۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

«وسنا» و تهاتر بدهی/ سهم 56 درصدی «کیسون» در یک قرار داد جدید

۱۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۷:۱۷
کد خبر: 340644
«وسنا» و تهاتر بدهی/ سهم 56 درصدی «کیسون» در یک قرار داد جدید

مقارن با رشد ناچیز شاخص بورس تهران و به موجب پیام های ناظران بورس و فرابورس 13 نماد متوقف و چهار نماد تعلیق و 9 نماد بازگشایی شدند که از این میان توقف پنج نماد به دلیل شفاف سازی بود.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ شاخص بورس تهران در نخستین روز هفته رشدی 180 واحدی را به ثبت کرد و ضمن کسب بازدهی 0.11 درصدی، خود را به سطح 163 هزار واحد رساند. مقارن با رشد ناچیز شاخص بورس تهران و به موجب پیام های ناظران بورس و فرابورس 13 نماد متوقف و چهار نماد تعلیق و 9 نماد بازگشایی شدند که از این میان توقف پنج نماد به دلیل شفاف سازی بود. تنها نمادی که طی این روز به دلیل نوسان بیش از 50 درصد قیمت متوقف شد «قچار» بود که به شرکت فرآورده‌های غذایی و قند چهار محال تعلق داشت. در این روز و در بین نمادهایی که شفاف سازی کردند «ولملت» از تعدیل سنواتی در خصوص تعیین تکلیف مالیات بر ارزش افزوده گفت و «وسنا» اعلام کرد که بخشی از بدهی خود را با بانک صنعت و معدن تهاتر کرده است. همچنین «کیسون» اعلام کرد که قرار دادی را به منظور احداث پالایشگاه میعانات گازی فرزانگان با شرکت ناموران پژوهش و توسعه از ایران و شرکت پارما از کشور آلمان منعقد کرده و در این پروژه عکسی 56 درصدی دارد.

«ولملت» متوقف شد: نماد معاملاتی شرکت واسپاری ملت «ولملت» به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت در خصوص تعدیل صنواتی متوقف شد. مبلغ این تعدیلات که مربوط به تعیین تکلیف مالیات بر ارزش افزوده تا پایان سال مالی منتهی به 29 اسفند 96 بوده است، 12 میلیارد و 377 میلیون تومان عنوان شده است. بر این اساس شرکت اعلام کرده است که وضعیت مالیات و عوارض بر ارزش افزوده شرکت سنوات قبل موضوع بند 6 گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت موضوع یادداشت 2-2-11 صورتهای مالی منتهی به 29 اسفند 96 خاتمه و اعلام نظر قطعی مرجع ذیصلاح مربوطه اخذ شده است.

«وسنا» و تهاتر بدهی: دیگر نماد متوقف شده طی روز جاری (وسنا) متعلق به شرکت سرمایه گذاری نیروگاهی ایران- سنا بود. این نماد که به منظور ارائه توضیحات در خصوص تسهیلات دریافتی از بانک صنعت و معدن، متوقف شده بود اعلام کرد که در راستای بهره مندی از ظرفیت های پیش بینی شده در ماده 20 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، ارتقای نظام مالی کشور، همچنین بهره مندی از مزایای بند (و) تبصره 5 قانون بودجه سال 1397 کل کشور، تفاهم نامه ای بین بانک صنعت و معدن، شرکت تولید نیروی آذرخش و شرکت توانیر منعقد که براساس آن مقرر شد بدهی شرکت تولید نیروی آذرخش به بانک صنعت و معدن  با مطالبات شرکت مذکور از وزارت نیرو (توانیر) با استفاده از اسناد تسویه خزانه نوع دوم تهاتر شود. بر اساس تهاتر نامه فوق الذکر، فرم های موافقت بانک صنعت و معدن و شرکت توانیر پس از تکمیل و امضاء به وزارت اقتصاد و دارائی جهت صدور اسناد مذکور ارسال شده است. ایمد است با پیگیری های بیشتر، اسناد تسویه خزانه صادر و بدهی بزرگ شرکت تولید نیروی آذرخش تسویه شده و زمینه برای اجرای طرح توسعه نیروگاه علی آباد گلستان (بخش بخار به ظرفیت 480 مگاوات) فراهم خواهد شد. گفتنی است، مبلغ تعهد شرکت تولید نیروی آذرخش به بانک صنعت و معدن 323 میلیارد و 313 میلیون و 730 هزار تومان بوده است.

توضیحات «کیسون» در خصوص یک قرارداد: نماد معاملاتی شرکت کیسون که با نمادی تحت همین عنوان در فرابورس معامله می‌شود به ارائه اطلاعات در خصوص یک قرار داد پرداخت. بر این اساس شرکت اعلام کرده است که قرار دادی را به منظور احداث پالایشگاه میعانات گازی فرزانگان با شرکت ناموران پژوهش و توسعه از ایران و شرکت پارما از کشور آلمان منعقد کرده است. این شرکت ظرفیت قرار داد یاد شده را 40 هزار بشکه و مدت زمان انجام آن را 28 ماه عنوان کرده است. بر این اساس

نحوه تسویه قرار داد  این گونه خواهد بود که طبق قرارداد پیمانکار بر اساس کارکرد ماهانه برای کارفرما صورت وضعیت صادر شده و کارفرما مبلغ صورت وضعیت تایید شده را پرداخت می‌کند. گفتنی است، این قرار 285 هزار دلار ارزش دارد که سهم «کیسون» از آن به میزان 160 میلیون دلار، معادل 56 درصد است که مبلغ آن بر اساس قیمت مندرج در سامانه نیما تسعیر خواهد شد.

«حاریا» متوقف شد:  نمادمعاملاتی شرکت کشتیرانی آریا (حاریا)  با توجه به لزوم ارسال اطلاعات تکمیلی اطلاعات 12 ماهه حسابرسی نشده و ضرورت شفاف سازی در خصوص اطلاعات مالی شرکت، متوقف شد. بر این اساس شرکت اعلام کرده است که:  الف - نرخ های استفاده شده برای تسعیر ارز بر اساس نرخ های سامانه نظارت ارز ( سنا ) لحاظ شده است . ب - تعدیلات سنواتی مربوط به اصلاح مبالغ ارزی و ریالی تسهیلات ارزی دریافتی ، ثبت مبلغ بدهی به شرکت اطلس کیان قشم ، ثبت ذخیره مالیات عملکرد سال مالی 2016 میلادی و پرداخت مالیات عملکرد سال مالی 2006 میلادی است . ج - افزایش هزینه های اداری و عمومی سال مالی نسبت به دوره 9 ماهه ، مربوط به اصلاح حساب های دریافتنی و پرداختنی ، هزینه های کارمزد حق الدرج ، خدمات سپرده گذاری و نگهداری سهام و هزینه های وکیل حقوقی بین المللی است.

خلاصه پیام‌های امروز ناظران بورس و فرابورس در جدول زیر آمده است:

13971218