۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رشد دو درصدی شاخص کل هموزن در پی استقبال گسترده از نمادهای خودرویی، سیمانی و قندی/ بورس تهران همچنان در مسیر صعود

۶ فروردین ۱۳۹۸، ۱۳:۴۷
کد خبر: 343663
رشد دو درصدی شاخص کل هموزن در پی استقبال گسترده از نمادهای خودرویی، سیمانی و قندی/ بورس تهران همچنان در مسیر صعود

شاخص بورس تهران امروز 592 واحد دیگر نیز به پیش رفت و توانست ضمن تثبیت خود در کانال 179 هزار واحدی شاخص بورس تهران بازدهی 0.32 درصدی را در کارنامه خود به ثبت کند. نماگر اصلی بازار سهام امروز بیشترین تاثیر را از نمادهای «کگل»، «رمپنا» و «تاپیکو» پذیرفت و توانست خود را به سطح 179 هزار و 786 واحد برساند.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ در دومین روز کاری از نخستین هفته سال ۹۸ شاخص بورس تهران به مسیر صعودی که در اسفند ماه سال گذشته آغاز کرده بود ادامه داد و توانست ضمن ثبت یک رشد ۵۹۲ واحدی دیگر بازدهی در حدود ۳.۳۲ درصد را در کارنامه روزانه خود به ثبت برساند. رشد امروز شاخص کل بورس که با همراهی پرقدرت شاخص هم وزن در این روز پی گرفته شد، منجر به افزایش ۱.۹۵ درصدی سطح این شاخص شد که رشدی برابر با ۶۵۲ واحد بود.

 نماگر اصلی بازار که در روزهای پایانی اسفندماه موفق به شکست قاطع مقاومت ۱۷۰ هزار واحدی شده بود در ادامه معاملات خود و با شروع داد و ستد ها در سال جاری به مسیری که پیش‌تر آغاز کرده بود ادامه داد. دماسنج بازار سهام که در واپسین ماه سال 97 سیر صعودی یاد شده را به مدد نمادهای بنیادی آغاز کرده بود پس از اتمام تعطیلات نوروزی در دو روز گذشته، به رشد خود با شدت کمتری ادامه داده است. همین امر سبب شد تا در معاملات روز جاری شاهد رشد قابل توجه قیمت در نماد های شیمیایی و یا فلزات اساسی، که نقش موتور محرک را برای شاخص کل دارند، نباشیم و در عوض رشد شاخص‌های بازار سهام کشور بر دوش نمادهای کم وزن تر بیافتد؛ عاملی که خود را در قالب پیشروی ضعیف‌تر شاخص اصلی بازار سهام و رشد پر قدرت شاخص هم وزن نشان داده است.

 

دلاری‌ها در استراحت

در این روز نمادهای دلاری که تا پیش از این در جهت رشد شاخص حرکت می کردند، به دلیل کاهش تقاضا و کم در نتیجه کم بودن نقدینگی آماده به معامله در بازار، بعضا با کاهش اندک قیمت مواجه شدند و نتوانستند به مسیر صعودی خود ادامه دهند. نماد های یاد شده که تأثیرپذیری بسیاری از روند قیمتهای جهانی دارند در این روزها به رغم آنکه این کالاها در بازارهای جهانی با ثبات نسبی قیمت همراه بوده‌اند، مسیر منفی اما کم شیب را پیش گرفته اند. مین امر سبب شده تا بیشتر فعالان و باتجربه‌تر بازار بیش از آنکه این حرکت منفی قیمت را به حساب ضعف بنیادی نمادهای یادشده بگذارند، آن را تنها اصلاح قیمتی تلقی کنند و انتظار کاهش بیش از حد قیمت در روزها و هفته های آتی را نداشته باشند. این تعبیر که به دلیل وجود چشم انداز ضعیف عرضه برخی کامادیتی‌ها، پشتوانه مناسبی را از لحاظ تحلیلی ایجاد می‌کند در صورت نبود ریسکهای سیاسی عمده و تشدید نشدن هیجان منفی در روند معاملات نمادهای فلزی – معدنی دور از انتظار نخواهد بود.

بر این اساس در روز جاری شاهد قرمز پوشی بیشتر نمادهای حاضر در گروه استخراج کانه های فلزی بودیم، به طوریکه بسیاری از نمادها در گروه فلزات اساسی با افت قیمت مواجه شدند. همین امر سبب شد که کاهش قیمت این نمادها به دلیل وزن زیادی که بر شاخص کل دارند، منجر به وجود فشار منفی بر سر راه رشد شاخص بورس شود و شاهد حضور نمادهایی همچون که «کگل» و «کچاد» در صدر فهرست نام هایی باشیم که امروز تأثیر منفی بر رشد شاخص بورس داشتند.

از دیگر نمادهای کامادیتی محوری که امروز تغییر قیمت چندانی را تجربه نکردند می‌توان به نمادهای گروه شیمیایی اشاره کرد که بیشتر آنها را نماد شرکت های پتروشیمی  تشکیل می دهند. این نمادها که در روزهای پایانی سال قبل همچون نمادهای فلزی معدنی رشد مناسبی را تجربه کرده بودند به دلیل حجم بالای معاملات مورد نیاز برای ایجاد تغییرات محسوس در قیمت هر سهم امروز از افزایش قیمت به شکل قابل توجه ناکام ماندند.

 

نمادهای خودرویی مورد استقبال بازار

اما همانطور که در گزارش های قبلی نیز به آن اشاره شد از خصوصیات روزهای پس از عید می‌توان به کم حجم بودن معاملات اشاره کرد که در عین کم رمق شدن حرکت نمادهای بنیادی می‌تواند منجر به افزایش تند وتیز قیمت در نمادهایی شود که میزان نقدینگی کمتری را برای شد قیمت می‌طلبند. همین امر باعث شد تا امروز شاهد افزایش شتابان قیمت در بسیاری از نماد های کوچکتر بازار باشیم. معامله گران کوتاه‌مدت در بازار سهام که در غیاب سایر سرمایه گذاران خود را در افزایش قیمت نماد های بنیادی بازار ناتوان دیده اند، امروز به مانند روز گذشته با افزایش تقاضا در نمادهای خودرویی، قندی و سایر نمادها از گروه‌هایی همچون تولید ماشین آلات و تجهیزات اقدام به رشد قیمت این سهم‌ها تا سقف مجاز روزانه کردند و توانستند بسیاری از این نمادها را به صف خرید بکشانند. در این روز بسیاری از نمادهای یاد شده من جمله «خساپا»، «خودرو» و بسیاری از قطعه سازی ها صف خرید های مناسبی را تجربه کردند. همین امر سبب شد تا در روز جاری شاهد کسب بازده ۴.۱۷ درصدی برای شاخص گروه خودرو باشیم.

 

سیمانیها در مدار صعود/ رشد قندی‌ها تداوم یافت

 دیگر نمادهایی که در این روز افزایش قیمت مناسبی را به ثبت رساندند و توانستند سهامداران خود را رازی روانه فردا کنند،  نمادهای قندی بودند. این نمادها نیز همچون نمادهای خودرویی، سیمانی و بسیاری از گروه های دیگر در غیاب رونق معاملات در نمادهای بنیادی با افزایش مناسب قیمت مواجه شدند. این سهم‌ها به پشتوانه دلخوشی معامله‌گران در خصوص سود سازی آیندهشان توانستند معاملات خوبی را از خود به جای بگذارند. از جمله نمادهایی که امروز در این گروه معاملات خود را در سقف قیمت روزانه به پایان رساندند می توان به «قزوین»، «قلرست» و «قشهد» اشاره کرد.

سیمانی ها هم امروز روز خوبی را پشت سر گذاشتند بسیاری از نمادهای این گروه همچون سایر نمادهای یاد شده در مواقع خلوت تر بودن بازار با رونق مواجه می شوند به مسیر کمابیش قدرتمندی که از ماه های اخیر آغاز کرده بودند ادامه دادند و توانستند بازده مناسبی را برای معاملات خود به ثبت برسانند.

آمار و ارقام بازار

امروز شاخص که در نهایت بازدهی 0.32 درصدی را برای آن به همراه داشت، به واسطه رشد قیمت در نمادهایی «رمپنا»، «وپاسار» و «همراه» روی داد. حرکت امروز نماگر اصلی بازار که  آن را به سطح 179 هزار  و 786 واحد رساند بیش از هر چیز به واسطه تاثیر منفی 188 واحدی نماد «کگل» بر نماگر اصلی بازار، محدود شد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران یک میلیارد و 570 میلیون سهم و ارزش معاملات آن 424 میلیارد تومان بوده است که از این میان 403 میلیارد  و 839 میلیون تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است.

 

ترین‌های بورسی

معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای شیمیایی با مجموع ارزش معاملات 55 میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. گروه‌های خودرو، فلزات اساسی، سیمان و بانک‌ها نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند.

 

 کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را در حالی به پایان برد که با افزایش 30 واحدی مواجه شد. گفتنی است، این شاخص بیشترین تاثیر مثبت را از نماد «مارون» پذیرفته است. ارزش معاملات سهام در فرابورس طی امروز 182 میلیارد تومان رسید، حجم معاملات نیز بالغ بر 700 میلیون سهم بود، این در حالی است که ارزش کل معاملات این بازار با در نظر گرفتن معاملات اوراق اخزا و تسه در روز جاری به 286 میلیارد تومان رسیده است.