۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

شاخص بورس تهران 882 واحد دیگر رشد کرد/ نماگر اصلی بازار سهام به کانال 196 هزار واحدی رسید

۲۵ فروردین ۱۳۹۸، ۱۳:۴۹
کد خبر: 346795
شاخص بورس تهران 882 واحد دیگر رشد کرد/ نماگر اصلی بازار سهام به کانال 196 هزار واحدی رسید

شاخص بورس تهران امروز پس از آنکه نزدیک به هزار و 100 واحد نسبت به دیروز عقب نشینی کرده بود، توانست مسیر رفته را باز گردد و با تغییر جهت در ساعت پایانی معاملات طی رشدی 882 واحدی خود را به سطح 196 هزار و 84 واحد برساند. نمادهای «ومعادن»، «پارسان» و «رمپنا» بیشترین تاثیر را بر پیشروی نماگر اصلی بازار در روز جاری داشتند.

اقتصاد آنلاین - محمدامین خدابخش؛ معاملات امروز بورس تهران در حالی آغاز شد که  به دلیل نزدیک شدن شاخص بورس تهران به سقف تاریخی آن، انتظار بسیاری از فعالان بازار در جهت فتح این رکورد تقویت شده بود و انتظار می‌رفت که این شاخص بتواند با گذر از این سطح راه خود را برای دست یابی به سطوح بالاتر باز کند. با این حال در شروع داد و ستدهای امروز ورق به نحو دیگری چرخید و از همان ابتدا دماسنج اصلی بازار سرمایه کار خود را با افت و قرمزپوشی آغاز کرد.

شاخص که در ابتدای معاملات روزانه، به دلیل کاهش قیمت در نمادهایی نظیر «فولاد» و «فملی» با افت مواجه شده بود، رفته رفته افت بیشتری را تجربه کرد و تا آنجا پیش رفت که به کف کانال 194 هزار واحدی پایین رفت. تحت تاثیر جو روانی که همواره کاهش شاخص بورس و فرابورس بر نمادهای حاضر در این دو بازار می‌گذارد، امروز بسیاری از نمادهای مستقر در گروه‌های مختلف با افت قیمت مواجه شدند و در حالی به محدوده قرمز قیمت رسیدند که تا همین دیروز بسیاری از آنها در سقف قیمت روزانه داد و ستد می‌شدند. افت یاد شده اگرچه در ابتدا ناامید کننده به نظر می‌رسید اما در نهایت بر روی تابلوی معاملات ماندگار نشد و کم کم به مدد رشد قیمت در نمادهایی همچون «ومعادن» و «پارسان» راه خود را به سوی صعود هموار کرد. این تغییر جهت که به لطف وجود دلایل بینادی مثبت در بسیاری از صنایع کار سختی نبود، سرانجام منجر به بهبود جو روانی معاملات بازار شد و بسیاری از نمادها را به محدوده مثبت قیمت و حتی سقف قیمت روزانه سوق داد.

همان طور که در گزارش های قبلی گفته شد، امروز می‌توانست روز شکست مقاومت شاخص و گذر از سطح 197 هزار واحد باشد با این حال این مهم میسر نشد و بازار سهام کشور برای سقف شکنی و ثبت رکوردهای جدید به انتظار فرصتی دیگر نشست. با این حال آنچه که همچنان امکان امیدواری به آینده معاملات را حفظ می‌کند، احتمال خوب سودسازی شرکت‌ها در ماه‌های پیش رو است. بازار سهام که از یک سو تحت تاثیر قیمت دلار قرار دارد، می‌تواند در صورت حفظ قیمت ارز در سطح فعلی شرایط خوبی را در آینده  شاهد باشد. از سوی دیگر سهم‌های غیر دلاری نیز به واسطه آنکه در انتظار افزایش قیمت به سر می‌برند در صورتی که افزایش نرخ مورد اشاره اعمال شود، شاریط خوبی خواهند داشت.

 

آمار و ارقام بازار

شاخص بورس تهران دومین روز هفته را با پیشروی شاخص بورس تهران به پایان برد. رشد امروز شاخص که در نهایت بازدهی 0.45 درصدی را برای آن به همراه داشت، به واسطه رشد قیمت در نمادهایی نظیر «ومعادن»، «پارسان» و «رمپنا» روی داد. حرکت امروز نماگر اصلی بازار که  آن را به سطح 196 هزار  و 82 واحد رساند، بیش از هر چیز به واسطه ارزش معاملات خرد در نمادهای یاد شده بود. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران سه میلیارد و 386 میلیون سهم و ارزش معاملات آن هزار و 75 میلیارد تومان بوده است که از این میان هزار و 37 میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است.

 

ترین‌های بورسی

معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای شیمیایی با مجموع ارزش معاملات 109 میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. گروه‌های خودرو، سیمان، بانک و فلزات اساسی نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند.

 

 کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را در حالی به پایان برد که با افت 21 واحدی مواجه شد. گفتنی است، این شاخص بیشترین تاثیر منفی را از نمادهای «دماوند»، «مارون» و «ذوب» پذیرفته است. حجم معاملات این بازار بالغ بر یک میلیارد و 59 میلیون سهم بود و ارزش معاملات سهام به 336 میلیارد تومان می‌رسید این در حالی است که ارزش کل معاملات این بازار با در نظر گرفتن معاملات اوراق اخزا و تسه در روز جاری به 485 میلیارد تومان رسیده است.