۰ نفر

مدیرعامل بورس کالای ایران خبر داد؛

ایجاد بازار گواهی سپرده کالایی برای زیره و شمش طلا/ ابزارهای جدید معاملاتی در راه است

۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۴۰
کد خبر: 348850
ایجاد بازار گواهی سپرده کالایی برای زیره و شمش طلا/ ابزارهای جدید معاملاتی در راه است

حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران در نشستی خبری در دوازدهمین نمایشگاه بورس،بانک و بیمه شرکت کرد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

اقتصاد آنلاین - رامین بیات؛ مدیرعامل بورس کالا با بیان اینکه در سال گذشته چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تن از محصولات پتروشیمی به ارزش سی هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت، گفت:در حوزه محصولات صنعتی و معدنی نیز ارزش معاملات حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان و در حوزه محصولات کشاورزی ارزش معاملات به دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسید.

وی با اشاره به اینکه ارزش معاملات فرآورده های نفتی در سال گذشته بالغ بر ۲۲ هزار میلیارد تومان شد، اظهار داشت: در مجموع جمع بازار فیزیکی در سال ۹۷، ۸۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است که یک رکورد محسوب می شود.

 وی ادامه داد: همچنین ۸۲ هزار میلیارد تومان ارزش بازار مشتقه بوده که البته رکورد این رقم برای سال ۹۶ با ۶۵ میلیارد تومان بود که شاهد افزایش ارزش معاملات بوده‌ایم.

مدیر عامل بورس کالا با تاکید بر اینکه رقم معاملات بازار سلف موازی استاندارد طی سال گذشته ۲ هزار میلیارد تومان بوده ،گفت: در حوزه گواهی سپرده کالایی، ارزش معاملات آن در سال ۹۷ معادل ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است.

به گفته وی، صندوق های سرمایه گذاری به عنوان صندوق های نوظهور ارزش معاملات آن بالغ بر۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان شده است.

سلطانی نژاد با بیان اینکه در سال گذشته سه صندوق سرمایه گذاری در بورس کالا ایجاد شد، افزود: در سال ۹۷ جمع بازارهای بورس کالا ۱۷۸ هزار میلیارد تومان بود که جایگاه نخست را به لحاظ ارزش معاملات در بین بورس‌های مختلف را به دست آورد.

  مدیر عامل بورس کالا از رشد ۵۲ درصدی کل ارزش معاملات نسبت به سال ۹۶، رشد ۳۸۵ درصدی ارزش بازار فیزیکی، رشد ۲۵ درصدی ارزش بازار مشتقه خبر داد.

 وی با بیان اینکه از برنامه‌های بورس کالا ایجاد بازار گواهی سپرده کالایی برای زیره و شمش طلا است، گفت: توسعه ابزارهای مبتنی بر کالا، راه اندازی اوراق خرید دین، راه اندازی ابزارهای جدید معاملات مناقصه، ایجاد قراردادهای آتی یک روزه از جمله برنامه‌های بورس کالا برای سال ۹۸ است.

سلطانی نژاد در خصوص معاملات سیمان در بورس کالا نیز گفت: پیشنهاد ورود سیمان به بورس کالا با موافقت از سوی انجمن مربوط به این صنعت رو به رو نشد.

 وی افزود: اگر این کالا وارد ساز و کار بورس کالا می‌شد هم اکنون شاهد شفافیت بیشتری در معاملات این کالا بودیم.

مدیرعامل بورس کالا ادامه داد: کنترل‌های تنظیمی که به منظور تنظیم قیمت صورت می‌گیرد، ایجاب می‌کند که بسیاری از کالا‌های کشاورزی در حوزه تخصیص کالا و به شکل دولتی عرضه شوند، از این رو امکان تعیین قیمت آنها در چهار چوب بازار و تعیین قیمت آزاد وجود ندارد.