۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

نگاهی به فراز و فرودهای معاملات گروه خودرو ساخت قطعات/ دلیل اقبال بازار به نمادهای خودرویی چیست؟

۶ فروردین ۱۳۹۸، ۱۵:۵۴
کد خبر: 343684
نگاهی به فراز و فرودهای معاملات گروه خودرو ساخت قطعات/ دلیل اقبال بازار به نمادهای خودرویی چیست؟

دومین روز معاملاتی سال ۹۸ نیز با درخشش نمادهای گروه خودرو و ساخت قطعات به پایان رسید. در این روز نمادهای خودرویی با لیدری «خودرو» متعلق به شرکت ایران خودرو روزی سبز رنگ را پشت سر گذاشتند.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ دومین روز معاملاتی سال ۹۸ نیز به پایان رسید. در این روز نمادهای خودرویی با لیدری «خودرو» متعلق به شرکت ایران خودرو روزی سبز رنگ را پشت سر گذاشتند. در این روز نماد «خودرو» که از همان ابتدا با صف خرید سنگین معاملات خود را آغاز کرد توانست در پایان معاملات با افزایش ۵ درصدی قیمت، بهای هر سهم خود را به ۳۱۰ تومان و ۸ ریال برساند.

سایر نمادهای این گروه نیز امروز معاملاتی مشابه نماد «خودرو» داشتند. دیگر نماد پر بیننده این بازار یعنی «خساپا» نیز امروز توانست تا سقف قیمت روزانه پیشروی کند و خود را به قیمت ۱۱۸ تومان یک ریال برساند.  البته این افزایش، رونقی یکباره در معاملات  این گروه نبوده، با نگاهی به شاخص در گروه خودروسازی می توان دریافت که نمادهای این گروه در ماه های اخیر معاملات پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته‌اند.

این نمادها که اغلب از ظرفیت بنیادی خوبی برای سرمایه‌گذاری برخوردار نیستند در ماه‌های اخیر به لطف مباحثی همچون تغییر دستوری قیمت خودرو و بالا گرفتن اما و اگرها در خصوص افزایش سرمایه این شرکت‌ها که انتظار می‌رود اغلب از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها اعمال شوند، صف‌های خرید و فروش متعددی را تجربه کرده‌اند.

نمادهای مذکور که در روز های رکود بازار سهام پس از رونق تابستان سال ۹۷ جذابیت زیادی در میان معامله‌گران کوتاه‌مدتی بازار یافتند، تا پایان سال گذشته اگرچه کاهش قیمت نیز داشتند، اما توانستند از رکودی که گریبانگیر سهم های بنیادی به خصوص در نمادهای پالایشی، پتروشیمی و فلزات اساسی شد در امان بمانند و در سایه رشد تقاضای سفته بازانه حتی افزایش قیمت‌های مناسبی را در این دوره تجربه کنند. همین امر سبب شد تا شاخص گروه خودرو به رغم سقوط از سقف 26 هزار واحدی و رسیدن به کف 18 هزار واحد، همچون بسیاری از صنایع با سکون مواجه نشود و همان طور که پیشتر اشاره شد، چند نوسان خوب را نسیب معامله گران کوتاه مدتی کند.

خودرو شاخص

 

حال به نظر می‌رسد که با آغاز سال جدید و دوباره به سر زبانها افتادن افزایش سرمایه این نماد ها و لزوم خروج نماد هایی نظیر خودرو از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت، معامله‌گران به اعمال افزایش سرمایه ادر این نمادها امیدوار شده‌اند و در شرایطی که نماد های بنیادی بازار به دلیل تعطیلات نوروز از تقاضای چندانی برخوردار نیستند تصمیم گرفتند تا شانس خود را در افزایش قیمت نماد های گروه یاد شده امتحان کنند.

با نیم نگاهی به نمودار نماد خودرو متعلق به شرکت ایران خودرو می توان دریافت که در روزهای پایانی سال این نماد به همراه برخی نماد های دیگر نظیر خساپا رشدی جدید را آغاز کرده‌اند. این رشد که در دو روز ابتدایی سال جدید نیز، تداوم یافته، منجر به بروز افزایش قدرتمند قیمت در این دو نماد در دوره زمانی مورد اشاره شده است. از این رو بررسی نمودار دو نماد تاثیر گذار این گروه یعنی «خودرو» و «خساپا» خالی از لطف نیست.

 نماد «خودرو» متعلق به شرکت ایران خودرو، امروز را در حالی به پایان برد که تمامی معاملاتش در قیمت 310 تومان و 8 ریال به انجام رسید، هم اکنون به اولین مقاومت پیش روی خود نزدیک شده است. این نماد امروز در حالی خود را به سطح 313 تومان نزدیک کرده که شیب تند افزایش قیمت در این نماد را می‌توان به آمادگی معامله گران برای شکست این سطح تعبیر کرد. در صورتی که سرمایه گذاران «خودرو» موفق به شکست این سطح شوند، جدی ترین مقاومت پیش روی این نماد سطح 366 تومان، خواهد بود.

خودرو1

دیگر نمادی که در این روزها از گروه خودرو و ساخت قطعات مورد توجه بازار قرار گرفته، نماد «خساپا» است. این نماد نیز شرایطی مشابه دیگر هم گروهی خود دارد. در صورتی که معاملات هر سهم سایپا در روز آتی در بالاتر از قیمت معاملات امروز ادامه یابد می‌توان مقاومت 119 تومانی این سهم را شکسته شده تصور کرد. در صورت تداوم رشد قیمت در این نماد، مانع بعدی بر سر راه بهای سهام «خساپا» سطوح 137 تومان و 149 تومان خواهد بود.

خساپا 1

 با این حال باید به خاطر داشت که معرفی این سطح به عنوان مقاومتی بر سر راه قیمت این نمادها به این معنی نخواهد بود که قیمت نماد یاد شده تا آن سطح رشد خواهد کرد. چرا که معرفی سطوح حمایت و مقاومت بر سر راه قیمت سهم‌ها تنها به منظور بررسی احتمالات حرکت قیمت مشخص می‌شوند و کاربرد تضمینی برای معامله گران نخواهند داشت.