۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

شاخص بورس در آستانه فتح کانال 215 هزار واحدی/ دو میلیارد سهم «تاصیکو» در پرتفوی سهامداران نشست

۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۱۴
کد خبر: 349903
شاخص بورس در آستانه فتح کانال 215 هزار واحدی/ دو میلیارد سهم «تاصیکو» در پرتفوی سهامداران نشست

معاملات امروز بازار سهام با رشد خیره کننده شاخص بورس همراه بود در این روز نمایشگر اصلی بازار به میزان پنج هزار و ۶۲۴ واحد رشد کرد. این رشد منزله کسب بازده ۲.۷ درصدی برای نماگر یاد شده بود بیش از هر چیز تحت تاثیر نمادهای «فولاد»، «فارس» و «مبین» به وقوع پیوست.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ معاملات امروز بازار سهام کشور همچون بسیاری از روزهای گذشته با رشد چشمگیر نماگرهای بورس و فرابورس به پایان رسید. در این روز شاخص کل بورس تهران که از همان ابتدا رشدی قدرتمند را از خود به نمایش گذاشته بود به لطف و افزایش تقاضا و هجوم نقدینگی به نمادهای فلزی پالایشی و معدنی  پنج هزار و ۶۲۴ واحد به پیشرفت و خود را به سطح ۲۱۴ هزار و ۸۶۷ واحد رساند. این صعود که به منزله افزایش ۲.۷ درصدی به ارتفاع شاخص کل بورس بود همچنان حکایت از جذابیت بازار سهام برای بسیاری از معامله گران بالاخص حقیقی‌ها دارد.

بر این اساس داد و ستد های روز جاری در حالی خاتمه یافت که نماد بسیاری از شرکت ها در بورس فرابورس با افزایش حداکثری قیمت تعیین روز مواجه شدند. رونق معاملات در این روز به حدی بود که اگرچه در آن برخی از نمادها با افت قیمت مواجه بودند با این حال میزان نمادهای سبزی فروش تا حدی زیاد بود که نمی‌توان انروز را روز خوب یک یا چند گروه خاص تلقی کرد.

از یک ‌سو معاملات گروه فلزی - معدنی با رشد قیمت ها در سطح جهانی و افزایش آن در بورس کالا همچنان نوید رشد به نمادهای این گروه ها می دهندو از سوی دیگر رشد قیمت نفت و به تبع آن فرآورده های نفتی در بازارهای جهانی همچنان افقی روشن را پیش روی نمادهای ذی نفع ترسیم می‌کند. این امر سبب شده تا در کنار افزایش سود ریالی شرکت ها در ماه های اخیر، سرمایه گذاران دلیل خوب برای افزایش تقاضا در بسیاری از نمادهای بازده را داشته باشند.

با این حال با نگاهی به حجم معاملات در یک سری از گروه ها و یا سهم هایی که از وضعیت بنیادی خوبی برخوردار نیستد، می‌توان اینگونه در یافت که هجوم و ادامه دار نقدینگی به روند معاملات سبب نوعی حمایت دسته جمعی از نمادهای بازار فارغ از ارزنده بودن یا نبودن آن ها شده است؛ عاملی که بدون شک سبب افزایش ریسک معاملات فعالان کم تجربه تر بازار می‌شود.

 

دو میلیارد سهم «تاصیکو» در پرتفوی سهامداران نشست

معاملات امروز بازار سهام اما یک نکته متفاوت نیز داشت. این روز اولین عرضه اولیه سال ۹۸ که در روزهای گذشته به نام نماد معاملاتی «تاصیکو» رقم خورده بود، اجرایی شد و طی آن دو میلیارد سهم از سهام شرکت سرمایه گذاری صدر تامین وارد گردونه معاملات بورس تهران شد. این نماد که هر سهم آن با قیمت ۲۲۰ تومان به سهامداران تعلق گرفت باعث شد تا برای اولین بار رکورد کد های معاملاتی شرکت کننده در فرآیند عرضه اولیه شکسته شود و به رقم  ۴۰۸ هزار و ۵۰۰ کد معاملاتی طی یک روز برسد. با نگاهی به زمان عرضه یاد شده می توان دریافت که فروش سهام «تاصیکو» به سهامداران خرد در موقع خوبی انجام شده است چرا که رونق بازار موجب شده تا ۴۴۰ میلیارد تومان نقدینگی جذب شده از سوی این سهم فشاری به روند معاملات در بازار سهام وارد نکند. همین امر سبب شد تا نماد «تاصیکو» بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دهد.

 

آمار و ارقام بازار

رشد امروز شاخص که در نهایت افزایش 2.7 درصدی را برای آن به همراه داشت. این رشد به واسطه رشد قیمت در نمادهایی نظیر «فولاد»، «فارس» و «مبین» روی داد. حرکت امروز نماگر اصلی بازار که آن را به سطح 214 هزار  و 624 واحد رساند، بیش از هر چیز به واسطه رشد قیمت در نمادهای حاضر در برخی گروه های بنیادی نظیر نفتی‌ها و استخراج کانه‌های فلزی روی داد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران چهار میلیارد و 484 میلیون سهم و ارزش معاملات آن هزار و 962 میلیارد تومان بوده است که از این میان هزار و 856 میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است.

 

ترین‌های بورسی

معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای بانکی با مجموع ارزش معاملات 187 میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. گروه‌های شیمیایی ، خودرو، فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند.

 کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را رشد 45 واحدی به اتمام رساند. این شاخص بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «کگهر»، «دماوند» و «ذوب» پذیرفت این در حالی است که نمادهای «توریل» و «اتکای» تنها نمادهایی بودند که تاثیر منفی بر این شاخص گذاشتند. حجم معاملات این بازار بالغ بر یک میلیارد و 551 میلیون سهم بود و ارزش معاملات سهام به 435 میلیارد تومان می‌رسد این در حالی است که ارزش کل معاملات این بازار با در نظر گرفتن معاملات اوراق اخزا و تسه در روز جاری به 642 میلیارد تومان رسیده است.