۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ثبت رکورد 220هزار واحدی برای شاخص بورس/ بازده ۱۳۶درصدی نماگر اصلی بازار سهام طی یک سال

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۴۴
کد خبر: 350403
 ثبت رکورد 220هزار واحدی برای شاخص بورس/ بازده ۱۳۶درصدی نماگر اصلی بازار سهام طی یک سال

در پایان معاملات امروز شاخص بورس تهران در سطح 220 هزار و 109 واحدی متوقف شد. این اولین باری است که در تاریخ معاملات بورس نماگر بازار سهام از 220 هزار واحد فراتر می‌رود. بر این اساس با احتساب رشد سه هزار و 466 واحدی امروز شاخص بورس تهران طی یک سال گذشته بیش از 127 هزار واحد طی یک سال گذشته رشد داشته است که حاکی از کسب بازده 136 درصدی برای بورس تهران است.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ معاملات امروز بورس تهران با ثبت یک رکورد تازه برای بازار سهام کشور به پایان رسید. در این روز دماسنج اصلی بازار سهام که طی دو ماه اخیر رشدی پر قدرت را از خود به نمایش گذاشته بود، برای اولین بار در تاریخ معاملات به سطح 220 هزار واحدی رسید. رکورد یاد شده که به واسطه رشد قیمت در نمادهای «جم»، «رمپنا» و «وامید» محقق شد پس از آن روی داد که شاخص کل بورس امروز سه هزار و 466 واحد رشد کرد. با احتساب این رشد بازده روزانه شاخص بورس طی روز جاری به سطح 1.6 درصد رسیده است.

همانطور که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد، بورس بازار سهام طی ماه‌های اخیر به واسطه رشد قیمت در بازارهای جهانی و افزایش ارزش ریالی فروش شرکت‌ها که به بهبود ریالی معاملات بازار سهام منجر شده بود رشد قابل توجهی را آغاز کرد. این رشد که در ابتدا از نمادهای فلزی – معدنی شروع شده بود رفته رفته به سایر نمادهای بازار تسری پیدا کرد و موجب افزایش میزان نقدینگی وارد شده به بازار سهام کرد. همین افزایش نقدینگی بود که در نهایت باعث افزایش تقاضا در بسیاری از نمادهای بنیادی بازار شد و در نهایت تا آنجا پیش رفت که گروه‌های دیگر را نیز به افزایش قیمت وا داشت. به نظر می‌رسد که به جز عوامل بینادی یاد شدخ که به طور اخص در صنایع مختلف نقش بازی می‌کنند این روزها رشد قیمت دلار در بازار آزاد نیز به عنوانی محرکی روانی در ذهن معامله گران نقشی موثر ایفا می‌کند.

به دنبال جو مثبت شکل گرفته بود حجم معاملات افزایش یافت و صعود قیمت‌ها که در ایتدا در برخی صنایع بیشتر به چشم می‌آمد در میان بیشتر نمادهای بازار با قدرت دنبال شد. روال یاد شده که تا امروز نیز ادامه یافته است، در روز جاری به صف خرید شدن بسیاری از نمادها انجامید. در این روز نمادهایی همچون «زامیاد»، «رمپنا» و «خساپا» با حجم عظیم تقاضا مواجه شدند و به مدد همین تقاضا معاملات قابل توجهی را از خود به ثبت رساندند.

«رمپنا» که طی معاملات امروز دو بار صف خرید شد در حالی معاملات خود را به اتمام رساند که در سقف قیمت روزانه یعنی 668 هزار تومان بیش از پنج میلیون صف خرید داشت. حجم و ارزش معاملات «خساپا» نیز در این روز قابل توجه بود. نماد معاملاتی گروه خودرو سازی سایپا معاملات امروز را در حالی به پایان برد که طی این روز در سقف قیمت مجاز روزانه معامله شد و 351 میلیون سهم ان به ارزش 49 میلیارد و 700 میلیون سهم آن بین سهامداران رد و بدل شد. این در حالی است که میانگین معاملات این نماد در یک ماه گذشته 142 میلیون سهم بوده است.

 

بانک گردشگری در بازار پایه

نماد معاملات بانک گردشگری که آخرین بار در تاریخ 30 تیر ماه 97 در قیمت 75 تومان معامله شده بود، امروز در بازار پایه ب فرابورس کشف قیمت شد. این نماد امروز در حالی با قیمت 135 تومان در تابلوی معاملات کشف قیمت شد که بهای آن نسبت به آخرین معاملات خود در سال 97، به میزان 79 درصد افزایش یافته است.

 

آمار و ارقام بازار

پیشروی امروز شاخص بورس تهران بازدهی 1.6 درصدی را برای این نماگر به ارمغان آورد و منجر به صعود سه هزار و 466 واحدی آن شد. این رشد به واسطه رشد قیمت در نمادهایی نظیر «جم»، «رمپنا» و «وامید» روی داد. حرکت امروز نماگر اصلی بازار که آن را به سطح 214 هزار  و 624 واحد رساند، بیش از هر چیز به واسطه رشد قیمت در نمادهای حاضر در برخی گروه های بنیادی نظیر شیمیایی و استخراج کانه‌های فلزی روی داد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران پنج میلیارد و 169 میلیون سهم و ارزش معاملات آن هزار و 634 میلیارد تومان بوده است که از این میان هزار و 234 میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است.

 

ترین‌های بورسی

معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای خودرو با مجموع ارزش معاملات 153 میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. گروه‌های شیمیایی، فلزات اساسی، سیمان و بانک‌ها نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند.

 

 کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را رشد 11 واحدی به اتمام رساند. این شاخص بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «میدکو»، «شاوان» و «شراز» پذیرفت این در حالی است که نمادهای «مارون»، «ذوب» و «کگهر» از جمله نمادهایی بودند که تاثیر منفی بر این شاخص گذاشتند. حجم معاملات این بازار بالغ بر یک میلیارد و 918 میلیون سهم بود و ارزش معاملات سهام به 501 میلیارد تومان می‌رسد این در حالی است که ارزش کل معاملات این بازار با در نظر گرفتن معاملات اوراق اخزا و تسه در روز جاری به 722 میلیارد تومان رسیده است.