۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

عقبگرد 532 واحدی شاخص بورس تهران در پی افزایش عرضه در نمادهای شاخص‌ساز/ ارزش معاملات خودرویی‌ها به 340 میلیارد تومان رسد

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۲۲
کد خبر: 351226
عقبگرد 532 واحدی شاخص بورس تهران در پی افزایش عرضه در نمادهای شاخص‌ساز/ ارزش معاملات خودرویی‌ها به 340 میلیارد تومان رسد

شاخص بورس تهران امروز پس از آنکه رشدی بیش از دو هزار واحدی را شاهد بود، در میانه معاملات امروز شروع به افت کرد و در حالی روز جاری را به اتمام رساند که 533 واحد نسبت به روز گذشته کاهش یافته بود.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ بورس تهران معاملات امروز خود را با افت 532 واحدی شاخص کل این بازار به پایان رساند. بازار سهام کشور که در روز های گذشته از رونق خوبی در معاملات برخوردار بود. امروز را در حالی آغاز کرد که سطح مناسب تقاضا در بسیاری از نمادهای شاخص ساز در ابتدا در حال افزایش سطح شاخص‌های بورس و فرابورس بود، با این حال در ادامه معاملات این رشد پایدار نماند و افت قیمت در نمادهای پتروپالایشی و فلزی معدنی از ارتفاع شاخص بورس تهران کاست. با این حال قرمزپوشی این دو شاخص به معنی افت قیمت در تمامی نمادهای بازار نبود. در پایان کار امروز بازار سهام در روز جاری شاخص کل هموزن 213 واحد رشد کرده بود که این افزایش ارتفاع ناشی از افزایش قیمت در بسیاری از نمادهای گروه کشاورزی، حمل و نقل، بانکی و خودرویی بود. این نمادها که نسبت به نمادهای بنیادی وزن اندکی در شاخص بورس دارند، همزمان با کاهش قیمت در نمادهای دیگر رشد خوبی را تجربه کردند و حتی توانستند دزر بسیاری از ساعات روز صف خرید باشند.

به نظر می‌آید رشد ادامه دار قیمت در بسیاری از نمادها به خصوص نمادهای پالایشی و فلزی معدنی که در هفته های اخیر به وقوع پیوست حالا سبب شده تا بخشی دیگر از معامله‌گران به شناسایی سود بپردازند از این رو کاهش قیمت جزئی در نمادهای یاد شده طی این روزها رویدادی عجیب نخواهد بود.

 

ایام همچنان به کام  نمادهای خودرویی‌ و بانکی‌

با نگاهی به معاملات امروز می‌توان دریافت که اگر چه کلیت بازار مخصوصا نمادهای تاثیر گذار و شاخص امروز قرمزپوش بودند با این حال امروز روزی به نسبت مناسب برای معاملات گروه خودرویی بوده است. طی این روز معاملات نمادهایی همچون «خساپا»، «خکاوه»، «خپارس» و چندی از نمادهای قطعه‌ساز در حالی به اتمام رسید که تمامی این نمادها تا سقف قیمت روزانه پیشروی کرده بودند.

نمادهای خودرویی که مدتهاست بار سنگین زیان انباشته از سالهای قبل را به دوش می کشند این روزها در حالی در محدوده مثبت قیمت در حال معامله هستند که می‌توان گفت بازار هیچ امیدی به دریافت EPS ندارد. با این حال آن چه این نمادها را برای فعالان بازار مخصوصاً معامله‌گران کوتاه‌مدتی و غیر بنیادی جذاب کرده است بحث افزایش سرمایه این نمادها به منظور خروج از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت است.

به نظر می‌رسد فعالان بازار که در مواقع مشابه توانسته اند سود خوبی از وضعیت نامناسب شرکت‌های زیان ده به دست آوردند، حالا نیز به امید افزایش قیمت این نمادها صمیم دارند به سهامداری در گروه خودرویی ادامه دهند. همین امر نیز سبب شد تا معاون نظارت بر ناشران سازمان بورس درباره مصوبه امروز مجلس مبنی بر اصلاح موضوع افزایش سرمایه شرکت ها از تجدید ارزیابی دارایی ها و با هدف تامین نظر شورای نگهبان مورد توجه بازار سهام قرار گیرد. مطابق با آنچه که این مقام سازمان بورس اعلام کرده است شورای نگهبان افزایش سرمایه را در صورتی که دارای بار مالی برای دولت نباشد را بلا مانع می‌داند. گفتنی است همین خبر سبب شد تا در ادامه معاملات روز جاری شاهد بوده بیشتر شدن رونق معاملات در گروه خودرویی بانکی باشیم.

بانکی ها نیز که اغلب از لحاظ سوددهی در وضعیت مناسبی قرار ندارند مانند خودروسازها اغلب چشم به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها دوخته اند. همین امر سبب شد تا ارزش معاملات این گروه در روز جاری به مبلغ 259 میلیارد تومان برسد. میزان مناسب تقاضا در این گروه تا آنجا بود که اغلب نمادهای بانکی طی روز جاری در محدوده مثبت معامله شدند.

 

آمار و ارقام بازار

افت 532 واحدی امروز شاخص بورس تهران کاهش 0.24 درصدی را برای این نماگر به همراه داشت. عقبگرد یاد شده به واسطه کاهش دست جمعی قیمت در نمادهایی نظیر «تاپیکو»، «رمپنا» و «کگل» روی داد. حرکت امروز نماگر اصلی بازار که آن را به سطح 224 هزار  و 57 واحد رساند، بیش از هر چیز به واسطه نمادهای حاضر در برخی گروه های بنیادی نظیر شیمیایی و استخراج کانه‌های فلزی روی داد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران هشت میلیارد سهم و ارزش معاملات آن دو هزار و 24 میلیارد تومان بوده است که از این میان هزار و 960 میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است.

 

ترین‌های بورسی

معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای خودرویی با مجموع ارزش معاملات 339 میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. گروه‌های بانکی، سیمان، شیمیایی و فلزات اساسی نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند.

 

 کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را ریزش 1.83 واحدی به اتمام رساند. این شاخص بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «ذوب»، «هرمز» و «بپاس» پذیرفت این در حالی است که نمادهای «مارون»، «شراز» و «دماوند» از جمله نمادهایی بودند که تاثیر منفی بر این شاخص گذاشتند. حجم معاملات این بازار بالغ بر دو میلیارد و 400 میلیون سهم بود و ارزش معاملات سهام به 646 میلیارد تومان می‌رسد این در حالی است که ارزش کل معاملات این بازار با در نظر گرفتن معاملات اوراق اخزا و تسه در روز جاری به 882 میلیارد تومان رسیده است.