۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سومین تامین سرمایه بورسی در راه پرتفوی سرمایه‌گذاران/ جزئیاتی که قبل از خرید «تنوین» باید مورد توجه قرار گیرد

۲۲ اسفند ۱۳۹۷، ۸:۰۰
کد خبر: 341380
سومین تامین سرمایه بورسی در راه پرتفوی سرمایه‌گذاران/ جزئیاتی که قبل از خرید «تنوین» باید مورد توجه قرار گیرد

بازار سهام کشور امروز شاهد عرضه اولیه سهام شرکت تامین سرمایه نوین (تنوین) به عنوان پانصد و بیستمین شرکت پذیرفته شده در بورس خواهد بود.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ بازار سهام کشور امروز شاهد عرضه اولیه سهام شرکت تامین سرمایه نوین (تنوین) به عنوان پانصد و بیستمین شرکت پذیرفته شده در بورس خواهد بود. این شرکت همچون نماد شرکت‌های تامین سرمایه لوتوس پارسیان (لوتوس) و تامین سرمایه امید (امید) در بخش «فعالیت‌های جنبی واسطه گری‌های مالی» و در گروه «فعالیت‌های جنبی واسطه گری‌های مالی به جز تامین وجوه بیمه و بازنشستگی» جای خواهد داشت.

شرکت یاد شده که بیشتر سهام آن به بانک اقتصاد نوین و شرکت‌های وابسته آن تعلق دارد، در فهرست نرخ‌های بازار دوم فرابورس و با نماد «تنوین» عرضه خواهد شد. این عرضه که به شیوه ثبت سفارش و به منظور کشف قیمت نماد معاملاتی یاد شده صورت می‌گیرد، در بازه قیمتی 210 تا 220 تومان در معرض تقاضای متقاضیان قرار خواهد گرفت. بنا بر آنچه که در اطلاعیه عرضه اولیه «تنوین» آمده ، حداکثر سهمیه هر کد حقیقی و حقوقی 3000 هزار سهم در نظر گرفته شده است.

مطابق با آنچه که در اطلاعیه عرضه این سهام آمده است، در این عرضه تعداد 700 میلیون سهم از سهام شرکت، معادل 10 درصد از کل سهام ثبت شده، به فروش خواهد رسید.

 

ترکیب سهامداران و حوزه فعالیتی 

شرکت تامین سرمایه نوین (تنوین)، دارای هفت میلیارد سهم است که از این میان 34 درصد آن متعلق به بانک اقتصاد نوین، 10.01 درصد متعلق به خدمات مالی و اعتباری راه اقتصاد نوین، 9.95 درصد متعلق به سرمایه گذاری سرآمد بهشهر، 8.13 درصد متعلق به شرکت تامین آتیه درخشان نوین و باقی سهام نیز متعلق به شرکت‌هایی است که کم و بیش بانک اقتصاد نوین سهامدار آنهاست.

فعالیت این شرکت حوزه‌هایی همچون پذیره نویسی، تعهد پذیره نویسی، عرضه اوراق بهادار، فرایند ثبت اوراق بهادار ناشر در هریک از بورس‌ها و... را در بر می‌گیرد، و در حال حاضر هشت صندوق فعال در بازار سرمایه را برعهده دارد که از این میان می‌توان به صندوق سرمایه گذاری سپهر اندیشه نوین، صندوق سرمایه گذاری مشترک میعاد ایرانیان و... اشاره کرد.

مطایق با آنچه که شرکت در تارنمای خود آورده است گروه تأمین سرمایه نوین به عنوان اولین بانک سرمایه گذاری کشور، با مشارکت بانکهای تجاری و هلدینگهای صنعتی و مالی معتبر در سال 1385 ایجاد و مجوز فعالیت خود را در سال 1387 از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت کرده است. این شرکت ماموریت دارد از طریق تامین مالی، سرمایه گذاری، شناسایی و جذب فرصت های جدید و مدیریت ریسک مشتریان به صورت متمایز و متمرکز، موجبات رشد و افزایش ثروت مشتریان و سهامداران خود را فراهم و توسعه مالی کشور را تسهیل کند.

 

 درآمدزایی و روند سود سازی

با نگاهی به روند سودسازی این شرکت می‌توان دریافت که از روند با ثباتی برخوردار بوده است، به طوریکه در سال‌های اخیر به رغم نوسان‌های جزئی سیری رو به رشد را پیموده است. انتظار می رود «تنوین» در سال جاری سودی در حدود 55 تومان محقق کند. این شرکت که در 9 ماهه سال جاری حدود 80 درصد از سود بودجه شده شرکت را محقق کرده می‌تواند در صورت ثبات تمامی شرایط در سال آتی بین 58 تا 60 تومان سود شناسایی کند. گفتنی است، بررسی درآمد سازی شرکت از سال 92 تا کنون حکایت از آن دارد که نرخ رشد سالانه سود شرکت حدود 52 درصد است و در صورتی که این روند ادمه پیدا کند می‌توان آینده خوبی را برای نماد آن در بازار سهام متصور بود.

همانطور که پیش تر نیز به آن اشاره شد، نماد معاملاتی شرکت تامین سرمایه نوین (تنوین) در بورس با شرکت‌های تامین سرمایه لوتوس پارسیان (لوتوس) و تامین سرمایه امید (امید) هم گروه است. با اندک نگاهی به تاریخچه معاملات این دو نماد می‌توان دریافت که نمادهای متعلق به شرکت‌های تامین سرمایه اگرچه شرکت‌های کم ریسکی برای سرمایه گذاری هستند، اما از آنجا که دارایی‌های آنها در شرایط تورمی اغلب دچار تغییر قیمت نمی شوند، از این رو توانایی مقابله با شوک‌های ارزی را ندارند. 

همین امر سبب شده تا در بازار سهام کشورمان که همواره دچار عواقب تورمی اقتصاد است، این نمادها از محبوبیت چندانی برخوردار نباشند و در صورت رویارویی با یک شک ارزی، نتوان دلیلی برای رشد ارزش جایگزینی برای آنها متصور بود. در اثبات این مدعا می‌توان به روند قیمتی نماد «امید» اشاره کرد که از زمان عرضه اولیه در دی ماه سال 96 تاکنون به رغم آنکه کشور یک جهش ارزی را پشت سرگذاشته، در مقایسه با سایر نمادها دچار تغییر قیمت چندانی نشده و نتوانسته سرمایه سهامداران خود را همچون بیشتر نمادها از گزند شیب نزولی ارزش ریال حفظ کند.