۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

«سرود» شفاف سازی کرد/ فروش سیمان به ازبکستان عملا قطع شده است

۲۵ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۴۹
کد خبر: 346754
«سرود» شفاف سازی کرد/ فروش سیمان به ازبکستان عملا قطع شده است

شرکت سیمان شاهرود که به دلیل افزایش قیمت 50 درصدی نماد معاملاتی این شرکت متوقف شده بود، پس از شفاف سازی و بازگشت به تابلوی معاملات با افت قیمت رو به رو شد.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ بازار سهام که طی هفته های اخیر رشد قابل توجهی را در بسیاری از نمادهای تجربه کرده، این روزها و به دلیل پیوستگی رشد یاد شده شاهد افزایش میزان بازده در بسیاری از نمادهای مورد معامله و نوسان  بیش از 50 درصد آنها در قیمت سهام بوده است. رشد یاد شده که تا کنونی بسیاری از نمادهای را مجبور به توقف کرده است، این روزها بیش از هر چیز در نمادهای قندی و سیمانی قابل رویت بوده و منجر به توقف بسیاری از نمادهای این صنایع شده است.

نماد معاملاتی شرکت سیمان شاهرود نیز یکی از نمادهایی است که طی این مدت افزایش قیمت قابل توجهی را تجربه کرده است. این شرکت که در تابلوی بازار اول بورس تهران با نماد «سرود» شناخته می‌شود، از تاریخ ششم فروردینماه به یکباره با افزایش تقاضا در حداکثر قیمت روزانه روبه رو شد، به طوریکه تا تاریخ 20 فروردین از قیمت 187 تومان به 241 تومان رسید و به دلیل نوسان بیش از 50 درصد قیمت ملزم به برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی شد.

حالا طی اطلاعاتی که شرکت به عنوان شفاف سازی منتشر کرده به برخی سوالات مطرح شده در این زمینه پاسخ داده آن را در ادامه این گزارش بررسی خواهیم کرد.

مطابق با آنچه که شرکت اعلام کرده است، مقاصد صادراتی شرکت کشورهای پاکستان ، ازبکستان و روسیه است ، صادرات در اسفند ماه ۱۳۹۷ مقدار ۲۹۰۲ تن بصورت ارزی به کشور روسیه صادر شده است . متاسفانه به دلیل رقابت منفی شرکتهای سیمانی صادرکننده قیمت فروش در مبادی خروج بسیار پایین است ولی در بازارهای هدف از جمله ازبکستان و روسیه قیمت فروش سیمان ایران حدود ۸۰-۱۰۰ دلار نسبت به شرایط و شهرهای مختلف آن کشورها تفاوت دارد .

از آنجا که تعرفه واردات سیمان در ازبکستان برای سیمان ایرانی بسیار بالا تعیین شده است، صادرات سیمان ایران به این کشور عملات قطع شده است. هزینه حمل هرتن سیمان تا کشور ازبکستان بصورت ریلی از طریق کشور ترکمنستان در حال حاضر حدود ۵۰ دلار برآورد شده است. در حالیکه هزینه حمل ترکیبی ( زمینی و دریایی) به کشور روسیه حدودا ۲۰ دلار و در کشور قزاقستان ۱۸ دلار است .

«سرود» در متن شفاف سازی خود اعلام کرده است که انتظار می‌رود در سال جاری قیمت سیمان 10 درصد افزایش یابد و یاد آور شده که به دلیل انجام افزایش سرمایه در سال 96 به میزان 80 درصد هم اکنون هیچ برنامه‌ای برای افزایش سرمایه ندارد.

گفتنی است، نماد معاملاتی این شرکت پس از آنکه به تابلوی معاملات بازگشت با افت قیمت 4.97 درصدی رو به رو شد و هم اکنون در قیمت 229 تومان معامله می‌شود.