله نمادهایی که در این روز تاثیری مثبت در شاخص بورس تهران گذاشتند می‌توان به «ونوین»، «غگل» و «فنورد» اشاره کرد. این نمادها امروز توانستند بر خلاف جریان حاکم بر بازار سهام به خوبی رشد کنند و حتی صف خرید نیز بشوند با این حال تعداد آنها در میان خیل عظیم نمادهای مورد معامله در بورس تهران از 10 عدد نیز فراتر نمی رفت.

 

دلایل کاهش تند و تیز قیمت‌ها چیست؟

با نگاهی به رویه به وجود امده در معاملات نمادها می توان در یافت که روند داد وستدها در روز جاری بیش از آنکه دارای دلایل بنیادی باشد حاوی نکاتی مهم از رفتار معامله گران در مواجه با قرمزپوشی نمادها است. به نظر می رسد که معامله گران حاضر در بازار سهام که به مدت بیش از دو ماه به سبزپوشی بدون وقفه سهام شرکت‌ها عادت کرده بودند حالا در مواجهه با کاهش قیمت سهام آنچنان که انتظار می‌رود بردباری ندارند و همین دلیلی شده تا شاهد صف عرضه‌های سنگین در مبادلات بازار باشیم. اگر این عامل را در کنار افزایش ریسک‌های سیاسی که در روزهای گذشته در غالب افزایش لفاظی‌های سیاسی از جانب مقامات آمریکایی نمود پیدا کرده بگذاریم می توان دریافت که حساسیت سرمایه گذاران تا حدی نسبت به متغیرهای بیرونی بازار سهام تحریک شده است و آنها را به خروج احتیاطی سرمایه وا داشته باشد. از سوی دیگر نباید از خاطر برد که طی مدت یاد شده یعنی از ابتدای اسفندماه تاکنون ارزش ریالی بورس تهران بیش از 38 درصد افزایش داشته که خود رقمی مناسب برای شناسایی سود و خروج از معاملات پیش‌تر باز شده است. بنابراین عجیب نخواهد بود که سهامداران با تجربه تر که خریدهای خود را در قیمت‌هایی بسیار پایین تر از این انجام داده اند دست به نقد کردن معاملات خود بزنند و به فروش سهام موجود در پرتفوی خود روی بیاورند. از همین رو بود که امروز شاهد کاهش نسبی ارزش معاملات نسبت به روز قبل بودیم.

 

معاملات نماد معاملاتی شرکت سرمایه گذاری صدر تامین که روز گذشته به دلیل جلوگیری از اختلالات هسته معاملات به بعد از اتمام داد و ستدهای بازار موکول شده بود، امروز نیز تکرار شد. معاملات این نماد که روز گذشته در محدوه صفر تابلو شروع شد و در نهایت به افزایش اندک قیمت در این نماد انجامید امروز مسیری متفاوت طی کرد و در حالی به اتمام رسید که قیمت هر سهم شرکت یاد شده نزدیک به 2.5 درصد از بهای خود را از دست داده بود. بر ین اساس خرید و فروش‌های «تاصیکو» امروز در حالی خاتمه یافت که قیمت هر سهم شرکت به 255 تومان رسید و 273 میلیون سهم به ارزش 69 میلیارد تومان در ان معامله شد.

 

آمار و ارقام بازار

افت هفت هزار و 623 واحدی امروز شاخص بورس تهران کاهش 3.53 درصدی را برای این نماگر به همراه داشت. عقبگرد یاد شده به واسطه کاهش دست جمعی قیمت در نمادهایی نظیر «فارس»، «شپنا» و «فولاد» روی داد. حرکت امروز نماگر اصلی بازار که آن را به سطح 208 هزار  و 197 واحد رساند، بیش از هر چیز به واسطه نمادهای حاضر در برخی گروه های بنیادی نظیر شیمیایی وفلزات اساسی روی داد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران چهار میلیارد و 474 میلیون سهم و ارزش معاملات آن هزار و 174 میلیارد تومان بوده است که از این میان هزار و 88 میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است.

 

ترین‌های بورسی

معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای بانک‌ها با مجموع ارزش معاملات 193 میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. گروه‌های فلزات اساسی، بانک‌ها، شیمیایی و کانه‌های فلزی نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند.

 

 کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را ریزش 53 واحدی به اتمام رساند. این شاخص بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «دی»، «بپاس» و «کرمان» پذیرفت این در حالی است که نمادهای «ذوب»، «هرمز» و «مارون» از جمله نمادهایی بودند که تاثیر منفی بر این شاخص گذاشتند. حجم معاملات این بازار بالغ بر یک میلیارد و 723 میلیون سهم بود و ارزش معاملات سهام به 468 میلیارد تومان می‌رسد این در حالی است که ارزش کل معاملات این بازار با در نظر گرفتن معاملات اوراق اخزا و تسه در روز جاری به 651 میلیارد تومان رسیده است.