۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رشد قیمت نفت در بازارهای جهانی دلیل سبزپوشی پالایشی‌ها/ شاخص بورس تهران در نخستین روز هفته هزار و 254 واحد رشد کرد

۱۷ فروردین ۱۳۹۸، ۱۳:۳۱
کد خبر: 345059
رشد قیمت نفت در بازارهای جهانی دلیل سبزپوشی پالایشی‌ها/ شاخص بورس تهران در نخستین روز هفته هزار و 254 واحد رشد کرد

معاملات امروز بورس تهران در حالی آغاز شد که بار دیگر کاهش توجه معامله گران بنیادی بازار و بیشتر فولادی‌ها موجب رونق داد و ستدها در نمادهای کم وزن بازار نظیر برخی سیمانی‌ها، قندی‌ها و نمادهای از گروه انبوه سازی و بسیاری از زراعتی‌ها شد.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ شاخص بورس تهران در نخستین روز هفته، افزایشی هزار و 254 واحدی را تجربه کرد و خود را به سطح 186 هزار و 535 واحد رساند. رشد امروز شاخص که بازدهی 0.68 درصدی را برای نماگر اصلی بازار سهام به همراه داشت، بیش از هر چیز تحت تاثیر نمادهایی «اخابر»، «شپنا» و «همراه» رخ داد.

معاملات امروز بورس تهران در حالی آغاز شد که بار دیگر کاهش توجه معامله گران بنیادی بازار و بیشتر فولادی‌ها موجب رونق داد و ستدها در نمادهای کم وزن بازار نظیر برخی سیمانی‌ها، قندی‌ها و نمادهای از گروه انبوه سازی و بسیاری از زراعتی‌ها شد. بر این اساس فعالیت بازار سهام کشور که در روزهای ابتدایی سال 98 با روندی مثبت دنبال شده بود، امروز نیز ادامه یافت و سبب رشد قیمت در بسیاری از نمادهای مورد معامله به خصوص «اخابر»، «خودرو» و اغلب نمادهای پالایشی شد.

معاملات روز جاری در حالی پی گرفته شد که به رغم وجود سود سازی دلگرم کننده بسیاری از شرکت‌های بنیادی همچون پتروشیمی پارس و  سایر نمادهای فعال در صنایع پتروشیمی، فولادی و استخراج کانه‌های فلزی، سرمایه گذاران توجه چندانی به این نمادها نشان ندادند و با گرم کردن تنور معاملات سهام‌های کمتر بینادی بازار گامی مهم در رشد 661 واحدی شاخص هموزن برداشتند؛ عاملی که بیش از آنکه حاکی از روی گردانی معامله گران از نمادهای دلاری باشد، بیشتر ناشی از استراحت قیمت در نمادهای یاد شده است. صعود امروز شاخص هموزن که در روزهای ابتدایی سال جاری با قدرت بیشتری دنبال شده است، نهایتا در هفته اخیر منجر به شکسته شدن سقف تاریخی این نماگر شد.

 

پالایشی‌ها سرمست از رشد بهای طلای سیاه

نمادهای حاضر در گروه پالایشی که همواره تحت تاثیر داد و ستد‌های نفت در بازار جهانی قرار دارند، امروز و پس از آنکه طی روز گذشته قیمت هر بشکه نفت برنت از سطح 70 دلار گذشت، با رشد قیمت مواجه شدند. بر این اساس نمادهای پالایشی در روز جاری در حالی دنبال شد که افزایش تقاضا در نمادهای این گروه، از همان ابتدا تاثیری مثبت بر شاخص بورس گذاشت. این تاثیر که بیش از هر نماد دیگری در نمادهای «شپنا»، «شتران» و «شبندر» مشهود بود، در نهایت موجب شد تا نمادهای متعلق به شرکت‌های پالایشی تاثیری 270 واحدی بر رشد قیمت سهام بگذارند. رونق معاملات این گروه در روز جاری ارزش معاملات این نمادها را به سطح 27 میلیارد تومان رساند که ناشی از تبادل 27 میلیون و 846 هزار سهم در معاملات امروز گروه فرآورده‌های نفتی بود.

 

«اخابر» شگفتی ساز شد

معاملات امروز بازار سهام یک شگفتی نیز به همراه داشت. طی این روز درحالی که بسیاری از معامله‌گران و سهامداران شرکت مخابرات ایران، انتظار کاهش قیمت این نماد پس از بازگشایی را داشتند، شاهد رشد مانسب قیمت نماد یاد شده پس از بازگشت آن به چرخه معاملات بودند. بر این اساس نماد این شرکت که در تابلوی معاملات بازار اول بورس با نماد «اخابر» معامله می‌شود، امروز در حالی بازگشایی شد که قیمت هر سهم آن در ادامه معاملات امروز تا قیمت 248 تومان افزایش یافت.

این افزایش قیمت در حالی روی می‌داد که بسیاری از فعالان بازار به دلیل عدم اعمال آبونمان در صورتحساب مشترکین تلفن ثابت در سال مالی منتهی به 29 اسفند 98 انتظار کاهش قیمت این نماد، پس از بازگشایی را داشتند. با این حال قیمت هر سهم «اخابر» امروز و پس از بازگشایی با رشد مواجه شد و توانست قیمت پایانی هر سهم آن را تا 243 تومان و هشت ریال (8.12 درصد)، افزایش دهد. به نظر می‌رسد که دلیل این رشد قیمت افزایش 34 درصد سود این شرکت در آخرین ماه سال مالی 97، نسبت به سال گذشته باشد. همین امر سبب شد تا «اخابر» با تاثیری 287 واحدی بیشترین اثر را بر رشد امروز شاخص بگذارد.

 

آمار و ارقام بازار

رشد امروز شاخص که در نهایت بازدهی 0.68 درصدی را برای آن به همراه داشت، به واسطه رشد قیمت در نمادهایی «اخابر»، «شپنا» و «همراه» روی داد. حرکت امروز نماگر اصلی بازار که  آن را به سطح 186 هزار  و 535 واحد رساند بیش از هر چیز به واسطه تاثیر منفی نمادهایی همچون «فارس» و «فملی» بر نماگر اصلی بازار، محدود شد. با این حال تاثیر نمادهای قرمزپوش، در حدی نبود که تاثیری محسوس بر رشد شاخص بگذارند. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران دو میلیارد و 156 میلیون سهم و ارزش معاملات آن 623 میلیارد تومان بوده است که از این میان 566 میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است.

 

ترین‌های بورسی

معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای خودرو با مجموع ارزش معاملات 81 میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. گروه‌های شیمیایی، بانک‌ها، فلزات اساسی و سیمانی‌ها نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند.

 

کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را در حالی به پایان برد که با افت 14.69 واحدی مواجه شد. گفتنی است، این شاخص همچون روز گذشته بیشترین تاثیر مثبت را از نماد «مارون» پذیرفته است. ارزش کل معاملات این بازار با در نظر گرفتن معاملات اوراق اخزا و تسه در روز جاری به 302 میلیارد تومان رسیده است.