۰ نفر

ولید هلالات کارشناس بازار سرمایه درگفتگو با اقتصاد آنلاین؛

رکوردشکنی تاریخی شاخص کل دارای توجیه بنیادی است/ در اردیبهشت ماه بازار با محوریت شرکت‌های کالا محور به رشد خود ادامه خواهد داد

۲۷ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۴۰
کد خبر: 347222
رکوردشکنی تاریخی شاخص کل دارای توجیه بنیادی است/ در اردیبهشت ماه بازار با محوریت شرکت‌های کالا محور به رشد خود ادامه خواهد داد

با توجه به رکورد شکنی شاخص کل بورس تهران در روز گذشته و عبود آن از کانال 200 هزار واحدی، این موضوع برای بسیاری از اهالی بازار پیش آمد که این امر آیا دلیل بنیادی داشته یا اینکه بر اساس جو بازار بوده است که در این زمینه یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است این رشد دارای پشتوانه بوده است.

اقتصاد آنلاین - رامین بیات؛ ولید هلالات کارشناس بازار سرمایه درگفتگو با اقتصاد آنلاین با تاکید بر اینکه بازار یک حرکت صعودی را آغاز کرده که دارای توجبه بنیادی است، اظهار داشت: در گزارش‌های ماهیانه شرکت‌ها این نگرانی وجود داشت که مقدار فروش آن‌ها کاهش پیداکند، اما این امر روی نداد و با انتشار گزارش‌ها وضعیت شرکت‌ها مساعد ارزیابی شد.

وی افزود: بر این اساس روند تاریخی و مثبتی که بازار دیروز طی کرد، دارای پشتوانه منطقی و بنیادی بود و انتظار چنین روندی وجود داشت، این در حالی است که برای ادامه روند در روزهای آتی، باید گفت در ابتدای اردیبهشت ماه سامانه جامع تجارت رونمایی خواهد شد و با توجه به اینکه داد و ستد نرخ ارز در آن به صورت توافقی خواهد بود، شرکت‌هایی که در سامانه نیما ارز خود را می‌آورند، ارز حاصل از صادرات خود را به این سامانه خواهند آورد.

هلالات گفت: نرخ توافقی که صحبت از آن است در سامانه جامع تجارت، در کانال 11 هزار تومان خواهد بود و با توجه به این موضوع ،شرکت‌های صادرات محور بورس در این سامانه ارزهای خود را عرضه خواهند کرد و به طور قطع درآمدهای آن‌ها نیز با افزایش روبرو می‌شود.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، در حال حاضر در سامانه نیما به دلیل اینکه نرخ خرید ارز در آن پائین است، شرکت‌ها در سامانه جامع تجارت حضور پیدا خواهند کرد و از سامانه نیما بیرون خواهند آمد.

وی ادامه داد: با توجه به این موضوع بازار سهام با پشتیبانی شرکت‌های کالا محور و صادراتی همچنان می‌تواند در مسیر رشد قرار بگیرد.

هلالات با اشاره به اینکه شاخص کل در محدوده 195 هزار واحدی برای مدتی تثبیت خواهد شد، اضافه کرد: با توجه به این شرایط، ریسک بازار کم است و بر این اساس می‌توان پیش بینی ادامه رشد بازار سهام را محتمل دانست.

این کارشناس بازار سهام همچنین در مورد گروه بانکی که این روزها مورد توجه بازار است، گفت: با توجه به اصلاح قوانین نظام بانکی و اجرای عملیات بازار باز، هزینه‌های بانک‌ها بشدت کاهش پیدا می‌کند و آن‌ها از زیان‌دهی خارج شده و سودسازخواهند بود.