۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

شفاف سازی «فرابورس» در پی نوسان قیمت سهام/ پای سهام عدالت هنوز به فرابورس باز نشده است

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۱۶
کد خبر: 351705
شفاف سازی «فرابورس» در پی نوسان قیمت سهام/ پای سهام عدالت هنوز به فرابورس باز نشده است

شفاف سازی «فرابورس» در پی نوسان قیمت سهام بر روی تارنمای کدال منتشر شد. این نماد پس از بازگشایی با افت قیمت رو به رو شده است.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ در روز های گذشته افزایش قیمت در نماد معاملات یشرکت فرابورس ایران به توقف نماد معاملاتی «فرابورس» انجامید. بر این اساس شرکت موظف شد تا به دلیل تغییرات قیمت سهام شرکت طی روزهای اخیر و اطلاعیه ضرورت برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی در سایت کدال به ارائه اطلاعات در خصوص نوسان قیمت روی داده بپردازد.

«فرابورس» اعلام کرده که به دلیل لزوم رعایت ماده ۱۲ مکرر دو دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در فرابورس ایران مطالب مشروح در اطلاعیه شفاف سازی را در سایت کدال منتشر کرده است.

این شرکت اعلام کرده که در خصوص سوالات مطرح شده مربوط به بازار متشکل معاملات ارز نسبت به اخبار منتشر شده در گذشته اتفاق جدیدی روی نداده است. گفتنی است، بازار متشکل ارزی بازاری است که بانک مرکزی با مشارکت صرافی‌ها و سهامداری فرابورس با تمرکز بر معاملات نقدی در صدد برگزاری ان است. شرکت همچنین اعلام کرده که تمامی اطلاعات مالی در موعد مقرر بر روی ساامانه کدال منتشر خواهد شد.

 از جمله اقدامات شرکت فرابورس ایران در زمینه بهبود وضعیت شفافیت اطلاعاتی نگران بازار پایه، طبقه بندی ناشران در تابلوهای"پایه پ" و "پاپه چ" بوده است که مطابق با دستورالعمل اسلامی بازار پایه، ناشران بازار پایه صرفا بر اساس میزان شفافیت اطلاعاتی در تابلوهای پایه زرده پایه نارنجی و پایه قرمز طبقه بندی خواهند شد. با توجه به تفاوت های موجود در شیوه انجام معاملات بر هریک از تابلوهای بازار پایه، این طبقه بندی به عنوان مشوقی برای شفافیت بیشتر ناشران در نظر گرفته شده است.

«فرابورس» در خصوص نحوه افشا اطلاعات شرکت‌ها و میزان شفافیت عملکرد مالی شرکت‌ها افزوده است: «در راستای بهبود عملکرد ناشران بازار پایه به لحاظ شفافیت اطلاعاتی ارزیابی می‌شود و با توجه به اینکه دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات، الزامات مربوط به سلح افکا توسط کلیه شرکتهای ثبت شده نزد سازمان ارائه شود نسبت به ناشران پذیرفته شده در بازارهای بورس و فرابورسی وجود ندارد و سطح مطلوبی از میزان شفافیت اطلاعاتی برای ناشران بازار پایه نیز الزامی شده است و ناشران مذکور مرنا در ارائه اطلاعاتی از قبیل گزارش تفسیری مدیریت و گزارش فعالیت ماهانه دارای اختیار هستند.»

 در پایان شرکت در مورد سوالات مطرح شده در خصوص معاملات سهام عدالت اعلام کرده است که نحوه معاملات سهام عدالت تاکنون به شرکت فرابورس ایران ابلاغ نشده است. نماد معاملاتی این شرکت پس از آنکه در روز جاری بازگشایی شد به رغم افزایش قیمت در دقایق نخستین معاملات هم اکنون در قیمت هزار و پنج تومان معامله می‌شود.