۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

نمادهای فلزی- معدنی موتور محرک بازار سهام/ شاخص بورس تهران دو هزار و 900 واحد رشد کرد

۲۰ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۳۲
کد خبر: 341070
نمادهای فلزی- معدنی موتور محرک بازار سهام/ شاخص بورس تهران دو هزار و 900 واحد رشد کرد

شاخص بورس تهران امروز طی یک رشد دو هزار و 900 واحدی توانست ضمن کسب بازده 1.76 درصدی به سطح 167 هزار و 371 واحد برسد. نمادهای «فولاد»، «فملی» و «کگل» بیشترین تاثیر را بر رشد امروز شاخص بورس داستند.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ امروز در مجموع روز خوبی برای بازار سهام و شاخص‌هایش بود. طی این روز رشد شاخص بورس که در روزهای ابتدایی هفته بازده نسبتا خوبی را برای بازار سهام کشور رقم زده بود، امروز نیز ادامه یافت  1.76 درصد دیگر به ارتفاع شاخص افزود و در نهایت توانست آن را به سطح 167 هزار و 370 واحدی برساند. این رشد دو هزار و 900 واحدی که بیش از هر چیز از نمادهای مستقر در گروه فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی تاثیر پذیرفت، پس از مدت‌ها توانست نماگر اصلی بازار را بالاتر از سطح 167 هزار واحدی ببرد و موجی از امید را به فراتر رفتن شاخص کل بورس، در دل سرمایه گذاران ایجاد کند.

 

تغییر قیمت کامادیتی‌ها در بازارهای جهانی به نفع بورس تمام شد

بازار سهام کشور که متشکل از بورس و فرابورس است، در اغلب اوقات نشان داده که تاثیری قابل توجه از روند قیمت‌ها در بازارهای جهانی می‌پذیرد. اثرپذیری یاد شده که به طبع در نمادهای دارای فروش دلاری بیشتر است همواره باعث شده تا این نمادها به دلیل وزن سنگینی که در شاخص کل بورس دارند، در روزهای خوب بازار جهانی و به شرط پر رنگ نبودن ریسک‌های سیاسی، معاملات خوبی را برای سرمایه گذاران بنیادی به ارمغان بیاورند؛ عاملی که در روز جاری نیز تکرار شد.

معاملات امروز بازارهای جهانی در حالی آغاز شد که سایه کاهش عرضه‌ها در بخش فلزات اساسی  و کانه‌های فلزی، نقشی مثبت در قیمت فولاد، مس و سایر این کامادیتی‌ها در بازارهای جهانی ایفا کرد و توانست قیمت نماهای فعال در این حوزه را نیز با افزایش مواجه کند. بر این اساس کاهش ۷۰ میلیون تنی عرضه سنگ آهن برزیل که از چند پیش و به واسطه اخباری نظیر عدم توانایی معدن وله در این کشور اتفاق افتاده بود، موجب شد تا امروز هم قیمت این محصول و به تبع آن فولاد در بازارهای جهانی افزایش یابد؛ عاملی که می تواند قیمت محصولات تولیدی فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، فولاد کاوه جنوب کیش (کاوه) و سایر تولیدکنندگان فعال در این صنعت را افزایش دهد، و نقشی موثر بر سود سازیشان داشته باشد.

مشابه این همین رویدادها را نیز امروز در مورد قیمت جهانی مس و تولیدکنندگان داخلی آن شاهد بودیم. قیمت مس در بازارهای جهانی در حالی امروز با افزایش حدودا نیم درصدی مواجه شده است که طی روزهای اخیر اندکی از قله‌های فتح شده عقب نشینی کرده بود. با این حال افزایش امروز قیمت فلز قرمز رنگ و خوشبینی کارشناسان به صعود قیمت آن در بازارهای جهانی نشان داد که بهای مس در ماه‌های پیش رو مسیری صعودی خواهد داشت. این باور پس از آن تقویت شد که بانک سرمایه گذاری JP.Morgan و موسسه CRU تقاضای جهانی مس در سال جاری را رو به رشد پیش بینی کردند. بر این مبنا عنوان شده که تقاضا برای مس برای کل جهان در سال جاری رشدی 2.5 درصدی خواهد داشت که بیشترین وزن آن برای با 7.6 درصد افزایش برای هند خواهد بود. همین امر نیز سبب شد تا افزایش تولید 25 درصدی کاتد مس در سال پیش رو به عنوان امری مثبت از سوی بازار قلمداد شود و در این روز شاهد رشد مناسب قیمت در نمادهای نظیر «فملی» و «میدکو» باشیم.

 

رشد دلاری‌ها، ترمز بعضی نمادها را کشید

طی معاملات امروز شاهد آن بودیم که همزمان با رشد نمادهای بنیادی بازار نظیر فلزی – معدنی‌ها و پتروپالایشی‌ها، نمادهای کم وزن تر بازار نیز توانست با خود همراه کند و در نهایت شاخص هموزن را به میزان 0.7 درصد رشد دهد. با این حال رشد امروز این شاخص به معنی آن نبود که  همه نمادهای کم وزن تر بازار امروز معاملاتی به کیفیت روزهای قبل داشتند.  معاملات امروز بازار سهام در حالی پی گرفته شد که رشد نمادهای سنگین وزن‌تر موجب شد تا ترمز برخی نمادها نظیر غذایی‌ها و سهم های مستقر در گزوه ماشین آلات و تجهیزات برقی که در روزهای کم رمق بودن قیمت‌ها رشد خوبی داشتند کشیده شود و این نمادها با فشار کمتری در سطح تقاضا مواجه شوند.

با این حال این رویداد که در روزهای رونق نمادهای مستحکم تر بازار امری طبیعی است، در حدی نبود که نمادهای یاد شده را با کاهش جدی قیمت روبه رو کند. بر این اساس و همان طور که در گزارش‌های پیشین نیز به آن اشاره شده بود، آخرین دور از رشد قیمت در نمادهایی نظیر غدایی‌ها و برخی دیگر از نمادها پس از آن شروع می‌شود که اظهارات رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر ناکارآمدی دلار 4200 تومانی برای تامین مایحتاج اساسی، باعث شد تا امیدواری سرمایه گذاران به افزایش قیمت محصولات این شرکت‌ها، نمادهای مورد بحث را با افزایش تقاضا رو به رو کند؛ عاملی که باید صبر کرد و دید تا ورای تمامی اما و اگرها و حدث و گمان‌ها چه تاثیر ملموسی بر روند سود سازی شرکت‌ها خواهد داشت.

 

آمار و ارقام بازار

شاخص بورس تهران امروز نیز به مانند روز گذشته در مسیر صعود گام برداشت. رشد امروز شاخص که در نهایت بازدهی 1.76 درصدی را برای آن به همراه داشت، به واسطه رشد قیمت در نمادهای فلزی – معدنی روی داد. حرکت امروز نماگر اصلی بازار که  آن را به سطح 163 هزار واحد رساند بیش از هر چیز به واسطه افزایش ارزش معاملات خرد در نمادهای یاد شده روی داد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران دو میلیارد و 342 میلیون سهم و ارزش معاملات آن هزار و 500 میلیارد تومان بوده است که از این میان 700 میلیارد تومان آن مربوط به اوراق مرابحه سایپا و 675 میلیارد و 108 میلیون تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است.

 

ترین‌های بورسی

 معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای فلزات اساسی با مجموع ارزش معاملات 107 میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند، گروه‌های شیمیایی، بانکی، فرآورده‌های نفتی و خودرو نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند. در میان نمادها نیز بیشترین تاثیر بر عملکرد شاخص را نمادهای «فولاد»، «فملی» و «کگل» از خود به نمایش گذاشتند.

 

کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را در حالی به پایان برد که با رشد 27 واحدی مواجه شد. گفتنی است، این شاخص بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «میدکو»، «دماوند» و «زاگرس» پذیرفته است. ارزش معاملات سهام در فرابورس طی امروز 300 میلیارد و 199 میلیون تومان رسید، حجم معاملات نیز بالغ 945 میلیون سهم بود، این در حالی است که ارزش کل معاملات این بازار با در نظر گرفتن معاملات اوراق اخزا و تسه در روز جاری به هزار و 354 میلیارد و 994 میلیون تومان  رسیده است.