۰ نفر

تشکیل صندوق نیکوکاری حوادث غیر مترقبه در بازار سرمایه

۱۱ فروردین ۱۳۹۸، ۱۳:۳۳
کد خبر: 344247
تشکیل صندوق نیکوکاری حوادث غیر مترقبه در بازار سرمایه

سعید اسلامی بیدگلی دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌ گذاری ایران در نامه‌ای سرگشاده به شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار پیشنهاد تشکیل صندوق نیکوکاری حوادث غیر مترقبه را ارائه‌ کرده و ساز و کارهای پیشنهادی خود جهت شفاف‌ سازی جریان مالی حوادثی چون زلزله و سیل را طرح کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، متن نامه دبیرکل کانون به رئیس سازمان بورس به شرح زیر است:

به نام خدا

برادر گرامی 

جناب آقای دکتر محمدی

ریاست محترم سازمان بورس و اوراق بهادار و دبیر محترم شورای‌ عالی بورس

سلام

اگرچه تمایل نداشتم اولین نامه سال جدید یادآور دردهایی باشد که بر هم‌ وطنان‌مان تحمیل شده، اما سیل‌های اخیر در چند استان کشور مرا بر آن داشت تا پیشنهادی که چندین بار در محافل تخصصی مطرح کرده بودم را حضور جناب‌عالی طرح کنم تا شاید با تدبیر مدیران بازار سرمایه و استفاده از زیرساخت‌های آن از تعداد مشکلات کشور کاسته شود.

هر بار که بلایای طبیعی مصیبتی به جان هموطنان‌مان در جای‌جای کشور می‌اندازد، شیوه کمک‌رسانی و شفافیت در ارائه گزارش به مردمِ دغدغه‌مند، خود محل پرسش می‌شود و چه بسیار که سرمایه‌های اجتماعی را هم از بین‌ رفته دیده‌ایم. از طرف دیگر نهادها و افراد فعال در بازار سرمایه هم محملی برای ایجاد هم‌ افزایی در همیاری با هموطنان خود ندارد. لذا به نظر می‌رسد که مناسب باشد "صندوق نیکوکاری حوادث غیرمترقبه" در بستر بازار سرمایه تشکیل شود و همزمان همه ارکان بازار و نهادهای فعال در آن بتوانند وجوه خود را در اختیار این صندوق قرار دهند. اشخاص معروف و سازمان‌ها و نهادهای دولتی هم می‌توانند وجوه موردی خود را در قالب دریافت واحدهای سرمایه‌گذاری در اختیار این صندوق بگذارند. بدیهی است که صندوق همیشه دارای وجوهی است اما در موارد خاص (مانند سیل یا زلزله در یک منطقه جغرافیایی مشخص) وجوه واریزشده به این منظور، مشخصا صرف امور مربوط به همان منطقه خواهد شد و می‌توان از وجوه مازاد صندوق نیز استفاده کرد. به این صورت گزارش کامل، به‌روز و شفافی از کمک‌های دولت، سازمان‌ها و نهادها، مردم و اشخاص معروف و هزینه‌کرد منابع جمع‌آوری شده به مردم ارائه خواهد شد. آگاه هستید که سرمایه‌گذاری وجوه چنین صندوقی باید براساس استراتژی‌های کم‌ریسک طراحی شود.

بازار سرمایه آماده‌ترین زیرساخت‌ها برای ایجاد شفافیت را فراهم خواهد کرد و ناگفته پیداست که چنین سازوکاری چه میزان به اعتماد عمومی خواهد افزود.

کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران آمادگی دارد تا در طراحی و تدوین سازوکارها و دستورالعمل‌ها به سازمان بورس و اوراق بهادار کمک کند و با آگاهی از این‌که ممکن است نیاز به مصوباتی باشد، حاضر است در صورت لزوم نقش یکی از ارکان را نیز برعهده بگیرد.

در صورت راه‌اندازی این صندوق، امیدواریم بسیار اندک مواردی پیش بیاید که هموطنان‌مان دچار حادثه شوند و ناچار به استفاده از منابع آن باشیم.

توفیقات روزافزون شما را از خداوند خواستارم و آرزو می‌کنم از آلام مردم ایران کاسته شود.

به‌امید ایرانی آباد و آزاد.

سعید اسلامی بیدگلی